Full version: Kaveldun
Sommartorparn
När jag var barn hade vi s.k. cigarrer (kaveldun) i en stor vas, och vad jag minns stod dom där året runt, och uppförde sig civiliserat utan att ställa till det. Härom dagen drabbades av nostalgi när jag såg min barndoms 'cigarrer' i en frusen sjö och plockade hem ett knippe. Det dröjde inte många dagar innan dom 'sprack' och nu har jag dun i hela lägenheten. sad.gif
Vad gjorde jag för fel. Ska man preparer dom på något sätt så att dom håller sig. wacko.gif
Gossen Ruda
Det är otroligt vad dunet expanderar, jag har också erfarenhet. Du har plockat dom för sent. Dom skall tas innan dom mognat helt på sensommaren, innan dom blivit helt bruna. Fast olyckor kan hända ändå. biggrin.gif
Annlo
Har fått för mig att man ska spraya dom med hårspray så ska det hålla sig på plats. Men jag har inte provat själv, så jag går inte i god för det! tongue.gif
ingrid fuxwall
Istället för hårspray kan man använda ofärgad lack på burk.

ingrid
Fenja
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2006, 21:50)
Istället för hårspray kan man använda ofärgad lack på burk.

ingrid

Japp, använder man lack kan man plocka dem även när det är försent. Matt sidenlack ger finast yta.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
CITAT (Fenja @ 22-01-2006, 22:13)
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2006, 21:50)
Istället för hårspray kan man använda ofärgad lack på burk.

ingrid

Japp, använder man lack kan man plocka dem även när det är försent. Matt sidenlack ger finast yta.
Mvh
Fenja

Tack för tipsen!

Penslar man eller doppar man?
Fenja
CITAT (Sommartorparn @ 22-01-2006, 22:16)
Penslar man eller doppar man?

Jag brukar pensla flera lager.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Det är ingen sport att lacka dom. rolleyes.gif Tar man dom i rätt tid brukar det funka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skall det inte vara en himmla massa ohyra på dom????

Läste det någonstans
Klematis
Vet inte med de är himla tjusiga
ah56
Jag har nåt minne av att man kan doppa dem i glycerin/glycerol för att förhindra dunexplosioner.
karjo
jag har lackat en gång, det funkade jättebra, men oj vad de sög åt sig lacken! smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2006, 10:37)
Det är ingen sport att lacka dom. rolleyes.gif Tar man dom i rätt tid brukar det funka.

Har du sjöstövlar, eller hur tar du dom innan isen lagt sig? wink.gif
Gossen Ruda
Jag är simkunnig. tongue.gif

Nej, jag bara skojar. Kaveldun växer även på grunt vatten och i diken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon