Rossi
Här kommer några bilder tagna hemifrån idag. Som ni ser på den sista bilden så fyker småvägarna igen väldigt snabbt här i och med att det finns åkrar runtom så det är inte alltid lätt att komma hem ...







stina
Vilken väg???? biggrin.gif

Jättefina bilder!!!! Vi har mycket snö i Stockholm nu också. Snöfallet har upphört, men det har toksnöat ända tills för någon timme sedan...

/Stina
renate
Oj då,jag tror ni har mer snö där nere än vad jag har här,ingen blåst i dag här.
Klematis
Oj vad med snö. Det är väl besvärligt för er med trafiken och så. Jag fick skotta mig ut ur huset. Har veden ute bakom huset så jag var helt slut när jag kom in med veden. Men det är varmt och skönt inne. ute är det - 8. Blåser inte nu längre. Det var väderrapporten från Bohuslän
Berith
Usch säger jag bara... Så mycket snö! ohmy.gif

Nyfiken! rolleyes.gif Du skriver fyker - har sett det förut, trodde då att det var ett felstav och att det skulle stå ryker. Finns det alltså ett ord som heter fyker? Vet att jag brukar klaga på att skånskan är svårförståelig men jag brukar klara av det i skrift. wink.gif
RibesRubusVitis
Jomenvisst, och det står även i Akademiens ordlista. Sydsvenskt och danskt uttryck.
Berith
Tackar! biggrin.gif Ska spara det bland uttryck som kan förekomma i korsord, man kan aldrig så noga veta när man har nytta av lite udda kunskaper.
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 21-01-2006, 16:38)
Tackar! biggrin.gif Ska spara det bland uttryck som kan förekomma i korsord, man kan aldrig så noga veta när man har nytta av lite udda kunskaper.

Skånska Berith!!! Det hör väl till allmänbildningen biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Vaddå udda? wink.gif



laugh.gif wub.gif
Berith
Jaa udda. Herrej, jag har ju två skåningar ingifta i släkten och dom är lite udda. ohmy.gif

Neejdå, jag bara skojar. biggrin.gif Såklart att skånskan hör till allmänbildningen - under kategorin "läten".


tongue.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Berith @ 21-01-2006, 16:25)
Nyfiken! rolleyes.gif Du skriver fyker - har sett det förut, trodde då att det var ett felstav och att det skulle stå ryker. Finns det alltså ett ord som heter fyker? Vet att jag brukar klaga på att skånskan är svårförståelig men jag brukar klara av det i skrift. wink.gif

Visst heter det "fyker". Se här vad jag kopierade från Nationalencyklopedin:

"fåk (jfr verbet fyka 'flyga omkring' [om snöflingor m.m.]), på Öland den gängse benämningen på snöstorm.
Källa: Nationalencyklopedin."

Jag vet inte om det är speciellt skånskt. Det ser ju i alla fall ut som om uttrycket används på Öland också.
Biggan_
...och vi säger "fyger" här i lundatrakten laugh.gif
Har precis varit ute och skottat fram bilen och postlådan efter gårdagens oväder. Var precis färdig när det började snöa igen sad.gif
Margaretha
Min man använde ordet i imperfekt igår: "fök". Det var lite svårsmält! "Fyker" har jag vant mig vid efter åtskilliga år i Skåne! tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 21-01-2006, 17:12)
Jaa udda. Herrej, jag har ju två skåningar ingifta i släkten och dom är lite udda. ohmy.gif

Neejdå, jag bara skojar. biggrin.gif Såklart att skånskan hör till allmänbildningen - under kategorin "läten".


tongue.gif wub.gif

biggrin.gif laugh.gif wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Rossi @ 21-01-2006, 17:33)
"fåk (jfr verbet fyka 'flyga omkring' [om snöflingor m.m.]), på Öland den gängse benämningen på snöstorm.
Källa: Nationalencyklopedin."

Jag vet inte om det är speciellt skånskt. Det ser ju i alla fall ut som om uttrycket används på Öland också.

Japp - här har vi haft fåk i 2 dagar nu. Vinden börjar lägga sig så vi får hoppas det blir lugnt i morgon.
Anki
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 21-01-2006, 17:41)
...och vi säger "fyger" här i lundatrakten  :lol:

Ja, det kan man höra lite varstans och DÅ pratar vi verkligen om skånskt! laugh.gif Det motsvarar ju om du säger "ryger" istället för "ryker".
Berith
Ja ja! Jag tror er. laugh.gif Men det heter väl iaf snörök eller säger ni snöfök också? wink.gif
Rossi
CITAT (Berith @ 22-01-2006, 08:16)
Ja ja! Jag tror er. laugh.gif Men det heter väl iaf snörök eller säger ni snöfök också? wink.gif

Tja, det beror väl på vad du menar. smile.gif Men det får väl bli antingen snörök eller snöfÅk .... (Jag höll på att skriva snöpök men det var väl en freudiansk felskrivning!) laugh.gif

Substantivet fåk har jag aldrig själv använt eller ens hört. Här används bara verbet.
evelina
CITAT (Rossi @ 21-01-2006, 15:51)
Här kommer några bilder tagna hemifrån idag. Som ni ser på den sista bilden så fyker småvägarna igen väldigt snabbt här i och med att det finns åkrar runtom så det är inte alltid lätt att komma hem ...


Vackra bilder!!

Min största son bor numera i Skåne och sa när han flytta ner att det ska bli så skönt att slippa snöiga vintrar laugh.gif laugh.gif !!
Han bor 300 meter från stora vägen och bonden som plogar hans väg är inte så allert av sig.

Hans pappa skulle hämta honom häromdagen och sa så här: Jag väntade och väntade men ingen Peter och så rätt var det var såg jag hans mössa komma gående!! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
Ha, ha Evelina! Det var kul!

Nä, det är ju inte alltid som vi har så här mycket snö. Man är verkligen inte bortskämd med det så därför uppskattar jag det i alla fall desto mer när det väl kommer. Ofta har vi ju bara slask här - eller slabb för att använda ett skånskt uttryck! smile.gif

Igår var vi bortbjudna och körde på småvägarna. Vi fick hjälpa loss en annan bil som hade fastnat i snön. Hjulen bara spann. Till slut kom en annan bil till och hjälpte oss så till slut lyckades vi. (Visst är det skönt att få hjälpa till och göra en god gärning!) Lite längre fram satt ytterligare en bil fast i snön men den fick hjälp av en traktor.
Berith
CITAT (Rossi @ 22-01-2006, 08:20)
CITAT (Berith @ 22-01-2006, 08:16)
Ja ja! Jag tror er.  :lol: Men det heter väl iaf snörök eller säger ni snöfök också?  ;)

Tja, det beror väl på vad du menar. smile.gif Men det får väl bli antingen snörök eller snöfÅk .... (Jag höll på att skriva snöpök men det var väl en freudiansk felskrivning!) laugh.gif

Substantivet fåk har jag aldrig själv använt eller ens hört. Här används bara verbet.

Vad jag menar? Jag menar snörök, sånt där som blir när snön ryker på vägarna. biggrin.gif



Snöpök förekommer nog bara norröver där snön fortfarande ligger kvar på våren när alla andra är ute och har pick-nick i gröngräset. sleep.gif
Rossi
CITAT (Berith @ 22-01-2006, 08:34)
a verbet.

Vad jag menar? Jag menar snörök, sånt där som blir när snön ryker på vägarna. biggrin.gif



Snöpök förekommer nog bara norröver där snön fortfarande ligger kvar på våren när alla andra är ute och har pick-nick i gröngräset. sleep.gif

Jo, snörök förstod jag men ordet snöfök finns inte - utan snöfåk men fåk verkar tydligen användas mest på Öland - det har jag aldrig hört här nere.

Ha, ha! Snöpök ./. PICKnick laugh.gif Ooops, sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon