Full version: Tvist om upphovsrätt
Sidor: 1, 2, 3
adrian
Är det någon som kan se likheten mellan dessa två bilder?



http://brutalablommor.se/pix/scorpmygg.JPG


http://www.crocket.nu/Salvia/bilder/index_01.gif
Lady Hamilton
Jag är ingen expert huh.gif men nog tycker jag att bilderna ser misstänkt lika ut. Hur kom du på att de stulit bilden? Upptäckte du det själv eller blev du tipsad?
Hoppas att det går bra i morgon, håller tummarna
yenny
Först innan jag läst klart vad du skrivit under bilderna började jag leta... ungefär som "fin 5 fel" men inte hitta jag några fel.. de var ju exakt samma bild... så visst ser man likheten!
Inte så kul när nån snor ens bilder o dessutom änvänder dom på det sättet. Ganska korkat dessutom, dina bilder är ju på så speciella växter så det går ju inte att ta miste på att det är dina bilder.
Rossi
Ja, detta är något att tänka på för alla som tar andras bilder på nätet och lägger ut t.ex. här på sidan. Det är förbjudet!

Stå på dig Adrian och lycka till!
adrian
....
Kathy
Stå på dig, Adrian!

Det är ju uppenbart att det är din bild som använts.
AndreasBlomquist
Klart som korvspad att det är ditt fotografi som använts.

Ett tips kan ju vara att lägga dit vattenmärken i filen, de syns inte med blotta ögat men finns ändå där i händelse av fler dispyter i framtiden.
yenny
CITAT (AndreasBlomquist @ 03-01-2006, 22:43)
Klart som korvspad att det är ditt fotografi som använts.

Ett tips kan ju vara att lägga dit vattenmärken i filen, de syns inte med blotta ögat men finns ändå där i händelse av fler dispyter i framtiden.

hur gör man sånt?
Ophelia
Jag lekte oxå "finn fem fel" och hittade inte ett enda så bilden är din.

Just kick their balls off Adrian! smile.gif

Lär folk att skilja på ditt och mitt.
jendah
Ena bilden genomskinlig på den andra säger allt...
Bilden med texten hade manipulerats lite i propotionerna, men det var enda skillnaden...
adrian
....
Svalu
Brutalt värre, men har du en bra lagvrängare så borde han fixa det elegant. Lägg inte mer krut på det utan låt paragrafdaskaren ta hand om det.
AndreasBlomquist
Kontakta företaget som äger servern deras hemsida ligger på. Ifall du har problem med att hitta den så skicka ett PM med deras hemsideaddress så fixar jag fram den åt dig.

Webhostingföretag brukar vara otroligt petiga med upphovsrättsskydd.
adrian
....
gammelnalle
Adrian!!

Säkert är det som du påstår. Jag tror inget annat...

MEN: hur kan en webfirma (eller någon annan) VETA VEMS bilden ursprungligen är???

DU SKULLE ju ha kunna knyckt den från firma X och lagt ut den som din...???

Elller????

Stå på dig och hävda din rätt. Du lär ju ha originalbilden någonstans... och därifrån kunna bevisa VEM som är "ägare"...


Dock kommer jag även i fortsättningen att "knycka" bilder från nätet och publicera!!! Med den skillnaden att jag inte påstår att det är min bild, eller att jag använder den i komersiellt syfte. Huruvida detta betraktas som lagbrott eller ej VET jag inte. MEN JAG tror att det inte är lagbrott.

björn
adrian
....
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 04-01-2006, 09:11)
Dock kommer jag även i fortsättningen att "knycka" bilder från nätet och publicera!!! Med den skillnaden att jag inte påstår att det är min bild, eller att jag använder den i komersiellt syfte.

Det ska du inte göra utan att ange källan.
Rossi
CITAT (Hannele @ 04-01-2006, 09:27)
CITAT (gammelnalle @ 04-01-2006, 09:11)
Dock kommer jag även i fortsättningen att "knycka" bilder från nätet och publicera!!! Med den skillnaden att jag inte påstår att det är min bild, eller att jag använder den i komersiellt syfte.

Det ska du inte göra utan att ange källan.

Det är lika mycket stöld det Gammelnalle. Det hjälper inte att ange källan.
Rossi
Dessutom, Gammelnallen, så står det i användarvillkoren för Odla att du åtar dig att inte publicera bilder på Odla som du inte själv har rätten till.
wolkenkrabber
Jobbigt att folk skall stjäla bilder för sin egen vinning, men det är en av riskerna med internet... Men du kommer helt klart att vinna denna tvist Adrian! de har ju inget at sätta emot.


Jag vet en hur det är i "verkliga världen" MEN i skolan får vi tydligen TA bilder från nätet utan källkod och använda i våra skoljobb, så där verkar det vara laglig så långe det INTE är i komericellt sytet att tjäna pengar på / med hjälp av bilden.
gammelnalle
Adrian!!
Jag menar/menade givetvis att NÄR webfirman (or whatever) får en bild, så frågar givetvis inte de ... utan antar att det är OK... ????

NÄR du sedan talat om HUR det ligger till borde de ju rätta till dert. GIVETVIS !!!



Hannele: Ser ingen hänvisning till var du fått din bild!!! (Gäller väl många av oss odlarioter) ????? smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif


björn
pisanggoreng
Hoppas det hela löser sig till din fördel (vilket det borde göra).

Måste dock fråga: varför har du "dokusåpa" inskrivet i din hemsida..?
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 04-01-2006, 09:44)
Hannele: Ser ingen hänvisning till var du fått din bild!!!  
(Gäller väl många av oss odlarioter)   ????? smile.gif  :)  :)  :)


björn

Till 99% visar jag bara mina egna bilder.
Att många gör samma fel, gör inte saken bättre? unsure.gif

P.S.
Angående Odlas signaturbilder, så är de 50 år gamla, upphovsrätten gäller inte längre.
kristerh
Bra fräckt att hålla på sådär mad.gif att sno nåt på nätet är kanske lättare än att sno i en affär med det är ju samma sak nämligen stöld.
på dem bara!
krister
amaira
Se till att du får bra betalt för det där, Adrian!

Fult och fräckt. Hoppas de har kvar bilderna och de andra stölderna så länge att de får böta rejält! mad.gif


Många bilder på nätet är ju "fria att kopiera gratis".
Men de som inte klart och tydligt står så om, får man inte ta.
Betty
Instämmer med de övriga här, Stå på dig!
Du kan inte annat än vinna - igen! wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Hannele @ 04-01-2006, 10:10)
Angående Odlas signaturbilder, så är de 50 år gamla, upphovsrätten gäller inte längre.

50 år efter upphovsmannens/-männens död är det som gäller
Anki
adrian
... smile.gif
amaira
CITAT (adrian @ 04-01-2006, 11:44)
Fast det är ju irriterande och jobbigt att hela dagarna ringa och maila med idioter som inte "vet någonting" om det hela...wacko.gif

Du är snällare än "mig" tongue.gif

jag skulle ringa EN gång - och sedan anmäla om jag inte får respons

Varför hålla på och trötta ut sig? Låt DOM få det jobbiga, det är DOM som är ansvariga för detta.
adrian
blink.gif
adrian
tongue.gif
Sylvia
Här är en enkel förklaring på vad som gäller. Kan printas ut och sättas upp på väggen laugh.gif
Upphovsrätt
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 04-01-2006, 12:48)
För dem som är intresserade så är deras sida, nedlagd för tillfället:

http://salvia.nu

Det blir intressant att se vad som dyker upp hos dem snart...

Sidan är uppe igen- med din bild... mad.gif
LadyG
De kommer inte att ge sig förrän du stämmer dem, verkar det som.

Stå på dig, Adrian!
Caprice
Sidan fungerar igen, det verkar som de kommer att ta strid mot dej, Adrian... mad.gif

Ang bilden så är det inte ens något tvivel, det är helt uppenbart att det är din bild...

Självklart ska du inte ge dej!
slisk
vad spelar det egentligen för roll om dom använder din bild, sin egen eller någon annans?
RibesRubusVitis
Jo, just detta spelar en oerhörd roll, i synnerhet då de verkar i en kommersiell bransch och måste konkurrera med lagliga medel. Vidare finns en hel yrkeskår som försörjer sig på att fotografera; skulle vi gå in och dumpa marknaden, tillhandahålla gratis bilder, tar vi brödet ur munnen på yrkesfolket.

Se alltså till att kräva ett rejält skadestånd för egen räkning; vi andra har också ett ansvar att inte gynna butiker som driver orent spel.
LadyG
CITAT (slisk @ 04-01-2006, 14:53)
vad spelar det egentligen för roll om dom använder din bild, sin egen eller någon annans?

Klart det spelar roll!!! Adrian ska ha ersättning för att de använder hans bild, eller så ska de ta ner den. De har ingen rätt att använda bilden utan hans tillstånd, så enkelt är det. Allt annat är stöld.
Hannele
CITAT (slisk @ 04-01-2006, 14:53)
vad spelar det egentligen för roll om dom använder din bild, sin egen eller någon annans?

Du fotograferar inte mycket, eller hur?
Om du gjorde det, skulle du nog vilja ha "äran" själv, elelr hur?
adrian
blink.gif rolleyes.gif
adrian
CITAT (slisk @ 04-01-2006, 14:53)
vad spelar det egentligen för roll om dom använder din bild, sin egen eller någon annans?

Förstår du inte en sån sak så finns heller ingen förklaring till dig... wink.gif
Lady Hamilton
Det är bra Adrian! Stå på dig o hoppas att det gör som de har sagt i morgon

Jag tror att jag skall ge dig en ros på Nordiskaträdgårdsmässan!
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 04-01-2006, 15:36)
Ordet "dokusåpa" kunde han få behålla för det verkar hans röresle likna tycker jag, men det kommer ju inte ge honom nåt ialla fall.. biggrin.gif
Han kommer ju inte upp i den klassen i mina ögon ialla fall... wacko.gif

Ja, det är väl ingen som har patent på det ordet.

Fast jag förstår fortfarande inte varför du har ordet på din hemsida....
kristerh
CITAT (pisanggoreng @ 04-01-2006, 16:19)
Fast jag förstår fortfarande inte varför du har ordet på din hemsida....

han har ju varit med i en, då vill han väl tala om det wink.gif
krister
pisanggoreng
CITAT (kristerh @ 04-01-2006, 16:24)
han har ju varit med i en, då vill han väl tala om det wink.gif
krister

Det är det jag inte förstår wink.gif . Men jag förstår inte heller kopplingen till blommorna, och ingenting på hemsidan nämner väl heller dokusåpan..?
RibesRubusVitis
Kan detta vara en uppslagsände: På sajten

http://www.alltomtv.se/t25034-15-2.html

skriver signaturen ”Tarzanwannabe”, bosatt i Örebro: ”Jag är alltså Dick från Villa medusa 2001...” och anger ”Brutala Blommor” som sin hemsida.

Amatördetektiv
adrian
CITAT (pisanggoreng @ 04-01-2006, 16:31)
CITAT (kristerh @ 04-01-2006, 16:24)

han har ju varit med i en, då vill han väl tala om det wink.gif
krister

Det är det jag inte förstår wink.gif . Men jag förstår inte heller kopplingen till blommorna, och ingenting på hemsidan nämner väl heller dokusåpan..?

Asch då...

Det där är gammalt och för ca: 2 år sedan så var det även en presentation om mig, vad jag gjorde innan jag började med växter.

Och en sak som var med där var att jag vann Villa Medusa i västindien 2001 där jag jobbade som hajdykare.

Sen har det ordet legat kvar, för jag har inte koll på allt som jag gör, jag är lat som alla andra människor innerst inne..smile.gif.

Kroppen vill kanske ligga i soffan, äta glass och se på videofilmer...tongue.gif

Men ordet kom ju till nytta ialla fall för mig...tongue.gif

Klantiga tjuvar förstår inte det.. wacko.gif laugh.gif
adrian
CITAT (RibesRubusVitis @ 04-01-2006, 16:44)
Kan detta vara en uppslagsände: På sajten

http://www.alltomtv.se/t25034-15-2.html

skriver signaturen ”Tarzanwannabe”, bosatt i Örebro:  ”Jag är alltså Dick från Villa medusa 2001...” och anger ”Brutala Blommor” som sin hemsida.

Amatördetektiv

Näe Tarzanwannabe var ju ett smeknamn jag fick efter att ha klättrat upp i palmerna och plockat ned kokosnötter till oss på ön, de andra klarade liksom inte riktigt av att få ned dem.. biggrin.gif

Iof sig så brände jag ju upp både armar och ben när jag skulle ner för palmerna, men jag fick iallafall ned kokosnötter... wacko.gif
Sollan
Jag får inte upp "den andra bilden" helt av någon anledning. Ser bara textdelen.
cic
Varför har du (Adrian) tagit bort nästa alla dina inlägg..? unsure.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon