Liselotte i zon 3
Jag har häckoxbär runt tomten som är ca 2 meter hög och ca 1,5m vid.

Nu undrar jag när kan man klippa in denna häck, den är gammal ca 30 år och när vi flyttade in för 14 år sedan så fanns det en otömd kompost med prima jord som jag vände ner vid rötterna och klippt upptill förstås. Men nu skulle jag vilja klippa in den för att få lite mer stil på den, kan jag gå ut redan nu och klippa till??????

Snälla ge mig lite hjälp på vägen.

Liselotte i zon 3
KURT
Man brukar göra kraftigare beskärningar av häckoxbär på vårvintern, men jag undrar vad menar med "klippa in den"? Oftast väljer man att helt klippa bort gamla grenar eller att beskära hela häcken kraftigt (klippa ner den helt). Beskär man den "halvhögt" så kommer den att skjuta en massa vattenskott och den kommer att bli risig.
CGB
Cotoneaster borde antingen gallras, dvs de äldsta grenarna avlägsnas, eller formklippas från ung ålder. Den tycker inte nödvändigtvis om att bli helt och hållet kapad.
Liselotte i zon 3
rolleyes.gif Ursäkta otydligheten.....jag menar att jag vill minska bredden, som det är nu så är den minst 1,5 meter bred in till grannen.
Och detta "uthäng" gör att den inte får in varken vatten eller luft/sol till rötterna.
Vill ha kvar höjden och har även "föryngrat",med nerklippning av vissa till ca 2 dm över jorden.

Liselotte i zon3
Åsa, mälardalen zon 2
De fina och tunna rötter som suger upp vatten och näring finns inte inne vid stammarna de brukar finnas en bra bit ut från växten så vatten och näring får rötterna oavsett hur stor växten blir.


Man kan ju alltid testa hård föryngring ifall man inte gillar det man har idag, lyckas den inte kan man ju köpa ny häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon