Full version: Lurad?
Iris i V-botten
Önskade mig fler lysrör till mina frösådder i julklapp av min sambo.
Packade upp dessa idag och till min fasa har han blivit pålurade några som kostar 400 spänn styck med ett mörkblått ljus. De heter Philips TLD 36/08 .
Kan nån berätta vad sjutton jag fått för något.
Jonte_rm
Växtrör ska ju ha blått och rött ljus...Det ena är för blomningsfasen och den andra för växtfasen om jag inte minns fel..Dock vet jag inte vilken som är vilken...Det är väl för fna bara o byta rören då..


mvh // Johannes
Lady Hamilton
Jag har en del "dyra" lysrör
PHILIPS MASTER TLD 36W/840
PHILIPS MASTER TLD 58W/840 dessa kostar ca 95:- st (köpta på Willab)
Och de har vitt sken, (vet ej om det är varmvitt eller kall vitt)
Sedan har jag OSRAM L 36W/77 FLUORA kostade 40:- (lite "sämre"(?) lysrör med rödaktigt sken)
Köpta på lokala elbutiken

"vette katten" vad du har för lysrör unsure.gif Kan ske något för reptil/akvarie ägare?
kerstin z5-6
Många sk växtrör har lila sken -och är dyra -det växer inte bättre under dem -se inlägg speciallysrör ...smile.gif ...smile.gif
*Felix matte*
Ja nog tror jag att han blivit lite lurad... jag har också lärt mig att helt vanliga, billiga ger lika gott ljus som de dyraste.
Detta hittade jag när jag letade på Google Ange en titel på hemsidan
slisk
hittar inte dina lysrör någonstans. skillnaden mellan dyra och billiga lysrör är oftast att dom dyra håller mycke länge och tål att stänga av och på mer

det här är nästan bara gissning, men kan det vara så att dina rör inte bländar alls lika mycke som vanliga fast dom släpper ut lika mycke ljus?

skillnaden mellan växtrör och vanliga är att växtrören ger ett bättre färgspectra (mer rött ljus) medans dom vanliga avger mer ljus per kvadrat cm. dom flesta brukar tycka att dom båda funkar lika bra

kan tillägga att blått ljus är för växtstadiet och rött för blomming och att man oftast inte får byta lysrör och glödlampor i affären eftersom folk tar sina gamla lysrör och stoppar i nya kartonger för att sedan gå till affären och byta rören
kerstin z5-6
Gå och byt till Philips TLD 965. Han gjorde säkert sitt bästa, och ville köpa det finaste lysröret ... att han träffade nån koko som inget vet sad.gif är ju inte hans fel
Dessutom kostar ovanstående obetydligt mer , än ett vanligt lysrör -så du får fler och kan byta ut de som brunnit en eller två säsonger

Fö tycker jag att om tekniska högskolan anser att vanliga lysrör som ovan är lika effektiva som de med färgspectra i olika kulörer ... så bör det väl ligga något i det .

Förutom de samlade erfarenheterna om de vanliga rörens förträfflighet förstås ...
Iris i V-botten
Tack så mycket för svaren. Han fick lämna tillbaka rören så det löste sig .
Jag blev bara sååå hyper...... mad.gif och förtvivlad.
Jag driver upp plantorna i ett nästan helt mörkt källarrum och när jag slog på ljuset förblev rummet mörkt, bara ett svagt blått sken kom från rören .
Han kom hem med Polylux 36W/ 834 så nu hoppas jag att de är OK.
Att han gjorde sitt bästa vid köpet tvivlar jag inte på.
Men vi som jobbar i butik har ett ansvar mot kunderna. Hellre undvika att sälja nåt som kunden inte är nöjd med än att pracka på nåt som som man blir missnöjd med.
Kanske det är en gammeldags uppfattning men det är iaf så jag tycker.
Lady Hamilton
Jag hittar inte just dina lysrör.......men enligt betäckningen så verkar de vara.........VÄLDIGT BRA! laugh.gif Så nu är det bara att "tuta o köra"
Anki V
Va skönt. smile.gif

Inte för jag vet något om ljus och lysrör men det har varit mycket "ångest" och läsande fram och tillbaka bland alla belysningstrådarna här på odla.nu.

Jag fick en armatur i julklapp och för att det inte skulle bli fel med rören så skulle jag få köpa dom själv.

På Ljuspunkten här i Sundsvall hade Philips TL-D 840 för 65:- stycket så jag slog till. biggrin.gif

Nu har jag förmodligen Sundsvalls ljusaste kök.
Lysrören är monterade och det står för närvarande 3 orkideér under lystet.

Jag har noterat att folk som passerar förbi tittar både en och två ggr mot mitt köksfönster. Dom funderar säkert över vad "hon" har hittat på nu.

Men jag låter dom fundera laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Skönt att det ordnade sig -låter som bra rör smile.gif
Nu får du bara vänta på de knubbiga smile.gif
noora
Mörkblått sken som knappt lyser upp, det låter som en UV-lampa. De ger kul lysande effekt på prylar med fluorescerande färg och kläder tvättade med optiskt vitmedel. Ett populärt "partytrick", men jag har aldrig hört att de skulle användas till växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon