Katti med torpet
Jag känner att jag behöver lite stöd av er erfarna så-experter.
Jag har sått bl.a. lobelia och grusnejlika och båda har nu snällt grott. Dock är ju båda dessa växter yttepytte-små och jag blir lite osäker på hur länge jag skall vänta innan jag skolar om dem i kraftigare jord. Antar att jag ska vänta tills de får ordentliga karakträsblad, men sen då?
Grusnejlikan har fått sina karaktärsblad men är ju inte högre än någon cm för det.
Är rädd att de tynar bort om de får stå i den magra såjorden för länge men det kanske inte är så farligt?
Har även andra sådder som jag är lite osäker på när jag skall skola.

Ibland får jag intrycket att man skall skola så fort som möjligt och att det är bra för rotutvecklingen med den "störning" som skolingen innebär.
Men ibland poängteras det att t.ex. pluggbrätt måste vara genomrotade innan man tar upp dem för skolning. Detta känns för mig ganska motsägelsefullt?!
Har även hört att man inte skall plantera om förrän krukan har rotfyllnad och "rötterna är sugna" på att ta sig vidare ut (föreläsning på Rockdala) men det kanske gäller främst sticklingar och omplantering av redan skolade växter?

Jag krånglar säkert till det i onödan men eftersom jag är en vetgirig typ vill jag gärna förstå så mycket som möjligt av principerna bakom allt.
Så, More input*, please

(*ett citat ur filmen Nr 5, ni som har sett den vet vad jag menar...)
Lady Hamilton
CITAT (Katti med torpet @ 12-02-2006, 15:35)
......Grusnejlikan har fått sina karaktärsblad men är ju inte högre än någon cm för det.
Är rädd att de tynar bort om de får stå i den magra såjorden för länge men det kanske inte är så farligt?
Har även andra sådder som jag är lite osäker på när jag skall skola........

Vad har du sått i för någonting? smile.gif Har du sått i krukor eller plugg-brätten, kan du kolla under om du ser några rötter......= dax att skola om

Om du inte kan kolla under i från så vänta tills plantorna är "hanterbara".
Vissa växter har små och sköra rötter. Och jag har hittills aldrig hört talas om några plantor som "tynat bort" av näringsbrist smile.gif
Men du har rätt i att plantorna får en "kick" när de planteras om.

Grusnejlika har jag aldrig sått men jag tror att de bör hanteras som lobeliorna (vanliga häng o kant?)
Om man sått dem i "klump" kan man ta en "dutt", som man tycker verka lagom till en planta och skola i en kruka. Det brukar gå bra om du är försiktig med rötterna och inte packar jorden så hårt. Bättre är det att efter du vattnat den omskolade krukan fylla på mera jord om det skulle behövas.
laugh.gif Lycka till! Och hoppas att du på detta sätt fått "lite hjälp på vägen"
Susanna
Jag skolade om mina lobelior idag. De var inte särskilt stora, 15 mm, men stod och trängdes i en sålåda med ganska lite jord. Det var pyssligt att hantera dem och tog lite tid, men de tycks i alla fall ha överlevt. De ser ganska pigga ut trots störningen.
Fenja
Du kan skola om både lobelian och grusnejlikan så fort de fått sina karaktärsblad. Ta i sär dem i små tussar och skola i nya krukor, tryck till lätt så skadar du inte röttena.
Mvh
Fenja
Katti med torpet
Tack för alla svar, nu känner jag mig säkrare, i alla fall vad gäller lobelian och grusnejlikan. wub.gif
Min lite flummiga fråga ang grundprinciper för omskolig kvarstår dock, eller skall jag tolka er så att man alltid ska skola om så snart plantorna är hanterbara?
Det där om rotfyllnad, vart har jag fått det ifrån i så fall? Ska man vänta på det får de ju stå kvar i såjorden minst en månad... (förutsätter ju dessutom att man har sått i småkrukor och inte breddsått).
Misstänker att jag har blandat ihop första skolningen med nästa omplantering? Är det viktigt att få ordentlig rotfyllnad innan man planterar upp i större krukor?
Då kommer nästa fråga som på beställning: Är det bäst att plantera om flera gånger med bara lite större kruka varje gång eller är det bättre att ta en rejäl kruka på en gång? (tänker nu inte på perenner för de vill väl oftast stå ostörda?)
kerstin z5-6
Nja -de växter du nämnt är för det första alldeles utmärkta för tuss" utskolning vilket du redan fått bra svar på
Nästa fråga är utskolning-det ska göras när plantorna oavsett sort har 4-5 karaktärsblad eller mer
Då skolar man ut i såpass stora krukor att man förhoppningsvis kan klara sig med tillskottsnäring i flytande form -tills det är dags att platera ut
Om det tar längre tid än man beräknat , eller plantorna växer mkt snabbare än förväntat -kan man behöva skola om en gång till-man bör göra det om hela krukan är rotfylld och det är lång tid kvar till utplantering
Tilläggsnäring tre-4 v efter omplantering -halv krukväxtdos till perenner, hel till sommarblommor smile.gif
perenner har olika behov -de med pålrot gilar inte för mkt omplanteringar , man får avväga,krukan kommer alltid att kännas stor i början -då är det vattningen man får vara lite försiktig med-så de inte dränks
lissa
Hej, nu kommer jag inhoppandes och passar på att fråga...Ska man ALDRIG byta kruka förräns palntan har fått sina riktiga blad??? Jag trodde att man skulle ta dom så fort dom har grott, och sätta dom i en lite större bytta=med det samma som det första lilla gröna huvudet sticker upp???
Om det inte är så måste jag nog börja så nya luktärtor illa kvickt ohmy.gif
Fenja
CITAT (lissa @ 13-02-2006, 01:19)
Hej, nu kommer jag inhoppandes och passar på att fråga...Ska man ALDRIG byta kruka förräns palntan har fått sina riktiga blad??? Jag trodde att man skulle ta dom så fort dom har grott, och sätta dom i en lite större bytta=med det samma som det första lilla gröna huvudet sticker upp???
Om det inte är så måste jag nog börja så nya luktärtor illa kvickt ohmy.gif

Man brukar skola om när plantan fått 2-6 karaktärsblad (alltså riktiga blad).
Lever dina luktärtor och trivs så klarar de sig säkert även om du skolade om tidigt. Tänk på att toppa dem när de har 2-3 bladpar så grenar de sig fint! Du kan toppaa ytterligare en gång om du vill, men det kanske försenar blomningen något.
Mvh
Fenja
lissa
Tack för ditt svar Fenja... Bara en sak till, nu har jag grott dom med undervärme över ett element, ska jag ställa hela gro-byttan svalare så att dom blir knubbiga..och inte röra dom alls, föräns karaktärsbladen har kommit? Jag tror att jag ska ställa ut dom, än så har dom bara det första bladet, men den högsta är nog över 15cm. Ute just nu har vi ca 14grader på dagen(men det varierar friskt) och i natt tippar jag att vi hade omkring 8 ..tack igen smile.gif
Fenja
Ställ INTE ut dem!!! De behöver vara större och härdas av innan man kan ha dem ute. Gör du det nu så är risken stor att alla dör. Ställ dem så svalt och ljust du kan inomhus och skola om, precis som du säger när de flesta fått 2-5 karaktärsblad.
Har du möjlighet att pilla loss och skola efterhand så kan du göra det med.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Ut ? Känns lite tidigt det -men jag bor ju i nordpolen -jag skulle nog ha dem under lysrör till de utvecklat sina blad blivit omskolande och våren kommit på riktigt smile.gif
lissa
Ups biggrin.gif biggrin.gif Tur att jag kollade tråden igen innan jag satte ut dom..Ock pilla loss behöver jag ju inte göra, jag har redan satt dom i enskilda höga plastglas.
Nu måste jag nog ta och byta plats på ljusrör, bara ett litet som var till ett akvarium, men vi har ju bra med ljus under dagen nu så det räcker nog som kompliment..
Tack för hjälpen Fenja smile.gif
Eva 33c
Lissa skrev:
CITAT
Ute just nu har vi ca 14grader på dagen(men det varierar friskt) och i natt tippar jag att vi hade omkring 8

Tror ni inte att Lissa kan börja avhärda sina plantor genom att sätta ut dem på dagarna i skuggan? Jag menar hon bor ju i Barcelon och de temperaturer hon nämner är väl ganska OK för plantor? Åtminstone dagstempen? Eller vad menar ni är lämpliga temperaturer för att börja avhärdningen?
Lady Hamilton
CITAT (Eva 33c @ 13-02-2006, 16:53)
.........Tror ni inte att Lissa kan börja avhärda sina plantor genom att sätta ut dem på dagarna i skuggan? Jag menar hon bor ju i Barcelon och de temperaturer hon nämner är väl ganska OK för plantor?..........

laugh.gif Jag tror nog att det är bäst att hon skriver ut det tydligt i sin signatur smile.gif smile.gif Jag visste igentligen att hon bor i Barcelona, men det är lätt för oss att glömma bort laugh.gif Vi är ju helt inne på hur "vi" har det enligt Svenska förhållanden.

Men tack vare din "uppdatering" så håller jag med att nog kan hon börja att avhärda sina plantor. Men akta dem från för starkt solljus. Det är nog bäst att skugga dem den första tiden
Anki V
Jag kapar tråden för att få råd ang. Silverrispen!

Ska den skolas ut i tussar eller ska man ta en "planta"/kruka?

Jag har sått väldigt glest (vis av erfarenheten av Basilikan) och det som grott ser då def. inte som om det skulle kunna bli en liten buskliknande planta unsure.gif.

Är det tussar som ska skolas så måste jag så om lite snabbt laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Jag väljer att förtränga att Lissa får bo i Barcelona , en av mina favoritstäder ........ fusk Lissa Fusk laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag minns inte om jag någonsin vetat vad fiberduk heter på spanska men det vore nog bra på balkongen .
Salute la primavera, y piensa de mi en el nieve del norte...
K
Gertie
CITAT (Anki V @ 13-02-2006, 18:27)
Jag kapar tråden för att få råd ang. Silverrispen!

Ska den skolas ut i tussar eller ska man ta en "planta"/kruka?

Jag har sått väldigt glest (vis av erfarenheten av Basilikan) och det som grott ser då def. inte som om det skulle kunna bli en liten buskliknande planta unsure.gif.

Är det tussar som ska skolas så måste jag så om lite snabbt laugh.gif

/Anki

Jag kan inte svara på din fråga.
Tänkte bara: Kan du inte själv "göra tussar",
genom att sätta ihop många småplantor? tongue.gif
kerstin z5-6
Så roligt får du inte -silver risp skolas EN och en -och de gror i millioner -Första året svor jag på att ALDRIG -!aldrig så den igen , men sen blommade de -och sen fanns de blå varianter och sen var det klippt sas smile.gif
Anki V
Jag sådde inte så många. Jag har mer än hälften av fröna kvar.

Man ska inte lägga alla ägg i samma......, ja du vet laugh.gif laugh.gif

Om jag har en planta i varje kruka blir det rätt många ändå men om jag ska få till "tussar" blir det kanske bara en 1/5 del så många plantor

/Anki
lissa
Hej alla , och tack för era svar.wub.gif wub.gif wub.gif Ni har rätt, jag ska sätta ut det i signaturen biggrin.gif biggrin.gif
Men nu blir jag ännu mer fundersam....inne ska den ha extra ljus, och ute skugga?? Hjälp, det var ju både luktärtor och krasse jag har satt...och nu blir dom högre och högre för varje timme som går(förmodligen krassen, blandade bort etiketterna) laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag har hitintills haft dom i ett soligt fönster..väntar ivrigt på nya instruktioner, för jag litar helt på er.
Man förodlar normalt inte på samma sätt här som man gör hemma i Sverige. det är nog anledningen till att man här aldrig ser den där speciella blom-explosionen som man får i Sverige i maj, och nu vill jag uppleva det här också..med er hjälp.


Kerstin..z 5-6 .fiberduk vet jag inte vad det heter, det är lite konstigt, men ord som jag bara har lärt mig på svenska, och bara använder på svenska , måste jag beskriva istället för att använda det tekniska ordet på spanska..och vice versa. Förmodligen tela de fibra eller cubrimiento de fibra para plantas.. smile.gif smile.gif Tack för vårhälsningen, och du har rätt, det är en vacker stad..
Anki V
Vilken tur att jag knappt sådde hälften då.laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ska dom toppas också? wink.gif

/Anki
Gertie
CITAT (Katti med torpet @ 12-02-2006, 15:35)
Är rädd att de tynar bort om de får stå i den magra såjorden för länge men det kanske inte är så farligt?

Jag fyller alla såbyttor nästan ända upp med planteringsjord. 3/4
Och så ett tunt lager såjord. 1/4
Då är det kanske inte lika bråttom att skola om?
Eva 33c
Lissa skrev:
CITAT
Men nu blir jag ännu mer fundersam....inne ska den ha extra ljus, och ute skugga??

Skugga bara till att börja med och sen en stund i solen som utökas dag för dag. Inom en vecka ska det väl vara avklarat, tror jag. Kanske någon annan kan ge dig lite mer axakta anvisningar. wub.gif
Hur ljust du än haft dem inne så är solen ute mycket starkare. Sätter du dem i solen direkt kommer de att "brännas" sönder. Plantorna måste få tid att ställa om sina "ljusinsläpp". wub.gif
Lycka till!
lissa
Tack Eva 33c, då börjar jag med det i morgon och hoppas att solen behagar titta fram, dom börjar redan bli allt för rangliga smile.gif
kerstin z5-6
Eva har helt rätt -ljus inne utan xtra är väl sådär 500 lux ute tjugotusen, 30 tusen , mer mkt mer i din hemstad , så därav :)Liknar den snöreflexion vi har här -fast mer ...
Ett glest gammalt lakan -en tunn tyllgardin allt fungerar som solskydd /ljusskydd de första dagarna -avhärda till luft sol och blåst tar ca 1 vecka
börja med många lager -ta av dem eftersom

Anki -man behöver aldrig toppa perenner -och inga tussar av limonium ...

Gertie-jo visst kan du vänta ett tag -dock händer nåt med plant vid omskolningen som aldrig kan ersättas med bra jord eller växtnäring ...
Omskolning är nödvändig smile.gif jag har minsann prövat alla smarta genvägar som finns ... mager såjord ger bra rotsystem -som när det omskolas o får ny jord ger raketplantor-men först står de still nån vecka ...
Sen får man göda med flytande efter tre veckor i alla fall smile.gif
lycka till alla !
K
lissa
Wow Kerstin z5-6..Du kan verkligen dina saker, bra förslag med gamla tygbitar. förlåt om jag tjatar, men ska jag ta in dom på natten?? och
ska man aldrig toppa perenner?? gäller det bara blommor eller även för gröna växter ?? smile.gif
kerstin z5-6
Alla perenner -ingen sådd toppas -de buskar till sig själva

-men luktärt är en anuell och Ska toppas:)
Perenner kan man däremot klippa ner -när plantorna haft sitt första flor-när de är stora -ute i rabatt -Vissa tex -riddarsporrar hinner då med två eller fler blommningar på en säsong smile.gif
Bra va ? smile.gif
Ta in för natten ?:
Första dygnen kanske -men .. jag har inte mer än + 8 i mitt växthus ute nattetid .. jag flyttar ut i mars -bär aldrig in nåt sen ,
Sol o vindskydd viktigare -en del avhärdar i papperskassar -ställer ner planten där om nätterna är kalla o blåsiga ...
Förresten -ge krassen lite näring- var snål -ger du den likaa mycket som luktärtorna blir det massor av blad o inga blommor nästan .. de ska ha magert
med ärtorna är det ju tvärtom smile.gif
lissa
Kerstin z5-6,
Nu har jag det mer eller mindre klart och ska jag lämna dig ifred lite...men kommer förmodligen med fler frågor snart biggrin.gif biggrin.gif
Tack för ditt tålamod smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon