Full version: Lavendelsådd
Novisen vid jorden
Nu har jag för första gången i mitt liv sått frön inne: Lavendel Lady. Det växer upp små rara saker men jag känner mig som när jag fiskade första gången och fick napp!
Jag har läst tidigare inlägg, men kan inte bli klok i alla fall just nu.

Jag kan gissa vad jag ska göra men vill inte äventyra dessa små rara plantor nu..... Jag ser ju en lång lavendelrabatt framför mig med små knubbiga ljuvt doftande plantor.....(Blir det en planta blir jag jätteglad! laugh.gif )

Då jag med fumliga fingrar sådde de små fröna så hamnade fler i samma rulle (avklippt toarullar i en rund burk blev födelseplatsen) och nu kommer det upp ca 3-4 små groddar i varje och de är ca 3 cm.

Fråga 1: Kan jag börja flytta dem nu eller ska jag bara avvakta och när ska jag i så fall flytta över dem till egen kruka (jorden direkt ????)
Fråga 2: Kan jag låta dem stå inne i ca 20 grader norrfönster utan extraljus?

wacko.gif Hur okunnig får man vara????
Kana
Oooh, har dina lavendelfrön grott? Hur bar du dig åt för att få dem till det? Mina har varit en sväng i kylskåpet och nu har jag plockat fram dem därifrån men inte minsta tillstymmelse till lavendel syns till... unsure.gif

K.
Novisen vid jorden
Grodde gjorde de på 4-5 dagar! Och inget gjorde jag. Bara plutta ner dom.
Därför blir jag lite "stärrig" nu när de är här......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon