Full version: Saker som försvinner
Sidor: 1, 2, 3
Pirum
Ja, vart tar allt vägen egentligen?
Allt det där som fanns förr. Som var så självklart.
Då.
Saker man nästan inte visste fanns, innan de plötsligt försvann.
Pommac. Som isglass. De godaste bitarna i Twistpåsen.
Sorbits. Och i juletider, svagdricka utan fusksocker.
Var är de nu?
Ketchupflaskan av glas. Mamma Scans köttbullar innan de försämrade receptet radikalt.
Pilen som blinkar i övre hörnet på TV-bilden.
Var är de?
Kanske vilar de i frid, tillsammans med nyårsbackhoppningen.

Nä, nu ska jag inte spåra ur. Men visst är det intressant, inte bara av nostalgiskäl, att vi så ofta inte saknar något som sedan plötsligt är borta, eller förändrat. (Gäller såklart inte bara konsumtionsvaror, men i detta inlägg är det mest sådant ytligt)

Jag stör mig på att "gamla hederliga" produkter antingen helt sonika försvinner, alternativt förändras till det sämre (för att därefter försvinna, tyst). Ofta kan det nog bero på minskad efterfrågan, såklart. Har full förståelse för att Pripps slutar tillverka svagdricka. Ingen köper den ju längre. Hör kanske ihop med att de besudlat den med sackarin, och därmed tryckt ner efterfrågan under flera år. Jämför med Svensk Kassaservice, de försämras så mycket att folk till slut inte kommer att sakna att de är borta. Däremot kommer vi att sakna Riktiga Posten.

Ett stort problem är de "egna märkesvarorna". (EMV) Som konsument blir det svårare att få information om var, och av vem, produkten tillverkats. Kan vara olika tillverkare från gång till gång. De stora volymerna pressar bort mindre tillverkare, vilket gör att vi riskerar att få ett tråkigare utbud. EMV är gjort för att passa så många som möjligt. De där udda smakerna eller upplevelserna, som gör en vara till ens favorit, de kan man glömma.

Kom att tänka på ovanstående när jag häromdagen inte hittade Slotts ketchup. Va? Ketchupen som så länge konkurrerade med Felix verkar knappt finnas längre. Överlägsen till pommes. Men några butiker måste väl sälja den fortfarande?
(Köper Änglamarks ketchup numera, den är bäst, trots att den är EMV egentligen...smile.gif )

För övrigt tycker jag att julmusten är sämre nu än förr. Inbillar mig att det beror på inblandning av fruktos-glukos istället för riktigt vanligt socker. Mer vattnigt, mindre smeksamt mot gom och tunga.

Så, vad saknar ni på affärshyllorna, eller i övriga livet, saker som förr fanns, men inte längre?
Smedsborg
Det gottigaste i Twistpåsen. De där hårda, knapriga, långa med chokladöverdrag. Jag saknar raketosten och okoncentrerade tvättmedel.

Pommes Pinnes som man fick med den färdiggrillade kycklingen på 70 talet.

Jag saknar definitivt att man kunde springa in på posten ( som man visste var den låg) och fixa ärendena hos folk som kunde sitt jobb.

Jag saknar småbutikerna som var specialicerade. I var kvarter fanns det en ostbutik, tobak, blommor, fisk och kött. Vänligt bemötande av kunnigt folk.
andersen
Jag saknar...Raketosten som fanns när jag var barn.
andersen
Smedsborg Skickat den: 05-01-2006, 15:16

Vi saknade raketosten på samma minut laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fast allt det där ni räknar upp har ju inte försvunnit: Pommac finns ju fortfarande kvar + julmust med vanligt socker finns ju också i handeln.

http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?ce=1002402
mamamaggan
Saknar också en hel del av det du räknat upp. Svagdrickan som morfar gick ner i källaren och hällde upp i tillbringare för att dricka till maten saknar jag mycket. Men , före jul såg jag att det såldes något som de kallade svagdricka men vet inte hur den smakade. Det finns små bryggerier som kämpar på och de försöker vi att gynna. De har de där riktiga smakerna på läsken.
Den där goda grillkorven från vår lokala korvtillverkare är borta. För mycket kött i den tyckte det stora bolaget som köpte upp tillvekaren och raskt lade ner korvtillverkningen.
Här har vi 7 pizzerior på 10 000 inv men endast ett litet, litet matställe med husmanskost.Du kan också få grekisk, kinesisk eller thaländsk mat och visst är det väl bra med nya smaker men varför måste allt det gamla försvinna?
Var är de där alldeles färska frasiga småfrallorna som man köpte i mjölkaffären när jag var barn? Inte sådana där som förlorar frasigheten innan man kommer hem.

Vi begåvades med en McDonalds- anläggning för några år sedan. Till min stora glädje går den inte så bra. För mig är de en av symbolerna för dagens utslätning. En hamburgare ska se likadan ut och smaka likadant var du än befinner dig. wink.gif
Pirum
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 15:35)
Fast allt det där ni räknar upp har ju inte försvunnit: Pommac finns ju fortfarande kvar + julmust med vanligt socker finns ju också i handeln.

http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?ce=1002402

Pommac, som isglass, är borta sedan länge smile.gif Mycket skum glass, som nog egentligen inte smakade så väldigt bra, men som jag ändå har väldigt sug efter smile.gif
Den julmust jag syftade på var Apotek-Arnes, det är möjligt att mindre bryggerier fortfarande använder "vanligt" socker. Eller så inbillar jag mig bara, i exv USA har ju fruktsocker/druvsocker varit rätt vanligt i läsk länge utan att folk klagat smile.gif

CITAT
mamamaggan skrev : " före jul såg jag att det såldes något som de kallade svagdricka men vet inte hur den smakade."


Vi köpte Kopparbergs tror jag. Den hade sackarin, vilket ger en för söt smak. Nu är sackarin inget nytt påfund, det har funnits i över 100 år, men jag föredrar mindre söt svagdricka. Pripps verkar som sagt ha slutat med svagdricka, ett tag hade de två olika varianter ute, en med enbart vanligt socker och en sackarin. Spendrups har svagdricka tror jag, men såg ingen i jul, men även de har sackarin. Jag mailade alla stora svenska bryggerier innan jul, alla har antingen sackarin i svagdrickan eller så säljer de ingen svagdricka alls. Kundtjänst på ett stort bryggeri visste inte ens vad svagdricka var.
Jag gissar att folk kanske gått över till jullättöl. (sen har ju lättölsförsäljningen minskat visserligen, men det är en annan problematik)

Håller med dig vad gäller maten också. Nu är jag ju inte nån stor vän av att äta husmanskost på restaurang, barbar som jag är så är det burgare och frittes som gäller för mig, men det är synd att "vanlig" mat fått så tråkig stämpel. Kanske får man lite resignerat acceptera att några av de svenskaste maträtterna i världen är makaroner med köttbullar och ketchup med mjölk som dryck, hawaii-pizza med folköl, och (fläskkötts)kebab med obscena mängder dressing/kebabsås smile.gif

Ungarna idag tror väl att kebaber är några djur som växer på träden nere i Danmark eller så.

Antar att snabbmat oftast äts av folk som vill, eh, ha maten snabbt och äta den fort. Och då vill man inte ta risker med att det inte ska smaka som man förväntat sig. Där är en stor fördel med McDonalds jämfört med "riktig" restaurang. Jag är inte speciellt förtjust i "restaurangmat", men köper jag frittes och nån simpel köttbit (som burgare) då vet jag att jag blir mätt och glad till ett ok pris. Köper jag nåt mer avancerat, med konstiga såser, det ena med det andra, så riskerar jag att gå därifrån både hungrig och fattig smile.gif

Allt tal om hamburgare har fått mig upptäcka att jag saknar våra gatukök...de var vanligare förr. I Göteborg finns väl bara 2 Sibylla antar jag. Kan ha fel, men de få gatukök som finns här verkar tillhöra andra företag. Vilket gör att man kan få jättebra mat på en del, dåligt på andra, och därför vill man inte "chansa" utan går till McDonalds istället. Jag försöker dock bojkotta McD, efter att ha ätit där mycket förr om åren, men det är en annan historia.

Såg någon intressant artikel om regionala skillnader i vad folk äter i gatuköken, var nån från Sibylla som berättade hur folk i olika landsändar skiljde sig åt. Bohuslänningar ville ha räksallad på moset, eller vad det var. Ack, att man kan vara så glömsk, borde sparat den.
*Molly*
Jag saknar tablettasken Emser, den finns fortfarande men på väldigt få ställen, gissar att den snart utgår, brukar köpa ett antal när jag äntligen hittar dem. Verkar som Läkerol i olika varianter tagit över helt o hållet.

Saknar också puckstång (glass) med päronsmak och istapp (glass) med apelsinsmak som fanns på 60 talet.
Rossi
CITAT (Pirum @ 05-01-2006, 14:49)
Ja, vart tar allt vägen egentligen?
Allt det där som fanns förr. Som var så självklart.
Då.
Saker man nästan inte visste fanns, innan de plötsligt försvann.
Kanske vilar de i frid, tillsammans med nyårsbackhoppningen.

Tänkte bara nämna att Nyårsbackhoppningen i högsta grad finns kvar. Det är bara det att svensk TV har bestämt sig för att inte sända den längre. Men man kan titta på den på andra kanaler.

Visst är det lätt att bli nostalgisk! Ibland har jag känslan av att sådant som jag tycker om försvinner ur sortimentet! mad.gif Kanske i och för sig inga gamla saker men ta t.ex. GB:s Carte d'Or-serie. De hade en smak som hetter Nocciolato (vet inte om det är rätt stavning). Jag älskade den! Men vad händer då - jo den tas bort från sortimentet i alla fall i affärerna här nere i Skåne. I november när vi var på Madeira så fanns den där!!! Nu kommer jag inte på fler exempel men det har varit flera gånger när saker som jag har fallit pladask för slutar att säljas. Kanske har jag mysko smak! smile.gif

När det gäller nostalgitripper så kan jag föreslå en bok, nämligen "Fyra nötcreme och en moviebox" (finns som pocket). Här blir man påmind om hur det var när man växte upp. Saker som man trodde att man hade glömt poppar upp! Mycket trevligt!
wolkenkrabber
Två nötcreme & en moviebox!

Hur det var att växa upp på 80 talet......




det jag kan komma på att jag saknar nu är Toy & Vira Blåtira... Finns nog mer men inte vad jag kan komma på just nu
Pixi
Sagogryn.... Nån som minns det?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Pixi @ 05-01-2006, 17:19)
Sagogryn.... Nån som minns det?

Sagogryn brukar finnas på ICA men jag har aldrig ätit det.
Pixi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 17:20)
CITAT (Pixi @ 05-01-2006, 17:19)
Sagogryn....  Nån som minns det?

Sagogryn brukar finnas på ICA men jag har aldrig ätit det.

Finns det? då har jag tittat illa.. ska genast leta
Pirum
Jag har också sett sagogryn, men vill minnas att de fick ändra receptet för en del år sedan. Kanske var det något färgämne, eller bindemedel, eller något, vet ej. Min mor slutade köpa det iaf, och sen när vi provade det igen efter ett tag så var det inte lika gott längre...eller så hade åldern slagit ut mina smaklökar smile.gif
*Molly*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 17:20)
CITAT (Pixi @ 05-01-2006, 17:19)
Sagogryn....  Nån som minns det?

Sagogryn brukar finnas på ICA men jag har aldrig ätit det.

Min mormor gjorde ofta sagogryns soppa, den var söt med en kanelstång i och serverades som efterätt. Den var god wub.gif
Reserv
Raketosten ja, rolleyes.gif mmmm,varför togs den bort? Och GB:s dubbeligloo med apelsin och hallonsmak? Och chokladpuddingen som fanns i dom där trekantiga tetrorna, den va´juh bara så gudomligt god, alldeles alladåbdallrig va´den tongue.gif Allt blir inte bättre, och varför tar dom bort sånt man tycker är bra? unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (wolkenkrabber @ 05-01-2006, 17:16)
....det jag kan komma på att jag saknar nu är Toy & Vira Blåtira...

Toy finns kvar, men i en annorlunda förpackning




Men vad jag kan sakna ibland det är PARISARE, när jag var liten fanns det nog inte Hamburgare, utan man fick välja på kokt,grillad eller parisare i gatuköken smile.gif
andersen
CITAT (Hamilton @ 05-01-2006, 17:31)
CITAT (wolkenkrabber @ 05-01-2006, 17:16)
....det jag kan komma på att jag saknar nu är Toy & Vira Blåtira...

Toy finns kvar, men i en annorlunda förpackning




Men vad jag kan sakna ibland det är PARISARE, när jag var liten fanns det nog inte Hamburgare, utan man fick välja på kokt,grillad eller parisare i gatuköken smile.gif

NÄÄ vill tala om att dagens toy inte är det samma som för i tiden, idag är dom sockerfria tuggummin ,för i tiden var dom sockersöta.
Lady Hamilton
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 17:39)
.....NÄÄ vill tala om att dagens toy inte är det samma som för i tiden, idag är dom sockerfria tuggummin ,för i tiden var dom sockersöta.........

ohmy.gif HÄR finns vanliga TOY och de är inte sockerfria o jag tycker att de smakar precis som förut , sockersöta som du säger
Pirum
Hubba Bubba är väl inte heller samma idag som förr sad.gif Förr var de närapå fyrkantiga, stora, mjuka, idag verkar de tunnare och hårdare. Eller så har jag fördomar gentemot dem.

Finns Juicy Fruit kvar? De där riktigt avlånga och tunna? Med socker. Har inte tänkt på dem på ett tag, men nu så...vill jag ha smile.gif



Sorbits vet jag finns i utlandet (det gör även Juicy Fruit garanterat), men ingen verkar importera Sorbits hit längre. Trist, trist. De var helt överlägsna på 80-talet tyckte jag, av de små tuggumminen.
Tillägg : googlade lite efter Sorbits...hittade inte, de kanske bara finns kvar som label, uppköpta av Wrigley, vem vet.
andersen
CITAT (Hamilton @ 05-01-2006, 17:49)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 17:39)
.....NÄÄ vill tala om att dagens toy inte är det samma som för i tiden, idag är dom sockerfria tuggummin ,för i tiden var dom sockersöta.........

ohmy.gif HÄR finns vanliga TOY och de är inte sockerfria o jag tycker att de smakar precis som förut , sockersöta som du säger

Det var konstigt, jag har frågat i affären och dom säjer att det inte finns, letade lite på google hitade inget där heller bara sockerfria. toy
wolkenkrabber
Juicy fruit finns kvar har jag gör mig... köpte bara för något år sedan senast...
Castea
CITAT (Rossi @ 05-01-2006, 16:56)
När det gäller nostalgitripper så kan jag föreslå en bok, nämligen "Fyra nötcreme och en moviebox" (finns som pocket).

Och för äldre generationers nostalgifrosseri har Lasse Åberg skrivit boken "Två lösa Boy & Rekordmagasinet".
Pirum
Låter som böcker väl värda att läsa. smile.gif

För övrigt så kan det inte sägas nog många gånger : Festis är bäst i pyramidform. Prydlig. Står fenomenalt stabilt dessutom.

Jag har för övrigt funderat på att ta patent på schampoo/dusch-flaskor som, hör och häpna, inte är avsmalnande nedtill. Om de istället görs med planare botten, och kanske mindre avlång form, så skulle de stå stabilare. Funderar bara på hur patentet ska se ut, sen håvar jag in storkovan.
andersen
En annan sak som jag saknar är konsums hårda toapapper som fanns att köpa styckvis, i dag går det inte att hitta oblekt hårt toapapper allt toa papper idag är mjukt och instansade lamm och dyl på.
Biggan_
Bronzol i metalltub, va goa dom var tongue.gif och päronglass och vaniljglass på pinne med staniolpapper om tongue.gif smakade gudomligt goda, mycket godare än dagens glasspinnar.
Reserv
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:31)
En annan sak som jag saknar är konsums hårda toapapper som fanns att köpa styckvis, i dag går det inte att hitta oblekt hårt toapapper allt toa papper idag är mjukt och instansade lamm och dyl på.

Är du så hårdhudad Andersen? Av dom hårda oblekta papprena så fick man juh skavsår i ändalykten om man åkte på magsjuka rolleyes.gif
ah56
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 17:20)
CITAT (Pixi @ 05-01-2006, 17:19)
Sagogryn....  Nån som minns det?

Sagogryn brukar finnas på ICA men jag har aldrig ätit det.



Denna har jag i skafferiet inköpt på Ica. Jag ville ge mina barnbarn sagosoppa, men dom tyckte det smakade blä. De gamla sagogrynen var röda, dessa är vita. Enligt innehållsförteckningen gjord på potatisstärkelse.
gammelnalle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 15:35)
Fast allt det där ni räknar upp har ju inte försvunnit: Pommac finns ju fortfarande kvar + julmust med vanligt socker finns ju också i handeln.

http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?ce=1002402



men det var ju inte julmust...
CITAT
Och i juletider, svagdricka utan fusksocker.
Var är de nu?





och vanlig kola??? finns den bara som lösviktsgodis...
sprang runt på coop (Vart tog KF vägen??) och letade efter vanlig hederlig kola...

nix...

ibland lösviktsgodiset fanns två sorter.... alldeles för söta och sliskiga... inte som Dixie precis...

2öres-kola ... det ni!!

och ett-öres-smällare... (jag var så ekonomisk redan på den tiden att jag istället köpte ett smatterband för 50öre.. på den fanns det minst 60 "ETTÖRES"


biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ophelia
Grejer försvinner men nya kommer till. På gott och ont.
Åsa, mälardalen zon 2
Kollade på julmusten som inte innehåller konstgjort sötningsmedel som vi köpte till jul och det var ICA:s julmust, den smakade helt OK och inte sådär konstigt som de sorterna som har fusksocker i sig. Fast man måste kolla väldigt noga på flaskorna och läsa innehållsförteckningarna ofta ser light varianterna och de med vanligt socker ganska lika ut, de har hänt att vi har köpt fel och att vi inte märkt misstaget förren vi smakat på drickan.
Hannele
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 15:16)
Jag saknar...Raketosten som fanns när jag var barn.

Då kan du hitta liknande ost i finska mataffärer, Koskenlaskija, Forsfarare.

Den blåa förpackningen smakar som Raketost.

Pommac säljs i festflaskor.
Det finns så mycket nytt och spännande i affärer, roligt att testa nya ostar, ny godis, spännande exotiska frukter och annat. smile.gif
Castea
Att Pommac bara säljs i festflaska numera är väldigt tråkigt tycker jag. En legend som börjar gå i graven....

Men, å andra sidan får man väl ha fest varenda dag istället, och köpa storflaskan. smile.gif

För något år sedan fanns det t o m en protestlista på nätet - "Rädda Pommac". Verkar inte haft någon effekt... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Castea @ 05-01-2006, 19:47)
Att Pommac bara säljs i festflaska numera är väldigt tråkigt tycker jag. En legend som börjar gå i graven....

Men, å andra sidan får man väl ha fest varenda dag istället, och köpa storflaskan.  :)

För något år sedan fanns det t o m en protestlista på nätet - "Rädda Pommac". Verkar inte haft någon effekt...  :(

Enligt Carlsbergs hemsida finns Pommac även i 0,5 och 1,4 liters PET-flaskor så man får väl pressa den lokala handlaren att ta hem dessa.
ejjan
Vit toblerone! (fast det finns i tax-free). wub.gif
renate
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 15:16)
Jag saknar...Raketosten som fanns när jag var barn.

Vad är raketost för någonting??? ohmy.gif
andersen
CITAT (renate @ 05-01-2006, 20:27)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 15:16)
Jag saknar...Raketosten som fanns när jag var barn.

Vad är raketost för någonting??? ohmy.gif

Castea
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 19:50)
CITAT (Castea @ 05-01-2006, 19:47)
Att Pommac bara säljs i festflaska numera är väldigt tråkigt tycker jag. En legend som börjar gå i graven....

Men, å andra sidan får man väl ha fest varenda dag istället, och köpa storflaskan.  :)

För något år sedan fanns det t o m en protestlista på nätet - "Rädda Pommac". Verkar inte haft någon effekt...  :(

Enligt Carlsbergs hemsida finns Pommac även i 0,5 och 1,4 liters PET-flaskor så man får väl pressa den lokala handlaren att ta hem dessa.

Jaså?! smile.gif
Trist ändå med Pommac i PET-flaskor. Pommac ska vara i små glasflaskor. wub.gif
renate
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:31)
En annan sak som jag saknar är konsums hårda toapapper som fanns att köpa styckvis, i dag går det inte att hitta oblekt hårt toapapper allt toa papper idag är mjukt och instansade lamm och dyl på.

var det kartongbitar?nej jag bara skojar.Jag köper´Leni den är mjukt och go.Hatar enkelt,hårt toapapper.Sånt hade vi på jobbet.Det finns väl kvar. laugh.gif
renate
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 20:31)
CITAT (renate @ 05-01-2006, 20:27)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 15:16)
Jag saknar...Raketosten som fanns när jag var barn.

Vad är raketost för någonting??? ohmy.gif


Wov,vilken raket är det mjukost på tub?.Bilden är boutastor,tack för svaret.
Anki på Öland
Man tryckte upp osten underifrån och skar av den upptill med ett tunt snöre. Det gjorde att man kunde få dom just så tjocka eller tunna som man själv ville ha dom!
Anki
Gunvor Nilsson
Och jag saknar Sabis och Margaretaskolan som hade färdiglagad mat i butikerna, ärtsoppa med mycket magert fläsk i och som skars upp i bitar, färdiga kåldolmar i lös vikt och rotmos som var jättegod! *suck, längtar*
Raketosten kan få sova i frid - den smakade ingenting!

/Gunvor
Hannele
andersen och renate, kan ni inte redigera och göra en länk av era jättebilder,
man förstår hela sidan? wacko.gif sad.gif

Er bild är nästan 2000 pixlar bred,
man ska inte visa större bilder än ca 700 pixlar.

Det finns mindre bilder.
Hannele
CITAT (Castea @ 05-01-2006, 19:47)
Att Pommac bara säljs i festflaska numera är väldigt tråkigt tycker jag. En legend som börjar gå i graven....

Hur ofta har du köpt Pommac?
Om ingen köper, så...
Magdis
Raketosten var nog före min tid tror jag. Jag har iallafall aldrig smakat det. Jag kommer inte på något som försvunnit som jag saknar. Det mesta går ju utmärkt att klara sig utan men jag kan bli väldigt nostalgisk när jag tänker tillbaka på 70-talet och 80-talet ändå. Det känns verkligen som att det var bättre förr, atmosfären mellan människor var inte lika hård. Tycker iallafall jag. unsure.gif
Castea
CITAT (Hannele @ 05-01-2006, 21:25)
CITAT (Castea @ 05-01-2006, 19:47)
Att Pommac bara säljs i festflaska numera är väldigt tråkigt tycker jag. En legend som börjar gå i graven....

Hur ofta har du köpt Pommac?
Om ingen köper, så...

Både jag och pappa gillar Pommac. Köptes och dracks vid mången middag.
fruberglund
Jag saknar Carlshamns halvliterspaket med glass...Hasselnötssmaken.

Att den försvann för att det såldes dåligt stämmer inte på allt...just den smaken var nästan alltid slut eftersom det var den som såldes mest...sååååå GOD!

Vet inte om det finns kvar några smaker alls nu...köper inte den sorten längre av protest, haha!
mamamaggan
Tror att en del saker försvinner mer av tillverkningstekniska/kostnadsskäl än att de inte säljer tillräckligt bra.

Kommer också ihåg den glassen, jättegod.
CarMa
Här kan man få en liten nostalgitripp.... wub.gif
mamamaggan
Var in och kollade lite. Men kom just på vad jag saknar mest: när människor umgicks på kvällarna. Är så himla gammal så jag kommer ihåg det tongue.gif .

Det var inte TV varje kväll i början på 60-talet utan mina föräldrar gjorde saker tillsammans med oss barn , eller vi umgicks familjevis med grannarna. Det var inga märkvärdigheter utan man bara gick in till varandra och pratade en stund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon