Full version: Äppelsort
Sven Karlsson
jAG LÄSER UR EN SVENSK FRUKTRÄDSLISTA 2006.
övrigt:aNGIRPS EJ AV SVAMPSJUKDOMAR SAMT STÅR EMOT ALLA INSEKTSANGREPP.
jAG SLOG I OLIKA BÖCKER MEN HITTADE INTE SORTEN fINNS DEN?
Såg att Norge hade en bra sort som klarade insekter i ett försök i norge??
Det vore något att testa på Fredrik så hade sorten nog solts med framgång
Jag kommer att köpa ympris av den sorten och sedan släpper jag namnet.
Har ympat tio andra träd. får 100 på torsdag sedan har jag en del att göra ett tag framåt.
Det gäller äpplen. Ni som studerar läser ni inte Fruktkataloger? Jag trodde att de hade sina träd på internet men det hade inte denna svenska plantskolan? Kanske sorten var så "GOD" att ingen kunde äta den??
Cilla
Det ska bli intressant att ta del av dina slutsatser av dina experiment Sven. Jag kommer hålla span på dina trädodlingar och framförallt se vad du finner ut om fruktträdkräftan.

I övrigt tror jag att sortval och ursprung är den ena sidan, och miljön och hanteringen av materialet är den andra som spelar lika stor roll för resultatet. Det går faktiskt att få även ett Filippa äppelträd att få kräfta om man hanterar det illa och det går att få Signe Tillish utan skorv med rätt miljö och hantering.

Var lika noga med jordmånen du väljer för dina träd som det utsprungsmaterial och de sortval du gör så kommer dina odlingar bli toppenfriska!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon