Full version: Thuja!
CyberJunkie
Frugan vill ha en ensamstående mad.gif thuja placerad ute vid sommarstugan.
Min fråga är hur hög/bred kan denna bli om den inte beskärs? Är en Brabant (zon 3)

/Fredrik
Ann i Göteborg
Hej

Minns att jag sett dessa uppgifter någonstans, men inte var. Brabanten kan dock bli mycket stor, uppåt 8m hög och säkert 4m bred. Skall se om jag hittar "källan".
CyberJunkie
Ohoj då....inte liten direkt ohmy.gif

/Fredrik
Hasse O
Jag har sett vissa brabanter bli drygt 10 meter.
Järfälla
Men det är ju lätta att toppa den när man fått den i den höjd man vill!?!! Den blir då ca 10-15 cm högre, så om man nu vill ha en 180 cm häck får man ta detta i beräkningen...

Många gamla husområden har ensamma "fallosymboler" som snart tar i himlen... Inte speciellt proportionerlig på villatomten. De glömde nog att toppa... Och det blir inte så vackert om man kapar efteråt, men det går.
Ann i Göteborg
Hej igen

Om inte brabanten finns ännu (eller om den kan bytas ut) så finns det lämpligare sorter av thuja eller cypress (kolla växtzon) som blir lite mindre och slankare (och vackrare enl. mig) som friväxande. T.ex ´Smaragd´ som nog finns på alla plantskolor - den blir med tiden ca 4m hög och 1m bred och vackert grön (stora Brabanter vill gärna dra åt det bruna hållet).

När jag tänker närmare efter så skulle jag bara använda ´Brabant´till
klippt häck..min åsikt - ta inte illa upp!

Om det är så att det är en städsegrön solitär som önskas i generell mening - hör av dig för då har jag många idéer då jag letat för egen del bland tillgänglig litteratur denna vårvinter.
Åsa, mälardalen zon 2
Smaragd kan bli högre än 4m, de höjdangivelser som brukar anges på thuja är höjden efter 10år, thujorna slutar dock inte växa efter 10år. Jag vet inte varför handeln har fått för sig att bara ange höjden vid en viss ålder, på många andra växtslag så anger man ju sluthöjd.

Smaragd sägs växa lite saktare än många andra thujor och det kanske är orsaken till varför den bara blir runt 4m när den är 10år medans andra blir högre när de fyllt 10år. +Odlingsförhållandena spelar ju en viss roll, är odlingsförhållandena bra så kan den nog växa snabbare är odlingsförhållandena sämre så växer den saktare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon