Full version: Alviska
Jonte_rm
Tjenis..

Någon som kan alviska här inne och kan ge sig i kast med och säga om det är svårlärt språk eller inte ?


mvh // Johannes
yenny
Jag kan inte Alviska... men jag vet vart man kan läsa om det: Alviska
adrian
Men, det e ju bara på låtsas jonte.... wacko.gif

Sagan om ringen var ju ingen dokumentär från nya zeeland och alla orcher var ju bara låtsasmonster... tongue.gif

(trodde du visste detta, sorry om jag stack hål i din fina ballong)

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif blink.gif wacko.gif
Farbror Blå

Trams!
ska alltid finnas såna som ska förneka allt, till och med tomten har en del förnekat har jag hört!
Ophelia
Jadu...det är ju inte ett språk som talas dagligdax direkt och det är ju inte riktigt lika vanligt som de 100 största språken i hela världen. Troligtvis är det inte ett språk som du kan lära dig på universitet eller KOMVUX.

Du har ju själv möjlighet att kunna söka på nätet. Jag har hittat några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare:

http://hyper.helgo.net/index.php?cat=1080
http://www.elvish.org/
http://www.freespaces.com/theonering/alviska.htm
http://tolkiensarda.se/new/sprakfaq.htm

Personligen talar jag inte alviska men det finns säkert de som kan hävda att jag då och då talar i nattmössan.
LadyG
Menar du Quenya eller Sindarin? Inte för att jag egentligen brytt mig om att lära mig någondera (jag använder ARDA för att översätta och ta reda på det jag vill veta) men jag kanske kan hjälpa dig med länktips, om jag bara vet vad du är ute efter? smile.gif
Jonte_rm
Alviska är ett språk lika mycket som allt annat även om det inte finns något folk som har det som modersmål...

Adrian jag kan ju bli ledsen i ögat...

mvh // johannes


ps. Tomten finns,...
gammelnalle
Och jag som trodde det rörde sig om någon form av Påsk-ris....


smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

b
Jonte_rm
" Menar du Quenya eller Sindarin"

Ingen aning...Har inte förstått skillnaden än sad.gif


mvh // johannes
LadyG
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:22)
Alviska är ett språk lika mycket som allt annat även om det inte finns något folk som har det som modersmål...

Adrian jag kan ju bli ledsen i ögat...

mvh // johannes


ps. Tomten finns,...

Nja, sanning med modifikation smile.gif

Varken sindarin eller quenya går att tala flytande. Kunskapen om Tolkiens språk är fragmentarisk och innhåller stora luckor såväl grammatiskt som i ordförrådet. Dock bedrivs det forskning i de båda alviska språken och det mesta som är känt om språken har tillkommit efter Tolkiens död och publiseringen av hans kvarlåtenskap. I filmerna om Sagan om Ringen är det huvudsakligen sindarin vi hör. För att kunna föra en dialog har den alviska språkexperten som anlitats för filmen använt just principen för "nya" sindariska ord, samt gjort kvalificerade gissningar om grammatiken.

Men det är intressant ändå, fast det inte går att tala flytande som t ex klingonska eller esperanto.
Jonte_rm
Men vadå inte går att tala flytande...Hur menar du...Om man för en dialog så måste det väl räknas som flytande...Eller låter det egentligen som om en invandrare talar språket..Lite hackigt och inte rätta böjelser och sånt?

Sen vad är "klingonska eller esperanto"


mvh // Johannes
LadyG
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:26)
" Menar du Quenya eller Sindarin"

Ingen aning...Har inte förstått skillnaden än sad.gif


mvh // johannes

Nu stjäl jag friskt från ARDA:

The Teleri and the Sindar were related peoples, and so Telerin and Sindarin were would have certain common origins. In Aman, the Telerin tongue developed under the close influence of Quenya, while in Middle-earth, Sindarin evolved along a unique path of its own.

Det finns alltså egentligen fler dialekter än bara Sindarin eller Quanya, men generellt brukar man säga att alla adra dialekter utvecklades ur Quenya eftersom Avari inte verkar ha någon levande språkstam i tredje åldern (ingen som står i Tolkiens manus iaf).

Telerian utvecklades ur Valinorean Quenya som i sin tur utvecklats ur "den riktiga" Quenya. Man ska alltså inte förväxla Valinorean Quenya med Quenya.

Sindarin utvecklades rakt ur Quenya, fast som jag skrev innan så saknas det en massa ord och grammatiska regler för att man ska kunna tala språken flytande.

http://www.glyphweb.com/ARDA/e/elvish.html
cic
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:30)
Sen vad är "klingonska eller esperanto"

Konstgjorda språk.
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:22)
Alviska är ett språk lika mycket som allt annat även om det inte finns något folk som har det som modersmål...

Adrian jag kan ju bli ledsen i ögat...

mvh // johannes


ps. Tomten finns,...

Hmm.. Okejrå alver finns väl därute då... rolleyes.gif

Inte nog med dialketen, nu ska du börja prata "trollspråk" oxå.. biggrin.gif

(OCH odla Rymdmossasporer...)

Vi kan ju spela in uppföljarekonomivarianten i ditt rum:

Jontehobbit grönmossmannen och "vart f-n la jag Ringen..."

wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif wacko.gif
LadyG
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:30)
Men vadå inte går att tala flytande...Hur menar du...Om man för en dialog så måste det väl räknas som flytande...Eller låter det egentligen som om en invandrare talar språket..Lite hackigt och inte rätta böjelser och sånt?

Sen vad är "klingonska eller esperanto"


mvh // Johannes

Om det saknas en mängd ord i språket samt regler för hur man böjer ord i vissa tempus osv så går det inte att tala flytande.

Klingonska är språket som rasen Klingon talar i Star Trek, och Esperanto är ett konstgjort språk som konstruerats redan 1887 för att fungera som internationellt hjälpspråk.

Både Esperanto och klingonska har fullt fungerande grammatiska regler samt väl utbyggda ordlistor som gör det möjligt att kommunicera.
Jonte_rm
CITAT (cic @ 09-01-2006, 19:33)
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:30)
Sen vad är "klingonska eller esperanto"

Konstgjorda språk.

Förstog jag med smile.gif
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:35)
CITAT (cic @ 09-01-2006, 19:33)
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:30)
Sen vad är "klingonska eller esperanto"

Konstgjorda språk.

Förstog jag med smile.gif

wacko.gif laugh.gif wacko.gif
LadyG
Om du verkligen vill ta reda på mer om alviska bör du läsa http://www.elvish.org/VT/ (en organisation för att studera alviska) och http://www.eldalamberon.com/ (språkresurs) - de bästa källorna är på engelska dock, så jag hoppas du är väl förtrogen med det språket först smile.gif
Jonte_rm
Tar en sak i taget smile.gif

Stora tack för alla informationer
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:55)
Tar en sak i taget smile.gif

Stora tack för alla informationer

Asch då... Det var så litet.. wub.gif
Jonte_rm
Inte du Adrian tongue.gif


mvh // johannes
Gossen Ruda
Även om jag nästan kan alla ringböckerna utantill så har det aldrig fallit mig in att försöka lära mig alviska. Jag har väl lite för stor distans till hela historien även om jag gillar böckerna skarpt. Beträffande esperanto så är det ett försök att skapa ett alljordiskt språk, man har plockat ut dom orden som förstås av så många som möjligt och sen spunnit vidare runt dessa. Projektet är dödfött, försök t.ex. att få en fransman att tala något annat än franska. rolleyes.gif laugh.gif Dock har vi Esperantoplatsen här i Göteborg. Fast det är nog inte många som vet var den ligger. biggrin.gif
Reserv
Vet inte om nån kanske redan länkat till denna sida unsure.gif

Lite om Alviska
yenny
CITAT (Reserv @ 09-01-2006, 20:17)
Vet inte om nån kanske redan länkat till denna sida unsure.gif

Lite om Alviska

japp.. den har jag länkat till biggrin.gif
Carex
alviska är ett svårt litet språk, har försökt lära mig. Läs annars i ringens värld, där finns lite.
Margaretha
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 19:30)
inte rätta böjelser och sånt?

Ett språk med böjelser! Vilka då månntro? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Carex
Kan berätta att Tolkien själv var språkprofessor och skapade inte bara detta språket utan andra också. Quenya (ena formen av alviska) är som ett slgs alvlatin för alverna, inget man pratar i vardagligt tal. Tolkien lade ner enorm arbete på dessa två alvspråk och det är väldigt omfattande, me självklart innehåller det många luckor. Intressant att veta är att alviska inte innehåller något ord för att älska (annat än som vän tror jag) kan det förklara varför alverna håller på att dö ut?wink.gif
Jonte_rm
Även om ordet kanske inte finns så vet dom väl hur man gör biggrin.gif


mvh // Johannes
Boxer
CITAT (gammelnalle @ 09-01-2006, 19:23)
Och jag som trodde det rörde sig om någon form av Påsk-ris....


smile.gif  :)  :)  :)

b

Sån var min reaktion med. laugh.gif laugh.gif
jegi
CITAT (Carex @ 09-01-2006, 23:35)
Kan berätta att Tolkien själv var språkprofessor och skapade inte bara detta språket utan andra också. Quenya (ena formen av alviska) är som ett slgs alvlatin för alverna, inget man pratar i vardagligt tal. Tolkien lade ner enorm arbete på dessa två alvspråk och det är väldigt omfattande, me självklart innehåller det många luckor. Intressant att veta är att alviska inte innehåller något ord för att älska (annat än som vän tror jag) kan det förklara varför alverna håller på att dö ut?wink.gif

Ja, han var professor i anglosaxiska och även keltiska (kymriska tror jag det var).

Något man kan tillägga om Quenya är att det är baserat på finska.
Gossen Ruda
Var han inte professor i fornnordiska språk också? Eller kanske bara duktig. rolleyes.gif
jegi
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2006, 11:20)
Var han inte professor i fornnordiska språk också? Eller kanske bara duktig. rolleyes.gif

Hmmm... det känner jag igen, tror jag när du säger det.

Vill minnas att jag hittade dom här uppgifterna i en tolkienbiografi av en viss Carpenter.
Betty
CITAT (adrian @ 09-01-2006, 19:34)
Hmm.. Okejrå alver finns väl därute då... rolleyes.gif

Inte nog med dialketen, nu ska du börja prata "trollspråk" oxå.. biggrin.gif

(OCH odla Rymdmossasporer...)

Vi kan ju spela in uppföljarekonomivarianten i ditt rum:

Jontehobbit grönmossmannen och "vart f-n la jag Ringen..."

wacko.gif  :blink:  :wacko:  :blink:  :)  :rolleyes:  :P  :D  :lol:  :wacko:

Jonte_rm
Adrian ska alltid retas....Vänta du bara...Hoppas för din egen skull att snön är borta 10 feb biggrin.gif


mvh // Johannes
fruberglund
CITAT (adrian @ 09-01-2006, 19:34)
Hmm.. Okejrå alver finns väl därute då... rolleyes.gif

Inte nog med dialketen, nu ska du börja prata "trollspråk" oxå.. biggrin.gif

(OCH odla Rymdmossasporer...)

Vi kan ju spela in uppföljarekonomivarianten i ditt rum:

Jontehobbit grönmossmannen och "vart f-n la jag Ringen..."

wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif wacko.gif

Vet ju inte vem Jonte är men måste bara säga att alven Legolas i filmen är såååååå söt med sina alvöron wub.gif

Fick bara en sån rolig syn för mina ögon när jag läste Adrians inlägg biggrin.gif

Jonte som sitter bland all sin mossa med alvöron och försöker sig på att prata alvspråk...för gulligt wub.gif biggrin.gif tongue.gif
Betty
CITAT (fruberglund @ 10-01-2006, 14:22)
Fick bara en sån rolig syn för mina ögon när jag läste Adrians inlägg biggrin.gif

Jonte som sitter bland all sin mossa med alvöron och försöker sig på att prata alvspråk...för gulligt wub.gif  :D  :P

Jag såg framför mig en förvirrad liten hobbit som letade efter Ringen bland sina mossiga krukor, muttrande kraftord på alviska... laugh.gif tongue.gif
Jonte_rm
om fruberglund och Betty blandar era syner så har ni nog fått fram mig biggrin.gif


mvh // johannes
Ophelia
CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 16:27)
om fruberglund och Betty blandar era syner så har ni nog fått fram mig biggrin.gif


mvh // johannes

Jamen jösses....en riktig blandning av en hobbit med jättefötter och spetsiga öron smile.gif
adrian
CITAT (Betty @ 10-01-2006, 14:34)
CITAT (fruberglund @ 10-01-2006, 14:22)
Fick bara en sån rolig syn för mina ögon när jag läste Adrians inlägg biggrin.gif

Jonte som sitter bland all sin mossa med alvöron och försöker sig på att prata alvspråk...för gulligt wub.gif  biggrin.gif  tongue.gif

Jag såg framför mig en förvirrad liten hobbit som letade efter Ringen bland sina mossiga krukor, muttrande kraftord på alviska... laugh.gif tongue.gif

Ja precis så ser jag oxå jonte.. tongue.gif laugh.gif wacko.gif biggrin.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon