den lilla bladlusen
På söndag ska jag åka till Thailand, precis lagom till snöovädren här hemma biggrin.gif Men får jag ta med sticklingar hem? Jag vet ju att jag inte kan låta bli... men måste jag gömma dem i så fall? Tänkte främst på citrus, hibiscus mm.

Kan man ha växter i "lastrummet" eller blir det svinkallt där så man måste ha dem i handbagaget?

Tack biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Citrus brukar det vara förbud på att föra in från länder utanför EU.

Här kan du läsa om vad som gäller vid resa utomlands för privatperson när det gäller växtmaterial
den lilla bladlusen
Tack, men om man råkar ha med sig några citrussticklingar då, blir dom beslagtagna eller får man dödsstraff eller nåt?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man mot förmodan åker fast av någon tulltjänsteman som känner igen växterna och kan reglerna tror jag nog de bara beslagtar och förstör växtmaterialet så mycket mer tror jag inte man riskerar som privatperson.
Troligtvis bryr de sig inte så mycket om små sticklingar, det finns ju värre saker folk smugglar in.
pisanggoreng
Det viktiga är nog vad man inte får ta ut ur landet i fråga,
inte vad man får ta in i Sverige. Några citrussticklingar ter sig nog inte
så farliga i de svenska tulltjänstemännens ögon. Däremot kan man
ju akta sig för att föra ut till exempel orkidéer från länder i Asien (som
kan te sig mycket "farliga" i lokala tullares ögon...)
den lilla bladlusen
Tack för hjälpen... jag vet ju redan i förhand att jag inte kan hålla fingrarna i styr när jag är utomlands... men jag ska försöka blink.gif
den lilla bladlusen
Farliga orkidéer... hur ser dom ut? unsure.gif
kristerh
CITAT (den lilla bladlusen @ 29-12-2005, 14:37)
Farliga orkidéer... hur ser dom ut? unsure.gif

Kanske köttätande eller nåt wink.gif
krister
ninnisky
Jag har tagit med mig orchideplantor i glasflaskor hem ett flertal gånger. Dessa köptes direkt hos en odlare som noggrannt märkt flaskorna med innehåll och stämplat att de var godkända för export. Men, som sagt det var hos en seriös odlare.

Många av de små plantorna klarade sig inte, men ett par Wandor? har satt knopp nu? biggrin.gif
pisanggoreng
CITAT (den lilla bladlusen @ 29-12-2005, 14:37)
Farliga orkidéer... hur ser dom ut? unsure.gif

"Farliga" med citattecken... vissa arter är förbjudna att föra ut ur vissa länder,
och straffen är inte speciellt lindriga. Hela tanken är att landet i fråga själv ska
kunna tjäna så mycket pengar som möjligt på vad som växer hos dem.

Vet inte hur det är i just Thailand, men i grannländerna Indonesien, Malaysia och
Singapore gör man klokt i att noga kolla upp bestämmelserna först.
(Alternativt kan man försöka muta sig fram på flygplatsen, men det är inte att rekommendera...)
Snöflinga
Får och får tongue.gif Har med framgång tagit dylika.... Lagt dem i blöta servetter, lagt i plastpåse som jag sedan blåst upp och knytit, för att inte skada de små liven....... som sagt får och får wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon