bikiv
Jag väntar med spänning på frö som jag "ropat in" på Tradera!
- Violkungsljus - Verbascum phoeniceum
- Lammöron - Stachys lanata
- Vit Rudbeckia - Echinacea - White Swan
- Skärmlavendel - Lavandula Stroechas
- Jakobs Stege, Blågull - Polemonium caeruleum
- Lagerströmia - Lagerstroemia indica

Är det någon som har erfarenhet av sådd av ovanstående sorter?

Säljaren skickade mig några länkar för perennsådd - som jag vill dela med mig: rolleyes.gif

Perenner 1

Perenner 2

Perenner 3

Perenner 4
kerstin z5-6
verbascum varmt o ljust så i mars/senare -de blir fort stora
Stacys byzantina /lanata är -varmgroende
Rudbeckia kan behöva en kylperiod på 4-6 v, i kylskåp eller ute -pröva inne först om du vill , men jag får bättre resultat efter kylning
lavendel -kyl som ovan -ute eller kylskåp
Blågull -varmt -gror inom en v

och lagerströmerian får Helen eller nån annan svara på

Nästa gång du vill ha verbascum hojtar du här jag har kilovis med den växten .. laugh.gif
bikiv
Verbascum är det jag är mest glad för! Har länge letat "färdiga" plantor men inte hittat några fina!

Så bra Kerstin, då vet jag att om min frösådd går åt pipan (är ju fullständigt novis när det gäller perenner) så hojtar jag på dig!
kerstin z5-6

så här ser de ut efter 5 veckor smile.gif
Sen kan de ser ut såhär smile.gif Och de är lätta att så och få många fina av smile.gif
V Phoenicum





V. Chaxii album
Helen i Piteå Zon 5
Jag har aldrig frösått Lagerströmia, men enligt såråden STA:s så behöver fröna en kylperiod för att gro. / Helen
bikiv
Sen kan de ser ut såhär smile.gif Och de är lätta att så och få många fina av smile.gif
V Phoenicum





V. Chaxii album
[/QUOTE]
Jamen, fattar ni, min längtan??? Vilka underbara växter! Hoppas, hoppas att jag lyckas! rolleyes.gif

Kerstin: Hur höga blir dina, på ett ungefär?
Mattsson
Då hänger jag på och frågar om de Tradera-frön jag köpt, nämligen Näva 'Summer snow'. Hittar ingen information om denna, någon som har tips på hur att så!?

Likaså Vit blåklocka (den såg dubbel ut på bilden men någon mer information har jag inte), den kan/ska man så på friland, men om man vill försöka driva upp några plantor inomhus, hur och när?
kerstin z5-6
Frösådder kan aldrig bli namnsorter -en näva blir det men inte säkert att den blir som den på bilden -ofta strävar de tillbaka till sin normala lilablå färg

Campanula -Klocka -vit men vad hette den ?Finns hundratals sorter smile.gif




Hälften av sorterna ungefär ska ha kyla för at gro medan de andra gror ändå -Så och ställ ut ,i 5-6v om du inte lyckas identifiera den
De varmgroende tar ingen skada av en kylperiod
Lycka till
Mattsson
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2006, 22:38)
Frösådder kan aldrig bli namnsorter -en näva blir det men inte säkert att den blir som den på bilden -ofta strävar de tillbaka till sin normala lilablå färg

Campanula -Klocka -vit men vad hette den ?Finns hundratals sorter smile.gif

Hälften av sorterna ungefär ska ha kyla för at gro medan de andra gror ändå -Så och ställ ut ,i 5-6v om du inte lyckas identifiera den
De varmgroende tar ingen skada av en kylperiod
Lycka till

Tack!!

Då får vi se hur nävan blir, om det blir nåt... Och klockan fick jag inget namn på heller, så det ska bli spännande! smile.gif
Immix
Vad har ni för erfarenheter av fröer från Tradera. Är det mest seriösa säljare eller kan det vara dålig kvalitet?
Gåsis
Jag har ingen aning om kvaliten men ibland tycker jag att priserna blir hutlösa. Man ska nog ha ganska bra koll på vad saker kostar i frökatalogerna och vad som finns där om man ska göra fynd.

/Åsa
Jeanette/västra götaland
CITAT (Immix @ 14-01-2006, 11:52)
Vad har ni för erfarenheter av fröer från Tradera. Är det mest seriösa säljare eller kan det vara dålig kvalitet?

Jag handlade fröer på tradera i våras och det var jättebra kvalitet/grobarhet på dem.

Det mesta av et som säljs på tradera är ganska vanliga sorter så de går att hitta på de vanligaste fröfirmorna.

Många fröportioner går för under 10 kr och det är bra priser tycker jag.

Oseriösa finns överallt, jag har dock inte stött på någon på tradera ÄNNU.

I övrigt håller jag med Åsa, många fröer blir hutlöst dyra.
Och så fyndar men en hel del. rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Immix @ 14-01-2006, 11:52)
....Är det mest seriösa säljare eller kan det vara dålig kvalitet?......

Det är nog olika, men naturligtvis skall du inte lägga ett högre bud än du är beredd att betala. Låt dig inte ryckas med om de andra "skenar iväg" med budgivningen. Ett annat tips (talar av egen erfarenhet wub.gif ) KOLLA NOGA Vad det är som du bjuder på..........en gång bjöd jag på en Dillpion vann auktionen på 100:-, trodde att jag gjort ett "klipp" tills jag såg VAD jag bjudit på....en rot bit. Och det var en liten rotbit som det naturligtvis inte blev något av. Men säljaren blev nog nöjd.................
kerstin z5-6
Om man är ute efter frö -till en öppet pollinerad sort -är det väl lika bra att annonsera här ? För det mesta nappar ju nån -som har frö mot porto?
Men man bör förstås helst vara ute i rätt tid -när frö samlas in juli augusti tex är det ju bra att veta att nån vill ha ...

Vill man ha riddarsporrar i en viss färg är det ju meningslöst att försöka få det från trädgårdsinsamlade fröer 1,25,50 , 75 eller ingen kan bli samma färg som moderplantan ..
Delning eller firma som garanterar färgen är i så fall alternativet
Säger tex jelitto att riddarsporrarna ska bli blå , blir de blå

priserna är också av och till hutlösa , liksom "fanscyhittepånamnen" och skyltningen-" mycket ovanlig" på rätt vanliga växter ...
BLÅKORN
Jag håller med Kerstin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon