Östh
Har fått frö av spikkklubba. Vill nu gärna få råd om hur jag på bästa sätt förkultiverar dessa. Behöver de stratifieras? Om inte, under vilka förhållanden gror och växer de bäst ? Tack på förhand.
kerstin z5-6
De här gros bäst ljust och varmt -täck ej fröna -tryck ner dem mot jordytan bara -rumstemp blir bra -växer ganska fort -kan sås i mars eller något senare
Bitta98
Jag sådde mina i såjord ungefär 1cm djupt och hade de sedan i ett miniväxthus med värme i. Fröna gror bäst om det är 25-30 grader varmt. Men de gror även vid 20 grader fast det tar lite längre tid då. Tar ganska lång tid på sig att gro en så där två till fyra veckor. Jorden skall hållas fuktig men inte våt under groningen. När det kommit 2-4 riktiga blad så plantera om dem i blom eller plantjord. Bra om de får lite extra ljus när de kommit upp, då blir de lite knubbigare. //bitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon