netaave
Min dotter som också är medlem på odla kom och var väldigt fundersam och ledsen nyss.
Hon hade fått ett pm från en odlamedlem, som iofs hade vänligheten att gratulera på födelsedagen, men inte ville göra det i grattistråden för hon var "inte aktiv"
Så nu är min fråga, när är man aktiv på odla, hur många inlägg i veckan måste man skriva?
zaaritha
Man "måste" inte skriva ett visst antal inlägg--alls!
Det räcker att vara medlem på òdla nu`.
*Felix matte*
Ingen aning... men jag minns att jag nån gång läst att man fick två såna där gröna "ploppar" när man skickat 10 inlägg.
Själv har jag betecknats som "överaktiv" eller vad det nu hette men det är nu borttaget på min begäran. smile.gif

Gratta och skriva när man så önskar ska alla våga göra oavsett när man blev medlem eller antal tidigare skrivna. Be dottern hälsa personen Jättemycket välkommen till forum wub.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 22:34)
Ingen aning... men jag minns att jag nån gång läst att man fick två såna där gröna "ploppar" när man skickat 10 inlägg.
Själv har jag betecknats som "överaktiv" eller vad det nu hette men det är nu borttaget på min begäran. smile.gif

Gratta och skriva när man så önskar ska alla våga göra oavsett när man blev medlem eller antal tidigare skrivna. Be dottern hälsa personen Jättemycket välkommen till forum wub.gif

Den här personen är medlem, hon tyckte att Elle inte var tillräckligt aktiv.
Eva i Skåne
Överaktiv!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag skrattar hjärtligt.

Du är i gott sällskap laugh.gif wub.gif
zaaritha
Instämmer med "Felix matte".
Lady Hamilton
Snick snack!!!
Vad spelar det för roll när hon skrev sist?! JAG tycker faktiskt att det inte var så länge sedan.......... Skulle gärna vilja veta vem som skrev så dumt i PM:et..........
ellave bestämmer självklart om och när hon skall skriva wub.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 22:36)
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 22:34)
Ingen aning... men jag minns att jag nån gång läst att man fick två såna där gröna "ploppar" när man skickat 10 inlägg.
Själv har jag betecknats som "överaktiv" eller vad det nu hette men det är nu borttaget på min begäran. smile.gif

Gratta och skriva när man så önskar ska alla våga göra oavsett när man blev medlem eller antal tidigare skrivna. Be dottern hälsa personen Jättemycket välkommen till forum wub.gif

Den här personen är medlem, hon tyckte att Elle inte var tillräckligt aktiv.

Vaaa ohmy.gif Ja där ser man ... så olika man uppfattar saker o ting. sad.gif
forget-me-not
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 22:36)
Den här personen är medlem, hon tyckte att Elle inte var tillräckligt aktiv.

ohmy.gif Märklig inställning att ha.

Säg till Elle att inte bry sig.
zaaritha
Din dotter ska absolut inte ta åt sej!
yenny
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 22:36)
Den här personen är medlem, hon tyckte att Elle inte var tillräckligt aktiv.

så fånigt!! jag fick ett grattis på födelsedagen då jag bara varit med någon månad här på forumet... jag blev jätteglad.

Elle ska strunta i den personen tycker jag... själv brukar jag vara med o gratta när det är någon jag känner igen som fyller år... och elles namn har jag lagt märke till så då grattade jag.
Eva i Skåne
Det är väl inget dumt att Elle blev grattad i ett pm istället för på forumet. Häng inte upp er på det.

Jag skickar ibland grattis-PM till de jag haft kontakt med i något avseende. Att gratta alla som har födelsedag och som jag inte "känner" är inte min grej.

Var glad för att du blev grattad Elle och strunta i på vilket sätt!
wub.gif


Passiv, aktiv, eller överaktiv laugh.gif som Felix matte, strunt samma.


Grattis Elle! wub.gif
Reserv
Hmm, det har nog hänt att jag också skickat grattis pm, men desto mer sällan jag skriver i själva grattistråden wink.gif kanske ska man skriva mer i grattistrådarna istället........näe, bara om det är en ensam som fyller år och som man haft nån sorts kontakt med, är det flera samtidigt så fortsätter jag med pm. rolleyes.gif
*Felix matte*
Har jag kanske missuppfattat det hela... som jag förstod så hade personen som grattat Elle sagt att h*n gjorde det i PM för att Elle inte var så aktiv (i forum)

Kanske Neta eller Elle är online än och kan förklara. smile.gif
forget-me-not
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 22:54)
Har jag kanske missuppfattat det hela... som jag förstod så hade personen som grattat Elle sagt att h*n gjorde det i PM för att Elle inte var så aktiv (i forum)

Kanske Neta eller Elle är online än och kan förklara. smile.gif

Så uppfattade jag det också. Att det som gjorde Elle ledsen var inte att det skedde via pm utan kommentaren att Elle inte var tillräckligt aktiv för att grattas i tråden på forumet.
zaaritha
Ja--så uppfattade jag det --också...
netaave
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 22:54)
Har jag kanske missuppfattat det hela... som jag förstod så hade personen som grattat Elle sagt att h*n gjorde det i PM för att Elle inte var så aktiv (i forum)

Kanske Neta eller Elle är online än och kan förklara. smile.gif

Precis så, ingen av oss har något emot att hon grattades via pm, det är själva orsaken vi reagerar mot.
Tror nog jag kan säga att vi båda gillar att få pm smile.gif
elleave
Jo visst är det kul att bli grattad. tongue.gif Men jag reagerade på sättet det gjordes på. Ännu mer förvånad blev jag över att jag inte räknades som aktiv.

Skriver kanske inte så mycket men iaf flera inlägg i veckan och läser gör jag flera gånger om dan. rolleyes.gif
Reserv
Varför gratta över huvud taget då, om man nu tycker att nån är "för lite" aktiv, jag tillhör nog dom överaktivare så jag riskerar nog inga såna pm biggrin.gif
elleave
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif



Hur läser man pm när man inte är aktiv? wub.gif
yla
kan de inte vara så att pmaren inte själv är aktiv men ville gratta iallafall
alltså eller
bara en tanke rolleyes.gif

ALLTSÅ ATT DEN SOM PMADE INTE AKTIVT SKRIVER INLÄGG ALLTSÅ
ojsan nu ble v de stora bokstäver också de va inte meningen
Inga från Närke
Eftersom ni pratar om mig får jag väl förklara.
Detta PM skickade jag: Klistrar in det.

Grattis på födelsedagen hoppas du får en trevlig dag.

Skriver inte i småprat eftersom jag tycker inte man skall gratta medlemmar som inte är aktiva, skickar detta PM därför direkt till dig.

Hälsningar Inga

Ser själv nu att det kunde missförstås, därför förklarar jag mig här och ni slipper att undra vem denna person var som skickade PM.
Menade inte Elleave utan de övriga två som fyllde år samma dag, dem ville jag inte gratta för att de inte är så aktiva, inga inlägg på länge m.m.
Jag tycker att det är roligare att gratta dem som är här inne och läser därför inget öppet grattis till alla, känns också fel att bara gratta Elleave och inte de andra därför ett PM endast till henne för att gratta.
Har ni fått tillräckligt med svar. Hoppas också du Elleave nu förstår vad jag egentligen menade fast det såg lite konstigt ut i PM.et det kan jag medge när jag läser det nu efteråt.
yenny
ja det var ju en helt annan sak.... det är väldigt lätt att missförstå när man skriver... det man själv skriver o tycker är självklart kan lätt tolkas fel av någon annan.
netaave
Javisst så är det ju, svårt att läsa tonfall m.m.
Elle sover men det är säkert ok.
Eva i Skåne
Precis så som Inga menade tycker jag också.
Jag har inget intresse av att gratta SveaiSveg, Pelle99 och massa andra okända nick.

Bra att missförståndet blev utrett.

wub.gif
Magdis
Äsch då, det där ska hon inte ta åt sig av! Det finns väl ingen som kan bestämma hur mycket man ska skriva för att vara aktiv! Jag känner ju för övrigt till Elle mycket väl så jag kan inte alls fatta att någon påstår att hon inte är tillräckligt aktiv. Hur har jag i så fall sett både henne och hennes kaniner..det skulle jag vilja veta! wink.gif

Edit: Aha...nu läste jag Ingas förklaring och då klarnar det ju rejält! Glöm allt!
Eva i Skåne
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-01-2006, 00:03)
Äsch då, det där ska hon inte ta åt sig av! Det finns väl ingen som kan bestämma hur mycket man ska skriva för att vara aktiv! Jag känner ju för övrigt till Elle mycket väl så jag kan inte alls fatta att någon påstår att hon inte är tillräckligt aktiv. Hur har jag i så fall sett både henne och hennes kaniner..det skulle jag vilja veta! wink.gif

Ursäkta Magdis unsure.gif

men har du läst Ingas förklaring???


Det hela rörde sig ju om ett missförstånd i tolkningen av det skrivna.
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 15-01-2006, 00:07)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-01-2006, 00:03)
Äsch då, det där ska hon inte ta åt sig av! Det finns väl ingen som kan bestämma hur mycket man ska skriva för att vara aktiv! Jag känner ju för övrigt till Elle mycket väl så jag kan inte alls fatta att någon påstår att hon inte är tillräckligt aktiv. Hur har jag i så fall sett både henne och hennes kaniner..det skulle jag vilja veta!  ;)

Ursäkta Magdis unsure.gif

men har du läst Ingas förklaring???


Det hela rörde sig ju om ett missförstånd i tolkningen av det skrivna.

Jag läste inte igenom hela tråden innan jag svarade men sen när jag skickat iväg såg jag förklaringen och redigerade inlägget.
forget-me-not
Nu så här efteråt kan man tycka att det bästa hade varit om Elle eller Neta frågat Inga vad hon menade och gett henne en möjlighet att förtydliga sig innan man skrev om det på forumet.
Lady Hamilton
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 22:34)
....Själv har jag betecknats som "överaktiv" eller vad det nu hette men det är nu borttaget på min begäran. smile.gif.........

huh.gif Jaha nu har jag fått förklaringen......
undrade vad det var som föranledde förändringen. wub.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2006, 23:50)
Precis så som Inga menade tycker jag också.
Jag har inget intresse av att gratta SveaiSveg, Pelle99 och massa andra okända nick.

Bra att missförståndet blev utrett.

wub.gif

Håller med Eva som håller med Inga. biggrin.gif wub.gif
Reserv
Och jag håller med Berith som håller med Eva som håller med Inga tongue.gif Det är enklare om dom man brukar ha nån form av konversation med är ensamma om att fylla år, är det flera okända samma dag så grattar jag hellre den som jag känner för via pm.
Rossi
CITAT (Reserv @ 15-01-2006, 10:00)
Och jag håller med Berith som håller med Eva som håller med Inga tongue.gif Det är enklare om dom man brukar ha nån form av konversation med är ensamma om att fylla år, är det flera okända samma dag så grattar jag hellre den som jag känner för via pm.

Jag med! Jag tycker att de där allmäna grattis-trådarna känns så opersonliga och tråkiga. Jag känner inte för att gratta någon som har skrivit två inlägg sedan 1986 och som jag inte vet vem det där .....
yenny
jag kan hålla med jag med smile.gif
Fast jag känner kanske inte så många... men känner till en hel del, då skriver jag hellre i grattistråden än att skickar ett privat pm för de kanske inte har en susning vem jag är å då känns del lite konstigt att skicka privat unsure.gif
Rossi
Nej, det måste ju kännas konstlat att få en gratulation från någon som man inte själv vet vem det är ....

Jag har struntat i att ange födelsedatum i min profil så är det ingen som behöver fundera på den saken. smile.gif
Magdis
Jag tycker också det känns på ett sätt överflödigt att gratta någon man aldrig sett till här, men så brukar jag tänka att de kanske ändå läser här. Ibland har jag skrivit ett kollektivt grattis och i samma inlägg ett särskilt grattis till den man känner igen väl. Men det kanske inte är så snällt? Men å andra sidan har man ju då redan grattat de andra också så ingen behöver känna sig glömd.
Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 15-01-2006, 11:14)
Nej, det måste ju kännas konstlat att få en gratulation från någon som man inte själv vet vem det är ....

Elle grattade faktiskt mig när jag fyllde år i ett PM så då tyckte jag att det var på sin plats att gratta tillbaka. Men det var ju bara tråkigt att det missförstods.


Hamilton vad menade du med detta???????????????

Jaha nu har jag fått förklaringen......undrade vad det var som föranledde förändringen
Magdis
CITAT (Inga från Närke @ 15-01-2006, 11:33)
Hamilton vad menade du med detta???????????????

Jaha nu har jag fått förklaringen......undrade vad det var som föranledde förändringen

Jag är ju inte Hamilton, men jag tror att hon syftade på Felix matte´s inlägg där hon skrev att hon betecknats som överaktiv men att hon bett att få det borttaget.
Inga från Närke
Ok så kanske det är? Ja se vad det skrivna ställer till med ibland rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 15-01-2006, 11:33)
Hamilton vad menade du med detta???????????????

Jaha nu har jag fått förklaringen......undrade vad det var som föranledde förändringen

Tar mig friheten att svara för Hamilton...

Det hon avsåg var "plupparna" jag hade fått = 3st som tydligen betydde att jag var "avancerad" medlem.... som baseras på antal inlägg man postat.

Eftersom jag fått mindre trevliga pm/mail om antalet inlägg så frågade jag Ingemar om han kunde ta bort extrapluppen och snäll som han är så försvann den snabbt. smile.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 15-01-2006, 13:04)
Eftersom jag fått mindre trevliga pm/mail om antalet inlägg

Tänk att folk ska hålla på o lägga sig i o tjafsa om allt, finns alltid nåt att klaga på wink.gif
Felix matte fortsätt att skriva inlägg, tycker att dina inlägg är väldigt vettiga.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 15-01-2006, 19:43)
CITAT (Felix matte @ 15-01-2006, 13:04)
Eftersom jag fått mindre trevliga pm/mail om antalet inlägg

Tänk att folk ska hålla på o lägga sig i o tjafsa om allt, finns alltid nåt att klaga på wink.gif
Felix matte fortsätt att skriva inlägg, tycker att dina inlägg är väldigt vettiga.
krister

wub.gif
Lady Hamilton
smile.gif Och för att jag skall vara TYDLIG så kan jag berätta att jag inte har skickat något "mindre trevliga pm/mail" om antalet inlägg till Felix matte. Utan tvärt om jag skrev och gratulerade henne med enbart goda avsikter, när jag upptäckte "den 3:e gröna pluppen" som hon hade fått.
Men som sagt var så försvann "extra pluppen" väldigt snabbt och jag har undrat vad som hände wub.gif Har inte velat visa mig nyfiken och fråga.....
laugh.gif Men nu har jag fått svaret!

Men jag beklagar att du Inga fick känna dig missförsådd sad.gif Nu när även det är uppklarat så måste jag säga att jag tycker precis likadant som du smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 15-01-2006, 20:25)
smile.gif Och för att jag skall vara TYDLIG så kan jag berätta att jag inte har skickat något "mindre trevliga pm/mail" om antalet inlägg till Felix matte. Utan tvärt om jag skrev och gratulerade henne med enbart goda avsikter, när jag upptäckte "den 3:e gröna pluppen" som hon hade fått.

wub.gif
elleave
CITAT (Inga från Närke @ 15-01-2006, 11:33)
CITAT (Rossi @ 15-01-2006, 11:14)
Nej, det måste ju kännas konstlat att få en gratulation från någon som man inte själv vet vem det är ....

Elle grattade faktiskt mig när jag fyllde år i ett PM så då tyckte jag att det var på sin plats att gratta tillbaka. Men det var ju bara tråkigt att det missförstods.


Hamilton vad menade du med detta???????????????

Jaha nu har jag fått förklaringen......undrade vad det var som föranledde förändringen

Tack för gratulationen! Jag blev faktiskt glad över gratispm:et.
Fast jag blev förvånad över vad jag trodde det stod. tongue.gif rolleyes.gif
wub.gif
birgitek
CITAT (yenny @ 14-01-2006, 22:43)
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 22:36)

Den här personen är medlem, hon tyckte att Elle inte var tillräckligt aktiv.

så fånigt!! jag fick ett grattis på födelsedagen då jag bara varit med någon månad här på forumet... jag blev jätteglad.


Fick inget grattis på födelsedagen! Är inte ett dugg ledsen för det.
Birgit Ek
grycken
Birgit!

Om ingen vet när du fyller år så är det lite svårt att gratulera!
Betty
Måste erkänna att jag är lite förvånad över hur flera av er resonerar om grattistrådarna... huh.gif Tvärt emot er så tycker jag att det är trevligt med dessa Congrats Spam - både till kända och okända odlaiter! biggrin.gif
Det finns säkert jättemånga medlemmar som läser på forumet varje dag men sällan eller aldrig skriver några inlägg själv. Jag läste över ett år (på gamla Odla-forumet) innan jag började skriva inlägg. Jag tror många blir glada över ett Grattis! vare sig det kommer från nån man "känner" eller ej.
Jag tycker inte det är konstigare att gratulera medlemmar i samma forum (vi är ju medlemmar i "samma gäng") vare sig de är aktiva/passiva, kända eller okända - lika lite som att säga Hej eller Godmorron till busschauffören som ska köra mig till stan eller Hej till kassörskan på ICA eller grannen på samma gata eller trappuppgång fast vi inte känner varann till namnet. smile.gif
Tror jag har ett lite mer "osvenskt" sätt att se på det hela. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon