Full version: Bakmaskin
Klematis
Jag fick en bakmaskin i julklapp. Är det någon som har en sådann? Jag har gjort de bröden som stod med i boken tidigare men idag bytte jag till annat mjöl och sirap. Det ser inte så bra ut i maskinen. Är det någon som har bra recept? Det var bara 4 med i boken. Fast den låg en bok med på finska full med olika recept. Lite svår läst för mig.
Klematis
Åsa, mälardalen zon 2
Har ingen bakmaskin men det finns massor av recept på nätet ex. här kan du hitta recept
Sylvia
Eller så kan du skriva hit de finska recepten du vill pröva, så vi översätter, här finns flera som kan finska!
Klematis
Var och kollade på på sidan som Åsa hänvisade till. Jätte bra, många recept att prova.
Det brödet jag bakade som jag trode skulle bli helt konstigt blev faktiskt riktigt bra. Barnen mumsade ,åt upp nästan hela brödet. En väldigt bra maskin. Nästan ingen disk och sköter sig själv.
Klematis
Klematis
Hej sylvia
Kan du finska eller vet du någon annan? Det hade varit jätte snällt om ni ville översätta lite. Fick man de vanliga orden som jäst mjöl mjölk osv så kom man ju långt.
klematis
renate
Jag har en bakmaskin sedan många år,använder den från och till.Alla mina recept är på tyska.Jag hade tyska mjölblandningar,det blev jättegoda bröd.Inte alls så gott med svenska mjölblandningar,tyvärr.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Renate tar du dom vanliga brödblandningar som finns i Tyskland, eller är det bara mjölblandningar.

Funderar ju på en bakmaskin och kommer också till tyskland då och då

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Klematis @ 02-01-2006, 19:40)
Hej sylvia
Kan du finska eller vet du någon annan? Det hade varit jätte snällt om ni ville översätta lite. Fick man de vanliga orden som jäst mjöl mjölk osv så kom man ju långt.
klematis

Jag är inte så duktig på "riktig" Finska...ibland söker jag ord på DEN HÄR sidan. smile.gif
Latmask
Jäst - hiivaa
Socker - sokeria
Mjölk - maitoa
Mjöl - jauhoa
salt - suolaa
Sirap - siirappia

tsk - tl
msk - rl
dl - dl
l - l

Finns det fler du vill veta? Jag är inte så bra på att baka, så jag vet inte vad som kan finnas riktigt. wub.gif
Klematis
Ska leta fram den finska boken och kolla igen vilka ord som är med.
Tackar tackar för hjälpen.
Latmask
Det sm kan vara nyttigt är kanske:

Råg - ruis
havre - kaura
vete - vehnä

Korn minns jag inte vad det heter tyvärr.
Caprice
CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 12:40)
Korn minns jag inte vad det heter tyvärr.

"ohra" enligt Agnetas finskalänk... biggrin.gif unsure.gif
Magdis
Jag fick också en bakmaskin i julklapp. smile.gif Mina recept kommer dock vara lite annorlunda eftersom jag bakar med glutenfritt mjöl. Jag tror att man får prova sig fram med maskinen. Experimentera. Jag kommer att följa ett grundrecept och sen prova mig fram med olika varianter.
Betty
Är det "inne" med bakmaskin nu igen?
Årets julklapp - år för år
1988 Bakmaskin
1989 Videokamera
1990 Wokpanna
1991 CD-spelare
1992 Tv-spel
1993 Parfym
1994 Mobiltelefon
1995 CD-skivor
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjur
1998 Dataspel
1999 Böcker
2000 DVD-spelare
2001 Verktyg
2002 Kokbok
2003 Mössa
2004 Platt-tv

Källa: HUI (Handelns utredningsinstitut)

Förresten, är det nån som vet vad som blev "Årets julklapp" 2005?
Caprice
Var det inte inspelningsbar DVD som gällde -05..?
karjo
CITAT (Caprice @ 03-01-2006, 13:49)
Var det inte inspelningsbar DVD som gällde -05..?

eller var det en MP-3 spelare? unsure.gif unsure.gif
suddis
Jag tycker den där listan är så rolig.

2003 - en mössa
2004 - en platt-tv

smile.gif

Jag gillar variationen, har dock svårt att se att jag skulle få en platt-tv i julklapp??
Farbror Blå
Bakmaskin?

Skulle det vara årets julklapp 2005?

*suck* att alla ska vara så utseendefixerade... magtränare, bicepshantlar och nu bakmaskin
anna_rispan
2005, pokerset
Farbror Blå
2006- platt-mössa?
Farbror Blå
poker set?
Anma
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 16:24)
Bakmaskin?

Skulle det vara årets julklapp 2005?

*suck* att alla ska vara så utseendefixerade... magtränare, bicepshantlar och nu bakmaskin

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Min bak skulle nog behöva en sån...
Tapio
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 16:24)
Bakmaskin?

Skulle det vara årets julklapp 2005?

*suck* att alla ska vara så utseendefixerade... magtränare, bicepshantlar och nu bakmaskin

Halaj!

Större magmuskler...ok
Större biceps...visst
Men större bak...?

//T
Klematis
Fniss. fniss
Visst får man större bak med tiden biggrin.gif
renate
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2006, 21:01)
Renate tar du dom vanliga brödblandningar som finns i Tyskland, eller är det bara mjölblandningar.

Funderar ju på en bakmaskin och kommer också till tyskland då och då

Elisabeth

Jag hade speciella ferdigblandningar, brödblandningar alså,det blev jättegott bröd.Jag tyckte bäst om Diamantblandningar.(Diamant är ett mjölmärke i Tyskland).
Hoppas du blir klok av min förklaring.Lycka till.
Jag bakade ett bröd i gårkväll som vi åt till frukost i morse.Det var solrosbröd,svenk brödblandning från Finax,jättegott. rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Renate wilken bakmaskin har du?

Elisabeth
renate
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2006, 16:11)
Renate wilken bakmaskin har du?

Elisabeth

Jag har Le CAF, modell BGB-405, köpt i Tyskland Quelle tro jag.Jag fick den för ett antal år sedan.Ska försöker skanna en bild av den.
Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon