noora
Nu sitter jag här med mina fröer och funderar på vilka jag ska börja förkultivera först. Anvisningarna jag hittar säger ofta något i stil med "sådd i februari-april". Men vilka kan med fördel sås i februari och vilka som kan vänta till mars-april? Vilka ska kylbehandlas? Är det några som hellre borde sås ute i höst i stället? Alla tips och erfarenheter uppskattas smile.gif

Agastache 'Liquorice White' - Flenörtsisop
Agastache foeniculum - Anisisop
Allium ursinum - Ramslök
Anethum sowa - Indisk Dill
Anthoxanthum odoratum - Vårbrodd
Calamintha grandiflora - Rosenmynta
Carum carvi - Kummin
Centaurea nigra - Svartklint
Centaurium erythraea - Flockarun
Chaerophyllum bulbosum - Rotkörvel
Chamaemelum nobile - Romersk Kamomill
Monarda punctata - Prickig Temynta
Nigella sativa - Svartkummin
Origanum vulgare hirtum - Grekisk Oregano
Petroselinum 'Plain Leaved 2' - Persilja Slätbladig
Rudbeckia 'Green Wizzard' - Grön Trollkarl
Stachys officinalis - Humlesuga
Veronica officinalis - Ärenpris
Hypericum perforatum - Äkta Johannesört
Aquilegia canadensis - Scharlakansakleja
Aquilegia vulgaris - Akleja
Aquilegia flabellata 'Cameo' - Japansk Akleja
Potentilla erecta - Blodrot
Papaver paeoniflorum - Pionvallmo
Chenopodium ambrosioides - Epazote/Citronmålla
Chenopodium bonus-henricus - Lungrot
Dahlia - Sommardahlia
Antirrhinum - Lejongap
Fenja
Jag skulle börja med perennerna... och i övrigt följa odlingsanvisningarna på påsarna allt eftersom jag har tid och plats.
Mvh
Fenja
noora
Är det någon av perennerna som växer fortare eller långsammare än de andra? Kan jag börja så dem redan nu (jag har ett garage med temperaturer på 10-15 grader där jag tänkte ställa sådderna, med extraljus förståss)?
kerstin z5-6
Ja, och av de du har som ska kylas först i 6v de kan du def så nu

Aquilegia canadensis - Scharlakansakleja
Aquilegia vulgaris - Akleja
Aquilegia flabellata 'Cameo' - Japansk Akleja
övriga perenner i mån av plats -sår du dem nu behöver många omskolas o skötas innan du hinner få ut dem
Allium kommer att vara ett eller ett par grässtrån i år -så den med
Rudbeckia 'Green Wizzard' - Grön Trollkarl-tar tid på sig
noora
Tack! Det kliar i fingrarna att börja så, men jag vill inte börja alldeles för tidigt så att plantorna blir jättestora inomhus. Men jag börjar med att sätta igång aklejorna och ställa ut dem, så får jag ta resten efter hand som jag känner för det, med Rudbeckian och Alliumen först i kön smile.gif Jag orkar inte så alla sorter på en gång och jag vill inte stressa ner fröerna i jorden, det ska ju vara roligt också wink.gif
Ullet
JAg satte aklejor förra sommaren i rumstemp o de blev jättefina, bara enstaka frön som inte blev något.
kerstin z5-6
ja färska försommarfrö kan gro direkt -men har de legat i påse till nu brukar köld behövas för grodd:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon