Karin M i zon 5-6
Kerstin zon 5... Fyyyy skäms! tongue.gif Visa sån'a urtjusiga bilder och "elda på" mitt habegär... Detta kan få oanade konsekvenser på fönsterbrädan i vår!!! Jag hade ingen aaaaning om att jag behövde få veta mer om dessa!! Antar att du testat Delphinium elatum "New Millenium" med ett lyckat resultat??? Jag skulle väldigt gärna vilja veta var du, eller någon annan, köpt fröna och om du/ni tycker att de var någorlunda lätta att driva upp - jag är ingen "jättefena" på detta ännu, men jag blir väldigt lätt "förtjust"! wub.gif
Tack på förhand!
Karin M
Gåsis
Ja, dom bilderna var verkligen hemska laugh.gif laugh.gif
Och inte har det stått några Delphinium på mina beställningslistor heller. Jag som tror jag har beställt klart blink.gif

/Åsa
Magdis
Delphinium är ju en av mina favoriter så jag hade helt klart tänkt köpa fler. Nu blir det nog ännu fler sorter än jag tänkt mig misstänker jag! biggrin.gif
kerstin z5-6
Dessa Delpinium var tidigare bara tillgängliga via Dowdeswells- N Zealand.
Numer finns de i nya jelittokatalogen -dock är de rätt dyra
De är mycket stadiga härdiga i 5-6-7 såklart -det är alla sorters delpinium -dessutom blir de oändligt mycket vackrare i norr smile.gif
Ja de är ingen konst att så -varmgroende täck fröna med ett lagom jordlager -gror inom 2 v

Snart ska jag ta betalt av jelitto .. tror jag smile.gif
Vill man se mer bilder o plåga sig finns det här

Naturligtvis kan man även beställa från denna firma
Doweswells


Dessutom är jag övertygad om att Karin snart behöver några lysrör smile.gif
För jag tänker fortsätta med att dra ner er i fröträsket .. snart kommer frömaffian från Pite lule igång med -Då vistas man här på egen risk
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Karin M i zon 5-6
Hej!
He, he, Kerstin... tongue.gif ...du vet inte hur rätt du har! Har redan spanat in ett ansenligt lager med lysrörsarmatur i "fuset" där jag förvarar min motorcykel under vintern! Detta är fakta:

1: De bara ligger där till ingen nytta...
2: Jag har underbara "vaktisar" på området...
3: Jag har fyra svala alkover i min lägenhet...
4: Har skaffat mig ett växthus också...

Plussa i hop detta och du ser hur det kommer att gå för mig i vår... Håll tummarna!
Tack för hjälpen med fröfrågan!
Karin
titti49zon6
Har inte fått Jelitto än trots att jag beställde därifrån för en ansenlig summa förra året så.........jag var bara tvungen att beställa från Doweswell
fyra olika sorter blev det wub.gif
Fick mejl att dom skickar på måndag och det tar ca 7 dagar innan dom kommer- snabb service
Jag längtar så till sommaren,har drygdt 50 sorter på gång för utevistele just nu,fler är på G biggrin.gif
kerstin z5-6
Men Titti då smile.gif .....
kerstin z5-6


har jag beställt -blå bärad fläder smile.gif Ga 3 behandling behövs
Gåsis
Nä, nu lägger jag mig bara ner och wacko.gif Jag ska aldrig mer beställa något innan ni visat vad ni beställt. Var hittade du flädern Kerstin?
Jag som tyckte min frölista var ganska bra, men det var i förrgår det.

/Åsa
kerstin z5-6
hihihi..... så går det ... Gardens North var katalogen - deras vedartade i år var väldigt frestande sorter smile.gif biggrin.gif
Gåsis
Jag ska inte, ska inte, ska inte.......beställa mer........tror jag......
Men nu har jag inte tid att foruma mer tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6


Narrbuske -Decaisnea_fargesii får jag nog vinterförvara -men den är kul den med -redan sådd -ska ha 6v kyla
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-01-2006, 19:19)


har jag beställt -blå bärad fläder smile.gif Ga 3 behandling behövs

behöver den GA-3?
då kan jag få såproblem tongue.gif nåja, får hoppas på det bästa....
här är bilder på litegrann av det som jag beställt:




kerstin z5-6
Har du sått cardiocrinum förr Zazu ?-de är segisar .. men det går smile.gif
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-01-2006, 21:19)
Har du sått cardiocrinum förr Zazu ?-de är segisar .. men det går smile.gif

nix, har jag inte, det blir första gången, den jag ska så är c. giganteum var yunnanense
Karin M i zon 5-6
Jasså?! Ytterligare en ligist och illvilling som lägger in frestande bilder denna tid på året, då en annan bara kan sitta och drägla över de vackra bilderna!!! Zazu: Vad heter den tjusiga, vita skönheten nederst av de fyra bilder du lagt in? wub.gif Köpställe?
Tack på förhand!
Karin
Karin M i zon 5-6
OK, Zazu och ni andra! Jag fattar; cardiocrinum var namnet på den vita jag frågadeom tidigare - om än jag inte kan se att min fråga har kommit in i forumet ännu... Den kanske svävar runt i rymden ännu?
K
Zazu
den heter cardiocrinum giganteum, jättelilja på svenska, frö finns hos impecta, jag har bytt till mig frön från kanada, och min heter cardiocrinum giganteum var. yunnanense.
ska bli en 2-3 meter hög.
de andra är:
delonix regia, flamboyant
chorisia speciosa
clytostoma callistegioides
hibiscus "fireball"

mvh zazu
kerstin z5-6
CARDIOCRINUM cordatum var. glehnii tål 40 minus
lika stor -finns på Gardens North.com . tra la la la Karin wink.gif tongue.gif
De blir sällan över 150 i Sverige .. men det räcker jag är 158 smile.gif
Trumpeterna är 15 cm långa

sa jag att den kan ta 2 säsonger att gro ...
Man får ha lite tålamod med lilje och lökväxter smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon