Eva i Skåne
Under senaste åren har några böcker på cd samlats i min bokhylla. Nån gång ska jag... men mer har det inte blivit

förrän igår.


Efter en gräslig migränattack i söndags var jag rejält "dan efter" igår och orkade fortfarande inte med några aktiviteter längre stunder,
men att lyssna på en bok, det orkade jag.

Lyssnade på en hel bok, över 10 timmar, och det var verkligen en upplevelse. Helt klart ska jag satsa på fler talande böcker. rolleyes.gif
Säkert är det stor skillnad på vem som läser, hur fängslande de gör det.
Den jag lyssnade till var Håkan Nessers "Skuggorna och regnet" som lästes av Torsten Wahlund. Det gjorde han bra!
Eva i Stuvsta
Perfekt "bakgrund" dessutom när man stryker eller syr eller pular med nåt annat som kanske inte sysselsätter hjärnan så mycket. Undrar varför man glömmer det mellan varven?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag lyssnar mycket på hörböcker, men helst på kassett.

Jag använder dom som sömntablett. Eftersom jag har väldigt dåligt sömn så har jag för några år sedan börjat med hörböcker.

Lyssnar nästan varje kväll och hoppas at tjag somnar mitt i alltihop. Det är klart många kassetter har jag lyssnat flera gånger på för att jag har somnat.

Edelweiss
*Felix matte*
Talböcker har jag ännu inte kommit mej för att skaffa men på posten väntar fyra st "vanliga" som kom igår, men jag glömde hämta ut. smile.gif
Någon gång kommer jag nog att testa talbok... låter som skönt att ha när man ligger och vilar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Agneta det är mycket bra med hörböcker. Jag började när jag fick mer och mer problem att hålla upp en bok. När jag sedan fick min prothes i höger axeln så blev det ännu mera hörböcker.
Har köpt mig en hel del men nu har det blivit svårt att köpa en walkman med kassettspelare.
Så vid vår senaste tysklandsresa passade jag på att köpa en där. Ville ju ha en med radio eftersom jag även lyssnar på karlavagnen.

Men med min dåliga sömn så har hörböckerna hjälpt mig många nätter. Bara att rekommendera.

Elisabeth
Rossi
Jag är ju en riktig bokslukare och älskar böcker men har även testat talböcker. Tyvärr funkar det inte för mig. Jag tappar koncentrationen och försvinner ut i periferin med mina egna tankar och så måste jag spola tillbaka men strax är jag borta i tankarna igen .... Sen påverkas jag alldeles för mycket av uppläsarens röst, betoningar etc. Jag vill själv skapa mina egna föreställningar om vad som beskrivs i böckerna utan påverkan utifrån.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tänker också på vem som är uppläsaren. För vissa undviker jag. Eftersom det är istället för sömntabletter så får det inte vara för spännande, det får inte vara en uppläsare som sänker och höjer rösten hela tiden o.s.v.

Men när man lyssnar på en hörbok så måste man tillåter sig att sjunka ner, är ungefär som med avslappning.

Men jag har min walkman och en hörbok även med mig på resor.

Elisabeth
Yin o Yang
Böcker på CD har gjort att vi på mitt jobb (biblioteket) har nått helt nya låntagargrupper smile.gif . Bland annat karlar som jobbar i t ex skogsmaskiner, kör långtradare eller liknande. Många av dessa hade aldrig läst en bok sad.gif , men oj vilka bokslukare de blivit efter att ha upptäckt ljudböckerna tongue.gif
yenny
jag klarar inte alls av talböcker... jag försvinner i mina egna tankar.. och missar hela storryn. Jag föredrar att läsa boken.
Eva i Stuvsta
Själv gillar jag uppläsare med mycket inlevelse - har också ibland svårt att koncentrera mig annars. En bra röst kan absolut "göra" boken. Gärna på engelska, många engelska skådespelare har fantastiska röster!
smile.gif
pisanggoreng
CITAT (Rossi @ 10-01-2006, 14:22)
Jag är ju en riktig bokslukare och älskar böcker men har även testat talböcker. Tyvärr funkar det inte för mig. Jag tappar koncentrationen och försvinner ut i periferin med mina egna tankar och så måste jag spola tillbaka men strax är jag borta i tankarna igen .... Sen påverkas jag alldeles för mycket av uppläsarens röst, betoningar etc. Jag vill själv skapa mina egna föreställningar om vad som beskrivs i böckerna utan påverkan utifrån.

Så funkar det för mig också.

Dessutom tycker jag att kanske den största behållningen av att läsa böcker får man av klurigt, festligt eller på annat sätt
roligt språkanvändande. Och hittar jag då något klurigt/festligt/roligt så vill jag läsa det mer än en gång. Att spola fram och
tillbaka på en CD funkar inte...
Lassila
Jag är då helfrälst när det gäller talböcker, har dom offta i bilen när man kör långt, då gärna något med Aarto Paasilinna. Eller på jobbet i mp3:an när man jobbar förmiddarar då det oftast är monotont och tåkigt jobb med varumottagning och prepp av grönsaker, såser etc.

Så min samling med talböcker är uppe i över 40st.

Kan varmt rekomendera Paasilinnas böcker som läses av Tomas Laustiola, riktigt burlesk komedi som läses med äkta inlevelse och känsla. Sedan är Sjövall/wahlöö böckerna också riktigt bra...


biggrin.gif
andersen
Nää talböcker är jobbiga, jag har svårt att konsentrera mej på vad som säjs,är lättere med vanlig bok, för om man missar eller inte förstår så är det lättare att läsa meningen en gång till en att spola tillbaka bandet och tappa konsentrationen.
netaave
Jag lyssnar ofta på böcker när jag är ute och stavar. Likaså kan vi lyssna hela familjen i bilen om vi åker långt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lassila @ 10-01-2006, 16:22)
Jag är då helfrälst när det gäller talböcker, har dom offta i bilen när man kör långt, då gärna något med Aarto Paasilinna. Eller på jobbet i mp3:an när man jobbar förmiddarar då det oftast är monotont och tåkigt jobb med varumottagning och prepp av grönsaker, såser etc.

Så min samling med talböcker är uppe i över 40st.

Kan varmt rekomendera Paasilinnas böcker som läses av Tomas Laustiola, riktigt burlesk komedi som läses med äkta inlevelse och känsla. Sedan är Sjövall/wahlöö böckerna också riktigt bra...


biggrin.gif

Gillar jag med
jendah
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 15:24)
Gärna på engelska, många engelska skådespelare har fantastiska röster!
smile.gif

Absolut på engelska!
Judy Dench och Tony Robinson är mina favoriter, men det finns många fler som är väldigt bra!

Har alltid gillat att lyssna på böcker - och att läsa böcker med wub.gif wub.gif
Är härligt att sitta och rita/måla och lyssna på en bra bok (och spola tillbaka när man missat en bit förstås wink.gif )
yenny
jag kanske skulle pröva att lyssna på en engelsk.. är det mer inlevelse i dessa?
jendah
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 17:11)
jag kanske skulle pröva att lyssna på en engelsk.. är det mer inlevelse i dessa?

Jag tycker oftast bättre om dem... men om det egentligen är bättre eller bara inbillning - ingen aning...
Eva i Stuvsta
Jeremy Irons - vilken röst... Martin Shaw (har en där han läser The Hobbit, så bra)... Robert Hardy... Judi Dench, som sagt (gör väl allt bra?!?)... tongue.gif
Vissa skulle säkert kunna läsa telefonkatalogen och få det att låta bra! biggrin.gif laugh.gif
jendah
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 17:19)
Jeremy Irons - vilken röst... Martin Shaw (har en där han läser The Hobbit, så bra)... Robert Hardy... Judi Dench, som sagt (gör väl allt bra?!?)... tongue.gif
Vissa skulle säkert kunna läsa telefonkatalogen och få det att låta bra! biggrin.gif laugh.gif

The hobbit har jag med - gillar - fick jag i julklapp av maken smile.gif
Och Jeremy Irons.... JAPP!
kristerh
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 14:50)
jag klarar inte alls av talböcker... jag försvinner i mina egna tankar.. och missar hela storryn. Jag föredrar att läsa boken.

För mig är det helt tvärt om wink.gif om jag läser böcker kommer jag på mig med att tänka på annat, men ljudböcker är underbart om det är en bra uppläsare, det är jätteviktigt.
Sist hörde jag på änglar o demoner, uppläst av Johan Rabeus, underbart.
krister
Castea
Har bara lyssnat på en talbok. Det var "Fru Björks öden och äventyr", av och uppläst av Jonas Gardell. Det var skönt att lyssna på en bok.

Nu är det väl en del bibliotek som börjat någon form av uthyrning av talböcker som mp3-filer också?
pejori
använder också talböcker smile.gif smile.gif
dom är jättebra när man städar eller nått annat tråkigt som strykning wub.gif wub.gif
är med i en bokklubb för talböcker, så det finns en hel del att välja på numera wub.gif
Rossi
CITAT (Castea @ 10-01-2006, 19:01)
Har bara lyssnat på en talbok. Det var "Fru Björks öden och äventyr", av och uppläst av Jonas Gardell. Det var skönt att lyssna på en bok.

Nu är det väl en del bibliotek som börjat någon form av uthyrning av talböcker som mp3-filer också?

Du kan köpa vissa mp3-böcker via Adlibris. Man laddar hem dem själv mot kostnad. Har aldrig gjort det eftersom jag som sagt inte är så förtjust i talböcker.
*Felix matte*
Kan ni ge exempel på bra talböcker... uppläsare som inte är sövande.
Jo jag vet... det beror på vad man är intresserad av:P ... jag skulle vilja ha en sån som fångar en och man inte ledsnar efter en stund.

Just nu har jag inte tid, hämtade ut "pojkenböckerna" och Hisehäxan men jag passar på att fråga när ämnet är uppe så kan jag spara tipsen att ha senare. smile.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 19:08)
Kan ni ge exempel på bra talböcker... uppläsare som inte är sövande.

änglar och demoner, med uppäsare Johan Rabeus, han berättar så det både blir kul och spännande, den rekommenderar jag.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 20:39)
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 19:08)
Kan ni ge exempel på bra talböcker... uppläsare som inte är sövande.

änglar och demoner, med uppäsare Johan Rabeus, han berättar så det både blir kul och spännande, den rekommenderar jag.
krister

Tackar jag för och sparar i Talboksmapp wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 19:08)
Kan ni ge exempel på bra talböcker... uppläsare som inte är sövande.

Jag måste kolla vilka hörböcker jag har och vilka som inte var "sövande"

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-01-2006, 21:16)
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 19:08)
Kan ni ge exempel på bra talböcker... uppläsare som inte är sövande.

Jag måste kolla vilka hörböcker jag har och vilka som inte var "sövande"

Elisabeth

Tackar! wub.gif
pejori
jag lyssnar och köper mest deckare, och tycker att Thomas Bolme och Peter Andersson är bra uppläsare. smile.gif
Thomas Bolme läser " Linda som i lindamordet" av Leif gv Person smile.gif
Marie Rickardson är också bra.
Karin Alvtegen och Håkan Nesser läser sina egna böcker. smile.gif
har inte lyssnat på Karin Alvtegens bok "Skam" ännu, så jag vet inte om hon är bra än smile.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:06)
jag lyssnar och köper mest deckare, och tycker att Thomas Bolme och Peter Andersson är bra uppläsare. smile.gif
Thomas Bolme läser " Linda som i lindamordet" av Leif gv Person smile.gif
Marie Rickardson är också bra.
Karin Alvtegen och Håkan Nesser läser sina egna böcker. smile.gif
har inte lyssnat på Karin Alvtegens bok "Skam" ännu, så jag vet inte om hon är bra än smile.gif

Sparat. Tackar wub.gif
yenny
snacka om hur man upplever saker olika... jag försökte lyssna på Arvet efter arn, och det var Thomas Bolme som läste... jag orkade bara inte lyssna, gud en sån tråkig röst att lyssna på.
pejori
du kan gå in på lyssnarklubben.se och titta vad dom har. smile.gif
just nu har dom ett erbjudande där du får tre valfria böcker och en CD-spelare för priset av en bok. smile.gif
pejori
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 22:14)
snacka om hur man upplever saker olika... jag försökte lyssna på Arvet efter arn, och det var Thomas Bolme som läste... jag orkade bara inte lyssna, gud en sån tråkig röst att lyssna på.

visst är det smile.gif smile.gif
det ser man om man kollar boktråden wub.gif wub.gif
det rossi läser...klarar inte jag och tvärt om biggrin.gif
*Felix matte*
Jan Guillous böcker har jag stark allergi mot... tål inte ens se han själv i rutan utan att få svåra kliande utslag
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:18)
du kan gå in på lyssnarklubben.se och titta vad dom har. smile.gif
just nu har dom ett erbjudande där du får tre valfria böcker och en CD-spelare för priset av en bok. smile.gif

Lovar smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:19)
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 22:14)
snacka om hur man upplever saker olika... jag försökte lyssna på Arvet efter arn, och det var Thomas Bolme som läste... jag orkade bara inte lyssna, gud en sån tråkig röst att lyssna på.

visst är det smile.gif smile.gif
det ser man om man kollar boktråden wub.gif wub.gif
det rossi läser...klarar inte jag och tvärt om biggrin.gif

laugh.gif Ja, så kan det nog vara ibland! Fast jag är ganska mycket allätare.

Du, Pejori! Här kommer ett tips om en bra brittisk deckarförfattare: Stephen Booth. Läs t.ex. hans bok Iskallt spår.

Eller läs den svenske deckarförfattaren Per Källén. Mycket bra!

Och så givetvis: Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. En otroligt välskriven och bra bok!

Fast, det är klart, du kanske inte vågar läsa något som jag rekommenderar! Ha, ha! laugh.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 11-01-2006, 07:46)
Du, Pejori! Här kommer ett tips om en bra brittisk deckarförfattare: Stephen Booth. Läs t.ex. hans bok Iskallt spår.

Eller läs den svenske deckarförfattaren Per Källén. Mycket bra!

Och så givetvis: Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. En otroligt välskriven och bra bok!

Fast, det är klart, du kanske inte vågar läsa något som jag rekommenderar! Ha, ha! laugh.gif

jodå..det vågar jag laugh.gif laugh.gif
Stephen booth har jag redan läst och den tycker jag är bra. smile.gif
Stieg däremot är inte min melodi. tycker den är så seg. wub.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 11-01-2006, 09:34)
Stephen booth har jag redan läst och den tycker jag är bra. smile.gif

Se där! Samma smak!

Var det Iskallt spår du läste? Har du läst några fler av honom? Jag har fyra stycken av hans böcker. Jag har läst Iskallt spår och håller på att läsa Blindspel.

Cooper är rätt häftig tycker jag!
Annlo
Har lyssnat på Henning Mankelss två böcker "Danslärarens återkomst" och "Innan frosten". Stefan Sauk var det som läste Innan frosten...kanon! Minns inte vem som läste dansläraren men den var också jättebra!
Har lyssnat på några av Håkan Nesser som också dög men de var inte lika bra som Mankell! wub.gif

Jag lyssnar periodvis när jag är ute och går. Jätteskönt!
Lassila
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-01-2006, 16:55)
CITAT (Lassila @ 10-01-2006, 16:22)
Jag är då helfrälst när det gäller talböcker, har dom offta i bilen när man kör långt, då gärna något med Aarto Paasilinna. Eller på jobbet i mp3:an när man jobbar förmiddarar då det oftast är monotont och tåkigt jobb med varumottagning och prepp av grönsaker, såser etc.

Så min samling med talböcker är uppe i över 40st.

Kan varmt rekomendera Paasilinnas böcker som läses av Tomas Laustiola, riktigt burlesk komedi som läses med äkta inlevelse och känsla. Sedan är Sjövall/wahlöö böckerna också riktigt bra...


 :D

Gillar jag med

Trevlig smak du har...... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon