Sidor: 1, 2
Castea
Funderar litet på att köpa en sån där sprayflaska till matolja. Har någon provat? Är de bra? Funderar på om de lätt korkar igen p g a innehållet?

Ni som är nöjda, har ni tips på märke och inköpsställen?

Tack! smile.gif
*Felix matte*
OBH Nordica har jag, kostar 179kr. Nu säljs de också i 2-pack för bara 279 kr smile.gif

Använder den dagligen, behövs bara liten dusch i pannan när man steker, smörja formar mm vid bakning och matlagning i ugn...
jag köpte också var sin till barnen och alla är nöjda. smile.gif


Finns att köpa på Järnia, Elgiganten, Coop Forum m.fl
Reserv
För att bara testa på så finns en mycket billig snygg sak på ÖB, den är i blank metall och svart. Olja ska juh inte stå kallt så den proppar inte igen om man nu inte gör en egen vitlöksolja och glömmer sila bort bitarna, samma sak om man använder örter för att sätta lite smak på oljan. På ÖB kan du få tag i en sån för 49 kronor, bra mycket billigare än andra likvärdiga saker om du nu inte blir nöjd.
Berith
Men blir det inte oljigt runtomkring? Tänker mej att det sprayas på mer än där man vill ha det... I alla fall om man kollar reklamen på TV, där blir det ett oljigt moln.
Reserv
CITAT (Berith @ 06-01-2006, 09:59)
Men blir det inte oljigt runtomkring? Tänker mej att det sprayas på mer än där man vill ha det... I alla fall om man kollar reklamen på TV, där blir det ett oljigt moln.

Det är juh bara för att dom riktigt ska visa hur bra den sprayar, dom håller den alldeles för långt från föremålet som ska va´målet
Gillan
Jag har både OBH-Nordika och den billigarevarianten
från ÖB. Är lika nöjd med båda. Och nej, de kladdar inte
ner allt omkring sig. Eftersom jag nu plötsligt har två
st, har jag olivolja i den ena och majsolja i den andra. smile.gif

/Gillan
Berith
Ok. Mannen fick en sån med till "wok"grytan i julklappen från arbetet. smile.gif Har inte använt den än just för att jag funderade på om det blev olja i hela köket.
Hannele
Vi har svensk fleromättad rapsolja i nordica sprayflaska, sönerna jättenöjda, för de vill inte bada i olja.
Åsa, mälardalen zon 2
Var det inte OBH Nordicas sprayflaska för matolja som figurerade i Plus efter att några konsumenter fått sprayflaskor som exploderat?
ninnisky
Både jag och sonhustrun är nöjd med våra. Köpte en tysk variant av OBHs
för ca 1 år sedan på DUKA. Använder den flera gånger i veckan och än står inte köket i ett "oljemoln". Visst, det gäller ju att spraya där man vill ha oljan biggrin.gif Använder kallpressad svensk rapsolja - den är mycket god!
Castea
smile.gif

Tack så mycket för alla era svar och tips! wub.gif

Låter ju genomgående som en bra pryl. Ska prova!
Latmask
Jag fick en från OBH Nordica i present för 1,5 år sen, den gick sönder i somras. Ringen i nederkant lossnade så all olja läckte ut i bottenskarvarna, gick ej att laga. Jag är besviken, mer än ett år borde den hålla tycker man...
Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig att det var OBH Nordica som var med i Plus för ett tag sedan och det var just behållaren som inte höll men för den som hade råkat ut för det i Plus hade behållaren exploderat och oljat in köket.


Något de sade i programmet också var att man aldrig får pumpa upp trycket i flaskan och sedan låta den stå utan man måste släppa ut trycket efter användning (vilket även står på OBH Nordicas hemsida under viktig information vid oljesprayen).
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2006, 10:59)
Var det inte OBH Nordicas sprayflaska för matolja som figurerade i Plus efter att några konsumenter fått sprayflaskor som exploderat?

Ja det var den, såg det också.

Jag köpte olivölja och Balsaminvinäger in sprayflaska i Tyskland. Sprayflaskan med olja var inte bra men den med Balsamic mycket praktiskt.

Elisabeth
lena:-)
hm hm.....fast jag tycker nog att det kommer olja mer än där man vill att oljan skall komma.....Har en OBH Nordica.....
Björken
Är också mycket nöjd med min sprayflaska, en billig variant, köpt på ÖB, använder den dagligen och jag har inte heller upptäckt att det blir ett moln av olja utan det kommer där jag vill ha det.
Castea
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 09:56)
OBH Nordica har jag, kostar 179kr. Nu säljs de också i 2-pack för bara 279 kr smile.gif

smile.gif

Mmmmm... jo, jag tackar, ja! Spraya i stereo, minsann! laugh.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 09:58)
För att bara testa på så finns en mycket billig snygg sak på ÖB, den är i blank metall och svart. Olja ska juh inte stå kallt så den proppar inte igen om man nu inte gör en egen vitlöksolja och glömmer sila bort bitarna, samma sak om man använder örter för att sätta lite smak på oljan. På ÖB kan du få tag i en sån för 49 kronor, bra mycket billigare än andra likvärdiga saker om du nu inte blir nöjd.

Jobbar du på ÖB Reserv? Tycker sen tidigare trådar också att du verkar ha stenkoll på deras sortiment.
Reserv
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:16)
Jobbar du på ÖB Reserv? Tycker sen tidigare trådar också att du verkar ha stenkoll på deras sortiment.

Aha, ser nu när jag läser att det ser ut som värsta reklamsnutten laugh.gif Näe, jag jobbar med utslagna ungdomar i första hand, men taskig lön gör att det kan va´rätt ställe att handla på ÖB, Rusta och Willys rolleyes.gif
Castea
Fast det är väl egentligen svårt att hålla redan på ÖB:s sortiment, för det brukar ju variera kraftigt. ÖB har väl inget känt "standardsortiment"? Jag ska i alla fall ge mig iväg till "mitt" ÖB och se om sprayflaskor finns där.... och nu. wacko.gif laugh.gif wink.gif
pisanggoreng
Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...
ninnisky
CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 14:56)
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:16)

Jobbar du på ÖB Reserv? Tycker sen tidigare trådar också att du verkar ha stenkoll på deras sortiment.

Aha, ser nu när jag läser att det ser ut som värsta reklamsnutten laugh.gif Näe, jag jobbar med utslagna ungdomar i första hand, men taskig lön gör att det kan va´rätt ställe att handla på ÖB, Rusta och Willys rolleyes.gif

Behöver vi väl lite till mans (och kvinns) tongue.gif
Magdis
CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

Apropå onödiga prylar så tycker jag att jag sett nåt som tar priset för det, också från OBH Nordica tror jag. Det är nån manick som man ska grädda pizza i. Varför inte lika gärna grädda pizzan i ugnen om man ändå gjort sig besväret att knåda ihop den själv?
Bessie
Jag fick en sprayflaska i julklapp, men har inte hunnit testa den ännu. Tror att den kommer att funka bra för mig eftersom
a) jag tycker om att ta lite god olivolja på sallader, pasta och kokta grönsaker, men det blir alltid för mycket när man häller för hand så det smakar fett istället för oliv. (och eftersom den riktigt smarriga olivoljan för det mesta* är dyrast sparar man pengar också.)
b) jag älskar aubergine men definitivt inte den där tendensen att suga åt sig olja som en svamp, fläckvis, vilket också påverkar smaken negativt. Har försökt dra in på fettet så till vida att jag penslar skivorna med olja och ugnsbakar dem i stället, men det drar in alldeles för mycket då med. Ska försöka spraya dem i stället.

En grundläggande skillnad mellan de båda prylarna tycker jag är att oljeflaskan svarar på ett redan existerande problem medan pizzaugnens marknadsförare först måste uppfinna problemet för att sedan kunna kränga lösningen. Visst KAN man tänka sig situationer där det kan fungera(typ fritidshus med el men utan ugn, för det måste ju gå att grädda andra saker än pizza i den) men den situationen är så väldigt specifik att det är svårt att tänka sig att det finns nån större marknad för den. Däremot är det betydligt vanligare att folk vill skära ner på fettintaget.

Klart att det är en knepig idé med pumpspray för matoljan också, men knepiga eller helt vansinniga idéer kan ju ibland bli vinnare. Tänk på svensken som uppfann blixtlåset -- undras hur många som snörpte på munnarna och tyckte att världen hade klarat sig bra med knappar i hundratals år, här behövdes minsann inga nymodigheter? (Jag hade ett uppslag till ätlig modellera efter att jag sett några ettåringar "äta" banan, men tror inte att jag får nån att tända till på den idén.)

*Den godaste olivolja jag någonsin haft kom i 1,5-liters återanvänd pet-flaska från ett familjejordbruk i Portugal. Den var svartgrön, trögflytande och smakade så himmelskt att jag nästan grät när den var slut. Synd att man inte kan åka till södern och tanka ett par plastdunkar fulla varje gång oljan är slut.
Magdis
CITAT (Bessie @ 06-01-2006, 21:15)
*Den godaste olivolja jag någonsin haft kom i 1,5-liters återanvänd pet-flaska från ett familjejordbruk i Portugal. Den var svartgrön, trögflytande och smakade så himmelskt att jag nästan grät när den var slut. Synd att man inte kan åka till södern och tanka ett par plastdunkar fulla varje gång oljan är slut.

Hmm...svartgrön...trögflytande. Är du säker på att det var olivolja och inte spillolja?? tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 16:36)
CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif

Vi har använt smör till matlagning och bakning... har inte köpt margarin på 22 -23 år och använt olja till stekning väldigt sällan eftersom jag inte gillar mat som smakar olja.
Men eftersom maken måste hålla koll på kolesterolvärdet så tycker vi att oljesprayen är fantastiskt bra... spraya på sallader, smörja formar, ha i pannan då man kan klara sig utan smörets smakförhöjare... och faktiskt så har vi numera alltmer sällan smör i pannan, eller kanske bara en liiiten gnutta... det blir så automatiskt eftersom oljesprayen står på bänken intill spisen och när man sprayar pannan så får maten inte oljesmak. smile.gif

Smörja sockerkaksform... jättelätt.. behövs ingen pensel till alla småskrymslen smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2006, 19:27)
CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

Apropå onödiga prylar så tycker jag att jag sett nåt som tar priset för det, också från OBH Nordica tror jag. Det är nån manick som man ska grädda pizza i. Varför inte lika gärna grädda pizzan i ugnen om man ändå gjort sig besväret att knåda ihop den själv?

Den finns bl.a på Elgiganten... de försökte få mig att köpa en sån laugh.gif
Jag frågade försäljaren hur ofta han åt pizza.... Tja nån gång då o då svarade han.
Tror du då inte att det blir både enklare och billigare att beställa pizzan?... Javisst... inte skulle jag köpa den laugh.gif
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 21:34)
CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 16:36)
CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif

Vi har använt smör till matlagning och bakning... har inte köpt margarin på 22 -23 år och använt olja till stekning väldigt sällan eftersom jag inte gillar mat som smakar olja.
Men eftersom maken måste hålla koll på kolesterolvärdet så tycker vi att oljesprayen är fantastiskt bra... spraya på sallader, smörja formar, ha i pannan då man kan klara sig utan smörets smakförhöjare... och faktiskt så har vi numera alltmer sällan smör i pannan, eller kanske bara en liiiten gnutta... det blir så automatiskt eftersom oljesprayen står på bänken intill spisen och när man sprayar pannan så får maten inte oljesmak. smile.gif

Smörja sockerkaksform... jättelätt.. behövs ingen pensel till alla småskrymslen smile.gif

Skämtade lite smått om smöret, Felix Matte, eftersom jag tyckte det var lite tjatigt om "oljeprayen".
biggrin.gif biggrin.gif

Margarin, var finns det i butiken? Har heller inte funnits i kylskåpet hemma på många år! Smör och oljespray är det som gäller!
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 21:49)
Skämtade lite smått om smöret, Felix Matte, eftersom jag tyckte det var lite tjatigt om "oljeprayen".
biggrin.gif  :D

Margarin, var finns det i butiken? Har heller inte funnits i kylskåpet hemma på många år! Smör och oljespray är det som gäller!

Förstod det wub.gif
Dottern sa att margarin numera heter Matfett laugh.gif
Tror de kanske att den blir mer accepterad om man byter namn wacko.gif
ninnisky
biggrin.gif biggrin.gif
smajlizz
Enligt min åsikt fungerar sprayflaska till matolja bra om man inte nöjer sig med lite olja i stekpannan utan vill ha den över halva spisen om inte halva köket dessutom. Fungerar kanske bättre till annat än olja? Oljan blir väldigt finfördelad över en alltför stor yta verkar det som. Den sprayar kanske lite för bra..
*Felix matte*
CITAT (smajlizz @ 06-01-2006, 22:30)
Enligt min åsikt fungerar sprayflaska till matolja bra om man inte nöjer sig med lite olja i stekpannan utan vill ha den över halva spisen om inte halva köket dessutom. Fungerar kanske bättre till annat än olja? Oljan blir väldigt finfördelad över en alltför stor yta verkar det som. Den sprayar kanske lite för bra..

Bjuder in dig på liten lektion i Hur man använder Oljespray tongue.gif smile.gif
Bessie
Visste ni att margarinet uppfanns på 1870-talet, för att fungera som smörersättning under fransk-tyska kriget? Min farfar kallade det för industriklister. tongue.gif (Farmor svor dyrt och heligt under vinter- och fortsättningskrigets ransonering att så fort det blev fred skulle hon aldrig mer dricka släta koppar svart kaffe. Åtminstone en bullskiva och en småkaka skulle det alltid vara till, och riktig grädde i, det var livskvalitet för henne.)

Har tyvärr så många laktosintoleranta vänner att det inte lönar sig att ha tre fyra sorters matfett stående i kylskåpet. Det blir oftast laktosfritt bakmargarin jag köper. Smörgåspålägget klibbar fast utan matfett, men tar jag extra fett på (vilket i princip bara händer när jag har nybakat bröd) ska det vara äkta vara, eller åtminstone inga lättvarianter.

Eller när jag köpt surskorpor. Surskorpor med ett tunnskrapat lager riktigt, välsaltat smör på den skrovliga sidan är något av det godaste som finns.
smajlizz
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 22:31)
Bjuder in dig på liten lektion i Hur man använder Oljespray  :P  :)

Okej, jag är med! biggrin.gif
Magdis
Jag kanske också skulle anmäla mig till den lektionen! biggrin.gif Jag funderar nämligen på om oljan verkligen blir så finfördelad på t.ex sockerkaksformen att man inte måste smörja ut den med ett papper eller pensel iallafall?
Jag är tveksam till om den där sprayflaskan är nåt för mig. Jag är nämligen en sån som tycker det är jobbigare att slita fram matberedaren ur sin kartong och ställa iordning den än det är att hacka eller mosa maten för hand. Okej, det var nog en dålig jämförelse... tongue.gif .....men ändå, om man iallafall måste smörja ut oljan efter att man sprayat så blir det ju dubbelt jobb.
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2006, 23:07)
Jag kanske också skulle anmäla mig till den lektionen! biggrin.gif Jag funderar nämligen på om oljan verkligen blir så finfördelad på t.ex sockerkaksformen att man inte måste smörja ut den med ett papper eller pensel iallafall?
Jag är tveksam till om den där sprayflaskan är nåt för mig. Jag är nämligen en sån som tycker det är jobbigare att slita fram matberedaren ur sin kartong och ställa iordning den än det är att hacka eller mosa maten för hand. Okej, det var nog en dålig jämförelse... tongue.gif .....men ändå, om man iallafall måste smörja ut oljan efter att man sprayat så blir det ju dubbelt jobb.

Finessen är att man inte alls behöver smörja ut oljan.. den sitter där den ska smile.gif
Iaf så har jag aldrig "smetat ut"

Philips Electronic matberedare står på bänken...är flitigt använd. smile.gif
cic
Ursäkta en obildad.. Men vad är det för skillnad på smör och margarin?
Bessie
100 % smör kommer från komjölk och har en högre procent mättade fettsyror. 100 % margarin kommer från växtfetter, tillsatt med vitaminer, smak- och färgämnen och härdat på kemisk väg för att bli hårt. Däremellan finns det blandformer, smör med tillsats av växtolja för att bli lättare att breda, typ Bregott, men de får enligt EU-reglementen inte kallas smör på samma sätt som choklad med annat fett än kakaosmör inte får kallas choklad.
SOLVEIG
Jo, apropå olja i kylen!

Det är väl lite beroende av om vilken olja det är, om den tjocknar i kyl!?

Mättat fett-omättat fett eller fleromättat !


Högre kolesterolhalt i blodet vill vi väl inte ha, men LITE smör som smakbärare gör susen tycker jag även om det är mättat fett! ( Som man väl skall undvika.)

Det är ett stort och krångligt område detta! Kan någon klargöra för oss andra?

wink.gif
Magdis
CITAT (SOLVEIG @ 07-01-2006, 01:19)
Jo, apropå olja i kylen!

Det är väl lite beroende av om vilken olja det är, om den tjocknar i kyl!?

Ja så har jag trott iallafall. Rapsoljan har jag i kylen och det går hur bra som helst. När jag glömde bort mig en gång och ställde olivoljan där så stelnade den.

Jag tycker man klarar sig lika bra utan både olje- och smörsmak. Jag steker i olja för att maten inte ska fastna i stekpannan. När jag lagar plättar har jag rapsolja i smeten och i plättlaggen. I bröd använder jag olivolja.
Eva St
Har fått pengar till en OBH Nordica sprayflaska i julklapp eftersom det inte gick att få tag i i vår stad med omnejd till jul.
Eva St
zaaritha
Är det en nödvändig grej? unsure.gif
Eva St
Hoppas det. Verkar bra tycker jag
Eva St
Ophelia
Jag har länge tänkt skaffa mig en sprayflaska för olja för jag tycker det är en så smart grej att dosera på.

Hur är det nu igen med oljor? Vilken olja är nyttigast? Själv använder jag olivolja för jag gillar smakerna men jag har även en flaska matolja. Vilka smakar mest och vilka är neutrala? Hur är det där med fetterna? Någon av er som kan det där? Vad använder ni helst och i vad?
*Felix matte*
Rapsolja Det rinnande guldet. Ny forskning: Rapsolja nyttigare än olivolja

saxat ur artikeln: Ur hälsosynpunkt spelar det inte så stor roll om man väljer en kall- eller varmpressad olja eller ett flytande rapsmargarin, menar Lars Ellegård.
- Möjligen är det mindre antioxidanter kvar i den varmpressade, men om man värmer kallpressad rapsolja försvinner de ändå, säger han.
Egentligen finns det bara ett skäl att välja den dyrare olivoljan:
- Det är om man gillar själva olivsmaken, säger Lars Ellegård


Jag föredrár rapsolja eftersom den är neutral i smaken. Olivolja har jag ibland i sallader.
Castea
Jag använder olivolja varje dag, den är god och ett bra slags fett. Följer sedan länge ett råd vi fick på mitt förra jobb av en hälsoguru vi engagerade: Ät en matsked olivolja varje dag. För kroppen behöver (bra) fett för att kunna förbränna fett. Olivolja smörjer tarmarna bra också, motverkar problem. Så jag brukar hälla den matskeden olivolja över maten, och det ger ju god smak också.
Hannele
CITAT (Castea @ 07-01-2006, 10:14)
Jag använder olivolja varje dag, den är god och ett bra slags fett.

Olivolja innehåller ingen omega-3, som svensk rapsolja gör, båda är enkelomättade.
Linfröolja är bäst ur näringssynpunkt, men man kan inte steka i den.
Anki på Öland
Sån tur man har ibland då... har alltid använt rapsolja när jag behövt olja!
Anki
Ophelia
Kanske är bra att ha lite olika oljor hemma för olika bruk. Olivoljan blir ju bäst att ha direkt på mat tycker jag men passar inte att steka i alla gånger. Rapsoljan verkar vara bäst rent allmänt med sin neutrala smak och nyttiga egenskaper.

Olivoljan är riktig rolig då den finns i så många olika varianter och då både i sin egen smak och som smaksatt smile.gif

Ska nog se till att införskaffa de där billigare sprayflaskorna från ÖB och ha till olika oljor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon