Betty
Har tidigare tyckt att det låter besvärligt det där med stratifiering...
Men eftersom jag älskar aklejor och de vägrar att gro utan köldbehandling så var det bara till att pröva...
Måste erkänna att jag kände mej tveksam när jag makade på potatispåsen och ställde in de små sålådorna i rotsakslådan...
Passade samtidigt på att kyla ner ett par lådor med riddarsporrar som inte ville gro i rumsvärmen.
Nu har mina sålådor stått och huttrat i en månad. Igår tog jag ut dem ur kylen, döm om min förvåning när jag i morse upptäckte att det har grott i alla lådorna!
Det där var ju hur lätt som helst! Vad kul, jag vill ha ett till kylskåp! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Om kylskåpet tycks för trångt, så dem och ställ dem i snödrivan. Stratifiera fröer går bra vid sådd i Februari vid mina breddgrader och ställa dem utomhus. Visseligen blommar aklejorna år 2 för mig men det är ingen fara med det jag sår aquilegia varje år :-))
Alla stratifieringsfrön sår jag utomhus - spar en enorm plats inomhus!

Hälsar Ingrid (tips!)

PS Vad blir det för skönheter då? Själv gillar jag dubbla med många kjolar och färger.
Betty
Det blev William Guinness, purpursvarta blommor med vita kragar.
en långsporrad mix från Suttons och Nora Barlow.

Jag grävde ner några sådder under snön i februari; Skuggviolruta och Stjärnflocka men det syns inte ett liv i dem ännu... vi får väl se senare om det blev nåt! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon