Annki
En väninna har ett litet japanskt magnoliaträd som vissa vårar behagar blomma, andra inte. Står i zon 3. Kan man göra något för att få trädet att blomma varje år? Eller är det klimatzonen som är ett gränsfall?
jegi
Kobus är känd för att kunna ta 10-15 år innan det blommar. Men har den väl börjat blomma borde den ju fortsätta. Kobus anses klara zon 3 bra och ev även zon 4. Sen kan ju naturligtvis mikroklimatet variera. T ex gillar inte magnolior blåst.
De har känsliga rötter och bör ha en fredad zon där det inte finns andra rötter.
Är det så att blomknopparna finns på hösten? Om ja, borde man prova med solskydd på vårvintern-våren.
Kan det finnas näringsbrist med i bilden? I vilken jord står det?
Jan af Lisö
Kanske långsökt, man kan det hända att fåglarna plundrar blomknopparna under vintern ?
Annki
Jag förstår att min fråga var "luddigt formulerad". Dessvärre fick jag inte mer information i första skedet, och jag har inte sett växtplatsen själv. Men jag tackar för hjälpen och lämnar ditt svar till magnoliaägarinnan.
Christer i Falköping
Om trädet bara är runt 15-20 år gammalt, så kan det bli lite si och så med blomningen. Det är ju då bara barnet ännu.
Christer.
Bengt i Särö
Hej Annki.
En liten KOBUS magnolia blommar inte förän det blivit minst två till tre meter
FEL SORT
Hälsningar
Bengt i Särö
Annki
Hej Bengt!
Eftersom jag inte sett trädet, vet jag väldigt lite om det. Men om det inte är en kobus, vad skulle du gissa på? Ägarinnans minnesbild av blommorna och att det är en "japansk magnolia" ledde mig till magnolia kobus. / Annki
Christer i Falköping
Stjärnamgnolia kanske eller en hybrid som 'Leonard Messel'?
Christer.
Bengt i Särö
Hej Annki.
Jag får nog hålla med Christer om att det är en Sjärnmagnolia,men vilken
sort det är.det är inte så lätt för det fins så många nyare sorter.
Jag känner bara til Magnolia stellata, (Sjärnmagnolia) den är mycket tålig och blommar mycket.
Jag har själv en Magnolia Kobus borealis den började blomma för omkring
fem år sedan och då var den 20 år på en plats.
På Liseberg står det en Magnolia Kobus Borealis och det var mycket
uppståndlse när den började att blomma,det stod tillockmed i Göteborgs
Posten om händelsen.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon