Full version: Tempurkudde
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

I somras investerade bättre hälften å jag i varsin Tempurkudde och det var jätteunderbart!
Men nu på senhösten och vintern har vi båda två drabbats av ensidig värk, hals-nacke-käke mm och den värken har inte velat ge med sig.
Fick ett infall för några kvällar sedan och bytte tebaks till gamla kudden, och dte har långsamt börjat bli bättre!

Nu håller vi ca 18 grader i sovrummet - och jag lade märke till att Tempurkudden är jättehård i så låga temperaturer. Den liksom anpassar sig inte alls på samma sätt som den gjorde när den var ny/varmare temperaturer i rummet.

Så - är det fler som upplevt att Tempuren blivit helt omöjlig att ha? Inte kul -- vi har ju sneglat på tempurmadrasser men nu tror jag vi lägger dte på hyllan totalt.
Tempurkudden vi har är en fyrkantig 'standard' - inte den mera kroppsformade.

Funderar Ingrid
ejjan
Har både madrass och kudde i Tempur. De blir hårda vid låga temperaturer men de formar sig snabbt när man har lagt sig, tycker jag.
Jag har aldrig fått ont och är supernöjd med madrassen. Kudden (samma som din) är jag sådär nöjd över. Den är väldigt känslig för att bli vikt och viker man den lite blir den jätteknölig. Men jag vill ju inte kassera kuddar för 1000.-/st hur som helst...
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Nä - just det :-) prislappen gör ju att man blir lit etveksam om man skall elelr inte fast gästkudde kan de ju bli. Vi är int ekuddvikare så de är inte alls knöliga dock har de blivit hårda upplever jag. Skakar Du Din?
ejjan
Skakar inte mer än att jag vädrar ibland och försöker plufsa till den.
Den är ju liksom lite oformlig.
Nä, madrass rekommenderar jag, men inte kudde. Madrassen är helt omöjlig att skaka -
väger hur mycket som helst!
ingrid fuxwall
TACK!
Fick en sådan kudde av dottern i julklapp och har inte vågat säga att jag får så förskräckligt ont av den!
Men då vet jag, när det blir varmare väder kan jag plocka fram min kudde igen!

ingrid som tackar för informationen
kerstin z5-6
För mej som har nackproblem är den helt förkastlig , kan inte stå ut 10 minuter oavsett den är varm eller inte
kryddan
Samma här - har haft så dåligt samvete för det unsure.gif Jag fick en kudde av min man, just för att jag har nackproblem, men jag klarar bara inte av att använda den.... Snopet unsure.gif
Tyr
Jag har sovit på Tempurkuddar i 8 år nu och har aldrig haft problem med dem. Däremot är det så att dom slits ut efter en tid och förlorar sin formbarhet. Jag har avverkat 3-4 st på 8 år, min nuvarande kudde sjunger förresten på sista versen den med. De som inte har bevär med nacken sover ju på vad som helst och tycker bara det är en onödig investering men det är bevisat att Tempur både förebygger och kan lindra besvär.

Det stämmer att tempurmaterialet är hårt vid låg temp, men så fort man lägger sig på det så värms det upp och formar sig.

Jag sover på Tempur Original- kudden men funderar på att testa den nya här under.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hörde idag från en trädgårdskompiss som köpte Tempurmadrass och inte kan använda den för att hon vill sova i ett svalt sovrum och då är madrassen så kall och inte formar sig efter kroppen.

Hon köpte madrassen för sin trasiga rygg ochnu har hon ännu mera värk.

Elisabeth
*Felix matte*
Har aldrig testat Tempurkudde men väl liknande som jag köpt hos sjukgymnasten men faktiskt så mår min Whipashskadade nacke numera bäst av vanliga kuddar.
Jag byter kudde några ggr/år och den ska vara så fluffigt mjuk som möjligt... för mig är det viktigt att inte ha "knöl" som trycker i nacken för då domnar fingrarna i vä hand.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Vi kjøpte tempur-madrass (det var skitdyrt) for noen år siden. Og vinterene var ikke bra; vi måtte legge i varmemadrass på kvelden, men det ble også feil - for madrassen ble veldig mjuk noen steder og hard og kald der varmemadrassen ikke nådde. En stor skuffelse - vi hadde drømt om drømme-madrassen lenge før vi tok oss råd til å kjøpe den.

Nå har vi ny seng - og ny overmadrass av vanlig type. Og kroppene våre liker det mye bedre biggrin.gif .
Men på sommeren eller i varmt rom er tempur ok - myk og fast på engang.

Så - ja. Jeg forstår deg så godt, Ingrid.
Sylvia
Jag har både Tempur kudde (den nya som Tyr visar i nedre bilden) och madrass. Madrassen funkar, när man lägger sig så blir den OK även om den är lite hårt först när rummet är svalt. Kudden bytte jag mot min gamla nackkudde när det började bli kallt, men till somamren är tempur OK.
Ingrid på Västkusten
Tack skall Ni alla ha!

Bort å bort Du dåliga samvete :-)))

Hälsar Ingrid glad igen!
Farbror Blå
men hur går de egentligen med tempurmadrasser när man ska vända på sej? blink.gif
Anma
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 17:03)
men hur går de egentligen med tempurmadrasser när man ska vända på sej? blink.gif

Vet inte, har aldrig vaknat när jag vänt mig... smile.gif
yenny
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 17:03)
men hur går de egentligen med tempurmadrasser när man ska vända på sej? blink.gif

det är aningens knöliga tills de lägger till sej tycker jag... fast jag har bara provlegat en vid ett tillfälle.
Biggan_
Jag har använt tempurkudde i flera år och tycker den är skön. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid den. Faktum är att jag kan knappt sova på annan kudde nu när man är van vid tempurkudden.
cic
I den här tråden finns det olika åsikter om tempur.


Själv har jag en IKEAsäng och en ergonomisk kudde därifrån också. Principen är väl densamma som tempur, men det är ju bara tempur som får heta tempur.. Dom första nätterna sov jag så dåligt och jag har aldrig haft så ont i nacken..! laugh.gif Men efter ett par nätter gick det över och nu vill jag inte vara utan den. smile.gif När jag sover på mage har jag ingen kudde alls.
Ingrid på Västkusten
Ja fast jag var inte ute efter åsikter om Tempur är bra eller inte- var mera ute efter hur den fungerar för andra i sovrum med LÅGA TEMPERATURER iofs åsikter det med........men inte generellt om tempur är bra eller dålig.....Birgitta P & Du Cic skriver inget om sin sovrumstemperatur eller om Ni märker skillnad på sommar & vinter ( skillnad temp i sovrum sommar - vinter)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon