Full version: Behöver snabbt råd!
Annlo
Jag har precis tvättat en jacka med 70 % dun och 30 % fjädrar i 30 gr. Den har sömmar kors och tvärs så dunet är uppdelat i smårutor på jackan om ni förstår vad jag menar. Frågan är Kan jag tumla den överhuvudtaget? Den är ju dyblöt nu...

Dunet ligger samlat i små högar, blir det bättre när det torkat?
suddis
Tumla den med en tennisboll. Tror dock att det brukar kunna ta ett tag..?
Lycka till!
*Felix matte*
Javisst ska du tumla den... ha gärna i ett par - tre tennisbollar i tumlaren... då fördelas dunet jämnt i "fickorna"
Kolla på tvättrådslappen om du ska köra tumlaren på låg värme.... så stod i min dunjacka.
bikiv
Men pass upp med för mycket värme!

Jag förstörde en dunjacka förra året i tumlaren! När jag tog ut den hade tråden i sömmarna smält och knapparna såg ut som "pastaspiraler"
Annlo
Tack för snabbt svar! Problemet är att det är överkryssat på tumlarsymbolen?( unsure.gif Det är väl den med en rund ring i en kvadrat?)

Har dock tänkt som ni, att jag kör den med bollar i och kollar lite då och då... hoppas det funkar!
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 19-01-2006, 21:55)
Tack för snabbt svar! Problemet är att det är överkryssat på tumlarsymbolen?( unsure.gif Det är väl den med en rund ring i en kvadrat?)

Har dock tänkt som ni, att jag kör den med bollar i och kollar lite då och då... hoppas det funkar!

Kanske är det som med fleeceplädarna jag köpte på JYsk... de ska enl tvättråd tvättas i 30grader och tumlaren är kryssad.
Jag har tvättat dem i först 40 grader, sedan 60 grader och bägge gångerna har jag tumlat på låg värme.
Plädarna är jättefina och ljuvligt mjuka, sköna. smile.gif
Annlo
Ja nu ligger den i tumlaren med (tyvärr bara en) tennisboll!
Hoppas det funkar...

Vilken tur att man kan fråga er, om allt! wub.gif
*Felix matte*
T ut den några ggr och skaka... så gjorde svägerskan med sin jacka... hon hade inga tennisbollar alls men jackan blev jättefin. smile.gif
Klematis
Jag brukar oxå tumla med tennisbollar och ta ur den och skaka ofta. Hopas det funkar bra för dig.
AndreasBlomquist
Absolut in i tumlaren med ett par tennisbollar. Det är också väldigt viktigt som tidigare sagts att du inte har för hög värme och att du inte kör för lång tid åt gången utan tar ut den lite då och då för att skaka om den. Använde du vanligt tvättmedel eller duntvättmedel?

Jag lyckades med konststycket att förstöra min första dundräkt från The North Face när jag tumlade på för hög värme och för länge. De tyckte faktiskt lite synd om mig i butiken så de lämnade 1500 kronors rabatt på den dräkten jag fick köpa istället. Nu är jag extremt noga och låter inte ens tjejen tvätta o tumla den. Tänk om något händer igen. Ska jag då kräva henne på 13.000? Haha
Ewa L
CITAT (Felix matte @ 19-01-2006, 21:57)
Kanske är det som med fleeceplädarna jag köpte på JYsk... de ska enl tvättråd tvättas i 30grader och tumlaren är kryssad.
Jag har tvättat dem i först 40 grader, sedan 60 grader och bägge gångerna har jag tumlat på låg värme.
Plädarna är jättefina och ljuvligt mjuka, sköna. smile.gif

Många gånger försöker de gardera sig med att "skriva ned" tvättråden. Jag har vid flera gånger köpt plagg i ren bomull som vid en titt i etiketten haft 40°C.
Vid ett tillfälle var en vit T-shirt i ren bomull märkt Handtvätt! unsure.gif
Annlo
Jag tumlade den nästan torr i går kväll. Kör den lite nu med för att få den lite fluffig, för den känns lite kompakt mot innan. Ska kolla var femte minut så den inte blir för varm... (fast min kostade inte över 10.000... DÅ hade jag varit nervös vid detta laget... ohmy.gif rolleyes.gif ) Hoppas du har sponsorer Andreas! tongue.gif
Margaretha
Klokt att du fortsätter att tumla. Vi kämpade med en av sönernas jackor i fjol och fick ändå klumpar kvar. Så nästa gång blev det kemtvätt för 350 kronor!

T.o.m. damen på kemtvätten tyckte att det var dyrt, så hon föreslog också att man ska ta ut den ofta och skaka och klämma på klumparna.

Lycka till!
kristerh
Jag brukar inte använda tennisbollar wink.gif har sådana där "vingar" i tumlaren det brukar räcka med det.
krister
ejjan
Om man har en ljus jacka ska man tänka på att använda ofärgade tennisbollar för tydligen kan de gula färga av sig på jackan!!
ninnisky
..och har man inga tennisbollar kan man ta en gympasko biggrin.gif det rådet fick jag när jag köpte jacka på Henri Lloyd!
Kathy
CITAT (ninnisky @ 20-01-2006, 19:13)
..och har man inga tennisbollar kan man ta en gympasko biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif

Tack för det tipset. Smart. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon