Full version: Magdalenaklocka?
åsgård
Vi har fått frön med beskrivningen Magdalenaklocka. Har sökt på nätet men hittar ingenting.
Nån som vet något
MVH/Kenneth
Helen i Piteå Zon 5
Jag har aldrig hört talas om Magdalenaklocka, du tror inte att det är fel namn? det kanske ska vara Mariaklocka? Har du fått någon beskrivning på hur den ser ut? perenn eller 1-årig? / Helen
åsgård
Nej det är inte Mariaklocka heller.

Jag får väl ta och så fröna och se vad som kommer upp.
Återkommer då vid "blomdags"
MVH Kenneth
Helen i Piteå Zon 5
Ja, du får fröså och vänta med spänning på vad det blir rolleyes.gif Glöm ej att berätta hur det går! /Helen
kerstin z5-6
En annan variant jag kan tänka mej är Leanderklocka ?
Hur skulle fröna sås , vad står mer ?
åsgård
Jaha du, Kerstin
du hade rätt gissning, det var Nicandrafrön eller Leanderklocka som den också kallas.

Jag nändes inte kasta telningarna då, så nu är en del av växthuset full med telningar. Nu får jag ge bort till höger och vänster för att bli av med de flesta.

Bladen är typiska med massa svarta prickar.
MVH
Kenneth
malin72
laugh.gif jag har varje år.... men förra året blev det extra roligt har aldrig sett den sååååååååå stor ca 1.80 hög och massa blommor tongue.gif tongue.gif
så nu i år kommer väl alla grannar samt andra ha på tomten för varje dag stannade folk och frågade om dom kunde få fröer biggrin.gif biggrin.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 15-05-2006, 22:11)
laugh.gif jag har varje år.... men förra året blev det extra roligt har aldrig sett den sååååååååå stor ca 1.80 hög och massa blommor tongue.gif tongue.gif
så nu i år kommer väl alla grannar samt andra ha på tomten för varje dag stannade folk och frågade om dom kunde få fröer biggrin.gif biggrin.gif

Vad roligt, att man kan slå andra på fingrarna ibland.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
åsgård
Ja vi hade en planta för två år sedan som vart sååååååååååååååååååå stor, säkert 1½meter tvärs över.

Tog dock inga frön ifrån den, därav så kunde jag inte placera fröställningarna som mor fick, och eftersom det var fel namn så var det inte så lätt.

Men nu håller jag på att placera ut småplantorna runtom i bygden.
Den första plantan blommar redan med den blå klockan.

MVH Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon