*Felix matte*
Ni som missade kvällen sändning kan se programmet i repris imorgon och fredag 13 januari.
Var hamnar biståndspengarna? Hos "överheten" eller dem som är i behov av hjälp.

Samhällsprogram. Del 1 av 23. Det svenska biståndet ska 2006 höjas till 28 miljarder kronor. Men är biståndet effektivt? I Uganda utkämpar regeringen sedan 19 år tillbaka ett krig, bl a med hjälp av svenska biståndspengar
pejori
har funderat mycket på vad alla millijoner som samlades in till tsunami-offren tog vägen unsure.gif unsure.gif
dom har ju fortfarande inte fått så mycket hjälp sad.gif
*Felix matte*
och det vi såg från Uganda ikväll stärkte inte tron på att pengarna hamnar på rätt ställe hos de behövande. mad.gif Sååå synd! sad.gif
pejori
det är sådant som ökar oviljan att skänka pengar till alla galor och hjälporganisationer sad.gif
hjälper bara sådana jag kan lita på smile.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:13)
det är sådant som ökar oviljan att skänka pengar till alla galor och hjälporganisationer sad.gif
hjälper bara sådana jag kan lita på smile.gif

Just därför har jag slutat ge till andra än Lions här i stan.. deras omkostnader stannar vid 0,8%

Synd bara att gällande Uganda och många, många fler så handlar det om våra skattepengar som hamnar alldeles fel... i fickorna hos korrumperade eller "högre ställda" som skor sig.
Att man (beslutande i Sverige) aldrig lär sig... säger då jag.
Alltså... hur många exempel på dylikt har vi inte sett sad.gif
pejori
visst sad.gif
65.000000 kr till uganda varje år, och så får andra grupper tigga för att folket ska få mat för dagen mad.gif mad.gif
65. mille till millitären, och regeringen tror att det kommer folk tillgodo ohmy.gif
visst----för att få barnsoldater ja mad.gif wacko.gif mad.gif wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:43)
visst sad.gif
65.000000 kr till uganda varje år, och så får andra grupper tigga för att folket ska få mat för dagen mad.gif mad.gif
65. mille till millitären, och regeringen tror att det kommer folk tillgodo ohmy.gif
visst----för att få barnsoldater ja mad.gif wacko.gif mad.gif wacko.gif

är det då så konstigt att man blir ledsen när man ser svart på vitt sad.gif
solkatten
När min pappa jobbade i Tanzania så visade han mig ett gäng kranar som stod där. De var rostiga och gick inte att använda, men Sverige gav bistånd till Tanzania för just dom här kranarna... wacko.gif Så det var ju bra att dom stog kvar där, eller hur?

Jag tycker man ska satsa på mikrolån istället. Helt vanlig personer lånar pengar för att kunna köpa en ko, två getter eller något för att öppna en liten butik så kan de (oftas kvinnor) själva försörja sin familj och skicka barnen till skolan.
Magdis
Man kanske borde åka ner och ge dem pengar eller mat direkt i handen! Det är ju dock kruxigt för de har ju inte så stor nytta av pengar i handen om det inte finns någon mat att köpa för dem.

Apropå lån till vanliga människor, min godhjärtade man lånade ut 40.000 kronor till en invandrarfamilj han blev bekant med för ca 10 år sen. Det var för att de skulle komma på fötter och kvinnan i huset skulle kunna öppna en frisersalong och börja tjäna pengar. Pengarna tillbaka? ...fick han inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon