Åsa E
Hej alla fröodlare!

Nu har jag fått mina frön från Odla nu, men jag blir bara förvirrad av odlingsanvisningarna.
Framför allt när det gäller slingerhjärtat, Dicentra scandens. På fröpåsen står det att fröna ska ligga i fuktig sand i kylen i en månad, men det står det inget om i Odlas medskickade papper. Ska man lägga dem i kylen eller inte? Och ska man göra det nu med en gång i så fall?
Dessutom så fattade jag det som att den var perenn när jag beställde den, men i en artikel här på Odla nu står det att den sannolikt inte övervintrar. Är det någon som vet?

Sen undrar jag över alunroten också. På fröpåsen står det att den ska förkultiveras inomhus, men Odla-anvisningarna säger att den ska sås utomhus. Jag vill inte direktså utomhus, då har man ju ingen koll på vad som händer. Går det bra att så den inomhus?

Hoppas på hjälp snart! smile.gif
Hälsningar Åsa
gunnelö
Hej
När det gäller alunroten la jag märke till det samma som du. Det beror väl lite på var man bor men jag tänker absolut följa instruktionen på fröpåsen och så inomhus. Jag köpte även en vinda och en isop där man föreslår utomhussådd. Åtminstone vindan kommer jag att så inne, alternativt direkt i växthus. Jag tror inte heller att det är någon nackdel att ge isopen en start inomhus, åtminstone inte här i zon 3.

Ett råd kan väl vara att gå in på andra fröföretags hemsidor och titta vad de föreslår för behandling.

Lycka till!
Gunnel Ö
Helen i Piteå Zon 5
Min erfarenhet av Dicentra scandens är att den gror bäst efter en kylperiod ute eller i kylen. Jag låter min kruka gro utomhus under våren, det hinner ändå bli stora blommande plantor som ger frön under hösten, och den övervintrar inte i min zon. Alunrötter frösår jag inne i feb. fröna ska inte täckas med jord, sen tar det olika lång tid för sorterna att gro, från 1v-2,3v. Skolar om dom när det har vuxit tillräckligt stora, en och en, ställ svalt och under lysrör. Lycka till! rolleyes.gif
Ange en titel på hemsidan
Gissa varför jag har frösått denna sort?? rolleyes.gif
Elisabeth P
Hej, även jag har köpt slingerhjärta för första gången. Idag sådde jag dem för att sätta ut dem i snön i morgon...spännande rolleyes.gif

Jag har ochså uppfattat det som att den är flerårig, men då är det nog bäst att se till och spara lite frön om den tar sig vill säga./Lisa
kerstin z5-6
Slinger hjärtat är klent härdig , men kan alltså övervintra som perenn, i bra läge

Utesådd -betyder inte per definition att man direktsår i rabatt
-som du säger har man sämre koll då
En vanligare variant av utesådd är att man sår -låter stå inne 24 tim -sätter utsådderna i krukor eller glasslådor-i back av plast utomhus
Där får de stå i skuggigt läge på skyddad plats till våren -då de gror ute .

För höga zoner är det oftast bättre att förkultivera perennerna inne under lysrör -dessutom är det mycket roligt smile.gif
Gåsis
Så här såg mina alunrötter ut på sommaren, fast dom var sådda inne i februari. En hel del blommade redan första sommaren.

''

/Åsa
kerstin z5-6
Snygga Alunrotar ÅSA ! ... mina blev mest gröna smile.gif
Elisabeth P
Angående slingerhjärtat
Jag har nu satt ut det under ett snötäcke. Jag uppfattar det som att det nu ska stå där tills det gror. Spelar det ingen roll hur många minusgrder det blir?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lisa:) @ 23-01-2006, 14:40)
Angående slingerhjärtat
Jag har nu satt ut det under ett snötäcke. Jag uppfattar det som att det nu ska stå där tills det gror. Spelar det ingen roll hur många minusgrder det blir?

Lisa

Nej, krukorna får skydd av snön ,sen är den varierade temperaturen gynnsam för groningsprocessen. Du kan vara helt lugn, det gror fint till våren, sen växer plantorna fort. rolleyes.gif / Helen
Åsa E
Skönt att få lite tips av er erfarna!

Vilka underbara alunrötter du fick Åsa! Och att de blev så stora första året, inte illa. Då ska jag också så dem inne. smile.gif

Och slingerhjärtat får hamna i kylen, snötäcke är inget att lita på här i Gbg-trakten. Är det lagom att stoppa in fröna i kylen nu med en gång?
kerstin z5-6
men .. varför det -det går lika bra ute -lägg på en gammal bastmatta eller granris över sådden -den kan vara naken med-om det inte blir -30 .. vilket väl är ytterst osannorlikt i din region smile.gif
men du har kanske tänkt driva den inne efter bara några v utevistelse? i så fall går kylen bra smile.gif
K
Åsa E
Ja, det verkar lättare att sköta om småttingarna inne än ute. Och så byggde jag såna fina hyllor med lysrör förra året som jag måste använda... rolleyes.gif
De räcker nog till i år, jag har väl inte gått ner mig fullständigt i fröträsket ännu.

Åsa
kerstin z5-6
Det är helt och hållet en tidsfråga .. jag tycker du verkar ligga dåligt till redan i fröträskväg laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif smile.gif
Åsa E
Jo, här blir man nerlurad i alla möjliga träsk! laugh.gif
Med ett ben i fröträsket och ett i orkidéträsket, så trillar jag väl snart i rosträsket också.
Fy och usch... wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gunnelö
Hej
Nu har jag läst en massa om vad ni som är vana föreslår beträffande sådd av olika sorters fröer. Sen har jag förstås läst på fröpåsarna men när jag kommer till odlas odlingsanvisningar blir jag, precis som den som startade tråden, förvirrad. Jag måste säga att jag litar mest på er så nu undrar jag om jag har fattat rätt eller hur jag ska göra med följande sorter:

Klematis - ut med dom efter ett dygn
Vinda - sår jag direkt i växthus eller förodlar inomhus
Vallmo - friland
Tobak - brukar jag förodla inomhus
Kardinallobelia - ny för mig men jag antar att jag försår inne som annan lobelia
Alunrot - inomhus? fast kanske köldperiod ute eller...?
Röd snokört - ?
Skogssalvia - ?
Mjölkklocka - ?
Taklök - ?
Anisisop - ?

Hälsningar
Gunnel Ö
gunnelö
Åsa
Akta dig för pelargonträsket. Där har jag varit. De ynglar av sig med en massa sticklingar så det är svårt att komma loss. Nu håller jag på att kravla mig upp!
tongue.gif
Gunnel Ö
Eva 33c
Det viktigaste är kanske vilka som behöver kyla för att gro. Vad jag kan se är det bara Klematisen och Snokörten som behöver det.
Jag har sått massor av perenner genom åren men jag kommer aldrig ihåg säkert vilka fröer som behöver vad. När det gäller sådd av perenner vill jag tipsa dig om Jelittos hemsida. (Om du nu inte redan har kollat in den) Vet man det vetenskapliga namnet på växten (det brukar ju stå på fröpåsen) så kan man leta upp den i deras katalog på nätet. Finns den med där finns det också ett såanvisningsnummer. Sidorna med "Sowing Directions" finns sedan att läsa på svenska om man vill. Mycket tydliga och instruktiva. Jag brukar kolla in den och sedan skriva på en anteckning direkt på fröpåsen. rolleyes.gif
gunnelö
Eva

Tack för ett mycket bra tips! Jag hittar allt du nämner utom såanvisningsnumret kopplat till de specifika växterna. Var står det?

Gunnel
kerstin z5-6
Enklast och trevligt smile.gif är att läsa direkt i katalogen som är gratis-oavsett du vill beställa eller inte
Såråden är mycket adekvata och dessutom på svenska
Ett klick på hemsidan bara så har du den inom 2 v
kerstin z5-6
Kardinallobelia - så genast ! små i eeeevigheter
Alunrot - inomhus ingen kyla -gror på en v -en masse<!
Röd snokört - Eccium russicum behöver ej kylas-varmt alltså
Skogssalvia - varmt
Mjölkklocka - varmt, 80procent gror inom 4 v något oregelbunden groning
Taklök - varmt
Anisisop - varmt
gunnelö
Den är beställd. En vecka kvar att vänta då!

Gunnel
gunnelö
Tack Kerstin

Då har jag koll på alla sorter jag beställt - hittills alltså!! smile.gif

Gunnel
kerstin z5-6
Om du bara tittar på såråden i katalogen kanske du klarar dej , inte annars laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gunnelö
Skygglappar kanske kan vara nåt? mad.gif
Nehej det gillade inte den lilla gula gubben. Det blir säkert fler beställningar då biggrin.gif
Såja, det gäller ju att hålla gulingarna på gott humör!

Gunnel
Eva 33c
CITAT
Röd snokört - Eccium russicum behöver ej kylas-varmt alltså

Och jag som sa tvärtom! wub.gif
Jag har den själv i trädgården men minns inte exakt hur jag sådde. Förmodligen fick den stå kallt eftersom så-anvisningarna från Göteborgs Botaniska sa så. När jag nu tittar på Jelittos sida igen ser jag att de ger motstridiga uppgifter själva!
I kataloglistan står anvisning 8, som säger bla " perenna växter som ofta gror mycket oregelbundet under lång tid. Här har också en tids lägre temperatur +5°C en gynnsam inverkan. Kassera inte sådden för tidigt - den måste få sin chans. "
Men under bild beskrivningslistan står "Rapidly germinating, keep seed in constant moisture (not wet) with temperatures of about + 20°C ". biggrin.gif biggrin.gif
Men jag utgår ifrån att Kerstin har egna erfarenheter av detta. Och skulle de inte gro kan man ju alltid kyla de i kylskåpet då. tongue.gif
Eva 33c
gunnelö skrev:
CITAT
Jag hittar allt du nämner utom såanvisningsnumret kopplat till de specifika växterna. Var står det?

(Detta handlar om Jelittos hemsida)
Om du går in på själva "katalogen" så här:
"Products/Order" välj "Perennials" välj en växtart så kommer en tabell upp med beställningsnummer förpackningar pris osv. Där finns en kolumn med "Sowing direction" och där står numret. smile.gif
kerstin z5-6
Här lutar jag mig mot Don corleone Helen i piteå -som gjort grymma experiment med den röda snokörten .. jag har bara gjort som hon smile.gif Funkade bra i värme alltså.. men trilskas den -ta ett varv i kylskåpet laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon