Storåtjejen
När fröerna har grott och de små liven skickas till lägre temp och lysrör, ska då lock/plast fortfarande vara på eller ska de bort? Eller på och med större ventilation?
Några små frågor bara rolleyes.gif
Gåsis
Locket ska bort svarar jag. Men så fort jag tror jag vet något är det fel laugh.gif Men jag tar bort mina lock när det kommit karaktärsblad, rätt eller fel.

/Åsa
Lady Hamilton
Jag gör lite olika, beroende på sort, stl och fuktighet. En del får ha locket kvar ett tag och vissa tar jag bort locket direkt. Om du är osäker kan du testa och ta bort locket t.ex. några timmar eller över dagen och kolla hur "bebisarna" reagerar. Har du problem med att det vill mögla i "krukorna" så ska du självfallet ta bort locket.
Men håll koll på sådderna så att de inte torkar ut smile.gif En omgång med duschflaskan gör ofta susen på små "pyttiga" sådder
Storåtjejen
Tack tack för svar! tongue.gif Man kan tydligen göra lite både wink.gif Det bästa är väl att kolla ofta wub.gif
kerstin z5-6
Det viktiga särskilt med små känsliga saker är att inte förändra luftfuktigheten -som ju blir under locket för snabbt -då kan hela sådden lägga sig ner -tom dö
Lufta ett par dagar ta bort nån timme -sätt på -för att slutligen klä av helt ...om man nu ska vara petig smile.gif
Riddarsporrar o robusta perenner är mindre känsliga än alpiner o andra småväxter -penstemoner kan vara jättekinkiga om man tar bort värmefukten för fort ... sad.gif
Storåtjejen
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2006, 18:29)
Det viktiga särskilt med små känsliga saker är att inte förändra luftfuktigheten -som ju blir under locket för snabbt -då kan hela sådden lägga sig ner -tom dö
Lufta ett par dagar ta bort nån timme -sätt på -för att slutligen klä av helt ...om man nu ska vara petig smile.gif
Riddarsporrar o robusta perenner är mindre känsliga än alpiner o andra småväxter -penstemoner kan vara jättekinkiga om man tar bort värmefukten för fort ... sad.gif

Tack för det Kerstin, då ska jag sätta på locket igen. Har precis fått upp mina lysrör (eller rättare sagt ner) laugh.gif eftersom de satt i taket. Ska bli spännande att se hur det här går. Temp har jag på ca 12 grader. Blir ju varmare på dagarna om solen ligger på för ett fönster vätter mot söder. Men elementen har ju termostat så då slår de ju av.
Anna Maria
Och jag har fått en hel sådd av stor blåklocka att falla samman. De stod i inneväxthus under lock för länge tror jag, jorden blev nog för sur. Och vad pyttesmå de är! Jag har inte sått såna förr, de som blir så stora med tiden är verkligen som sytrådar.
Nu får jag så om dem. Någon som har några tips?

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Lufta varje dag och var försiktig med mer vatten än det du har i när du sår-därefter bara liten sprutflaska med fin dusch
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon