Full version: Japanska
Azeman
Japan och japanska är mkt intressant. och mitt intresse om japan utvecklades ifrån Anime. biggrin.gif

Anata ha waru ichiban no sakura no yoni utsukushii - Du är lika vacker som vårens första körsbärsblommor

Konnichiwa - Hej
Sayonara - Hej då
Sarabada - farväl
Dewa mata - Vi hörs
Mata Ashita - Vi ses imorgon
Aishiteru - Jag älskar dig

Visste ni:

*Japanernas månadsnamn försvann för flera 100år sen. Nu kallas dom bara för 1á månaden, 2á månaden osv.

*dagarna i japan har namnen efter solen, månen och planeterna. Söndagen är den första dagen i veckan i japan

*Japan har även en 5säsong från mitten av Juni till mitten av Juli, då det regnar mer än under någon annan säsong



Nån mera här som gillar anime? Eller kanske japan/japanska?

Fast, jag tycker INTE om japans sätt att hålla på med djur sad.gif
Rossi
Jag föredrar skånska och skåningar!

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Sorry! Kunde inte låta bli. Farbrorn retar mig alltid för det här med Skåne men egentligen är han bara avundsjuk! laugh.gif
Hannele
Jag har alltid gillat Japan, läst massa böcker.
En dag vill jag resa dit, Origami kan jag lite.

Berätta mer om Anime.
Azeman
CITAT (Hannele @ 10-02-2006, 14:46)
Jag har alltid gillat Japan, läst massa böcker.
En dag vill jag resa dit, Origami kan jag lite.

Berätta mer om Anime.

*Anime = Japanska tecknade serier/filmer, typiskt med stora ögon och sånt.
ex som Sailor moon, Pokemon, Digimon och såna som ni har hört talats om. Men det finns så mkt! Det är då mest för små barn. Förutom Sailor moon är för äldre. Tråkigt nog så kortar dom ner allt. Det finns då barn filmer, rysarer, action, hentai, osv. Och oftast är det mkt bra musik med smile.gif

- Hentai: Japansk porr

* manga = Det är japanska serie tidningar smile.gif
gammelnalle
japanska.... vore nog inte dumt med en liten sån...


fast de bara tittar snett på en...




och bra att låna ut pengar till är de åxå... de betalar alltid i YEN!!!



wacko.gif blink.gif wink.gif
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 10-02-2006, 14:56)
japanska.... vore nog inte dumt med en liten sån...


fast de bara tittar snett på en...




och bra att låna ut pengar till är de åxå... de betalar alltid i YEN!!!



wacko.gif blink.gif wink.gif

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
silos
CITAT (gammelnalle @ 10-02-2006, 14:56)
japanska.... vore nog inte dumt med en liten sån...


fast de bara tittar snett på en...




och bra att låna ut pengar till är de åxå... de betalar alltid i YEN!!!



wacko.gif blink.gif wink.gif

Du är för söt biggrin.gif laugh.gif smile.gif wub.gif
LadyG
Mitt intresse för japan hänger ihop med mitt intresse för japansk kampkonst, budo. När vi tränar blandas det ofta in japanska ord, fraser och termer som till exempel "O goshi" (ung. Stor höft, dvs ett kast över höften) eller "Ju morote jodan uchi uke" (Ung. Mjuk parering med båda hönderna i huvudhöjd). Om någon säger åt mig att visa en "Mae Geri" vet jag att det betyder en rak spark frammåt eftersom "Mae" betyder front eller frammåt och "geri" (Keri) betyder spark.

Om sensei (tränaren) säger att vi ska öva "nagewasa" vet jag att det är kasttekniker, "newasa" är liggande fajt och så vidare.

Eftersom det är en i grunden japansk kampkonst har vi också en hel del traditioner på och kring mattan som har sina rötter i japansk kultur, t ex att alltid buga sig när man går av och på mattan, alltid hälsa artigt på varandra osv.

En dag vill jag åka till japan och träna, bara för att få uppleva skillnaden.
LadyAdina
Min morfars morfar kom från Japan! wub.gif Eller kanske Kina, ingen verkar veta riktigt säkert. Han var inte gift med morfars mormor, så deras båda barn föddes oäkta.
Gurkan
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 14:44)
Jag föredrar skånska och skåningar!

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Sorry! Kunde inte låta bli. Farbrorn retar mig alltid för det här med Skåne men egentligen är han bara avundsjuk! laugh.gif

Men Rossi, vi är väl inte knussliga ... här finns gott om plats så han kan också flytta hit (om han vågar och tar med en parlör) !! tongue.gif
gammelnalle
Köpte några CD-skivor billigt från en av sveriges största CD leverantörer (G....a ingen gratis reklam här inte...)
Blev positivt överraskad över att det var DUBBEL-CD till det facila priset av 10:- !! Bla skivor med Telemann, Mozart och Haydn....

och som GAMMAL är man ju van att utan förstorningsglas kunna läsa på konvoluten... åtminståne gick det på LP:nas tid... (SUCK!! det var tider det..)

Men på dessa var det rent omöjligt att läsa nåt överhuvudtaget....

på med starkare glasögon... för DET är intressant att veta EXAKT vad man lyssnar på... inte bara en skiva med Georg Philipp Telemanns musik...

men int gick det att läsa int...
det var på japanesiska!! (därav inlägget i denna tråd...)


SYND... men musiken (och pressningarna) var dessto bättre....







PS tro nu inte jag är någon kultursnobb: Jag kan INGET om klassisk musik....mer än lyssna på....


b
LadyG
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2006, 22:22)
Köpte några CD-skivor billigt från en av sveriges största CD leverantörer (G....a ingen gratis reklam här inte...)
Blev positivt överraskad över att det var DUBBEL-CD till det facila priset av 10:- !! Bla skivor med Telemann, Mozart och Haydn....

och som GAMMAL är man ju van att utan förstorningsglas kunna läsa på konvoluten... åtminståne gick det på LP:nas tid... (SUCK!! det var tider det..)

Men på dessa var det rent omöjligt att läsa nåt överhuvudtaget....

på med starkare glasögon... för DET är intressant att veta EXAKT vad man lyssnar på... inte bara en skiva med Georg Philipp Telemanns musik...

men int gick det att läsa int...
det var på japanesiska!! (därav inlägget i denna tråd...)


SYND... men musiken (och pressningarna) var dessto bättre....







PS tro nu inte jag är någon kultursnobb: Jag kan INGET om klassisk musik....mer än lyssna på....


b

Egentligen gör det inte så mycket om man inte kan läsa det som står på omslaget, även om man gärna vill veta, det är ju innehållet som är det viktigaste smile.gif

Fast visst blir man nyfiken, iaf blir jag det smile.gif
Zanna
Jag har länge varit intresserad av Japansk inredning och trädgårdar - och mat! I höstas fick jag möjlighet att åka och hälsa på en bekant i Yokohama och det var en fantstisk upplevelse. Otroligt vänliga människor, otroligt rent, väldigt god mat och inte alls dyrare än i Sverige vilket förvånade mig. Visst, det kunde ha blivit mycket dyrare än i Sverige men jag gick inte på sådana affärer och restauranger. Vi var och tittade på en sumo-brottningsturnering, det var en fantastisk upplevelse! Det var nästan roligare att stå utanför arenan och titta på när brottarna anlände iklädda vackra kimonos som att se på själva matcherna.

Det som förvånade mig var att parkerna i staden inte alls var som jag hade föreställt mig, en park som jag gick förbi hade bara vildvuxet gräs. Min bekant förklarade att det nog är en trädgård som man inte bryr sig om. Inredningen var ju inte heller som den bild jag fått från böcker och tidningar, den inredningen där de sitter på golvet och har låga möbler är gammaldags, nu ser deras hem mer ut som våra.

Till höst blir det ännu en resa, denna gång ska jag nog till Kyoto. Inför den resan har jag tänkt lära mig lite japanska så jag ska köpa en MP3 spelare och köpa en kurs i japanska.
Castea
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 14:42)
Nån mera här som gillar anime? Eller kanske japan/japanska?

Har inte sett så mycket anime, men har filmerna "Spirited Away" och "Metropolis" och de är ju verkligen jättefina!

Skulle också vilja besöka Japan. Har en vän som sedan många år bor i Fujisawa nära Tokyo. Men vill nog helst se japansk landsbygd om jag åker dit.
Zanna
CITAT (Castea @ 05-03-2006, 14:06)
CITAT (Azeman @ 10-02-2006, 14:42)
Nån mera här som gillar anime? Eller kanske japan/japanska?

Har inte sett så mycket anime, men har filmerna "Spirited Away" och "Metropolis" och de är ju verkligen jättefina!

Skulle också vilja besöka Japan. Har en vän som sedan många år bor i Fujisawa nära Tokyo. Men vill nog helst se japansk landsbygd om jag åker dit.

Jag vill också se mer landsbygd. När jag var i Japan så besökte jag Tokyo och Yokohama en vecka, sedan åkte vi norrut till ön Hokkaido, det var härligt at se landsbygd igen efter att ha sett de två jätte städerna. Hokkaido har mycket jordbruk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon