Mattsson
Har tänkt kasta mig in i frösåddträsket och sitter och kallsvettas över alla olika såråd som finns. Behöver lite grundläggande hjälp med översättningar till att börja med! Jag tror jag vet i alla fall en del av svaren, men det är bättre att veta. Alltså, vad betyder:

1. Hardy perennial
2. hardy annual
3. half hardy annual
4. hardy biennial
5. propagator
6. sieved compost

Lite andra frågor:

7. Om det står att man ska så i 'good quality, moist compost' funkar det med vanlig såjord då?
8. När är det optimalt att så luktärt (zon 3)?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Här är en enkel översättning.

1. Härdig perenn (flerårig växt)
2. Lite mer tålig annuell (ettårig växt lever en odlingssäsong)
3. Lite känsligare annuell
4. härdig bienn (växt som lever 2 säsonger första året är den bara grön, blommar sedan andra året)
5. Litet drivhus kan se ut såhär men det funkar även med en kruka med en plastpåse över sådderna.
6. siktad jord (man behöver dock inte sikta det brukar vara ganska finfördelad jord i de man köper i påsar i sverige).
7. Japp det funkar bra med bra såjord.
8. Det beror på om du ska förkultivera inomhus eller direktså. Det brukar ofta räcka med att börja förkultivera inomhus i början av april, ska du direktså utmhus i zon 3 kan det nog vara bra att vänta till maj, fröerna ruttnar bara ifall det är för kallt i marken.
Mattsson
Tusen tack Åsa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon