Full version: Bambu i Zon 2
LageB
Jag vill försöka plantera Bambu, på en ö i Mälaren (zon 2). Tyvärr blåser det på min tomt och den enda plats jag har som ligger i lä, är i skugga större delen av dagen (norrläge).

Kan bambu överleva i skugga i zon 2? Vilken sorts bambu i så fall?

Tacksam för råd och tips

LageB
BLÅKORN
Hej
Inte för att jag är någon bambu expert men Bergsbambu fargesia muriale behöver inte så mycket sol som Pleioblastus och Phylostachys.
Bergsbambun är nog den som är vanligast i handeln.
Köp en som inte blir så stor, då stormar det inte så hårt i den.
Annars så odlar jag Bergsbambu mitt i gräsmattan på en mycket blåsig tomt i zon 1 Öland och det har gått bra.
Har du tur så hittar du små plantor för 40 kr st (Kan kosta 200 och uppåt) och då gör det ju inte så mycket om du misslyckas.
Tyvär så är det svårt att få tag på små plantor, kanske någon i din lokala trädgårdsförening har små delade bambuplantor.......
Mina 25 cm plantor tog tre år till en rejäl hobbe och en meters höjd (Typ 500kr)
Ganska bra utdelning nationalekonomiskt sett.
För övrigt så tycks mina bergsbambu bli tåligare med åren vartefter dom rotat sig ordentligt.
Vad du än gör så köp flera stycken, du kommer inte att ångra dig för bambu är fint till det mesta.
Lycka till
LageB
Tack ska du ha Blåkorn! Jag har nu börjat googla på Bergsbambu - det kanske blir en sådan.

Mvh
LageB
andreas i uppsala
det finns mer sorter förutom bergsbambun. Bergsbambun ter sig aldrig som en riktig bambu gör. Dess små stammar blir varken särskilt höga eller tjocka och den växer i klumpform.

Helhärdig är den dock men det finns intressantare bambus, bl.a phyllostachys som bl.a växer här upp i Uppsala och trivs utmärkt
BLÅKORN
@andreas i Uppsala

Du skrev om Cistus under Trädgårdsprat, att du skulle köpa från Esveld.
Här är halv värsta länken till CistusCistus

Den kan du ha nytta av
BLÅKORN
@andreas i uppsala

Och här har dom fler än 130 Cistus att välja ibland
Fransk plantskola expert på Cistus
Lotta i Gbg
Mina föräldrar hade massor av stora bestånd av bergbambu, Fargesia murielae i zon 3 innan de blommade och dog på 90-talet. De var 3-4 meter höga och ca 1,5 m i diameter vid basen. De stod både soligt, skuggigt, vått och torrt, så de är rätt tåliga. Jag tror att det finns en känslig punkt vid -26 grader. Då dog i allafall min relativt nyplanterade för några år sedan.
lissa
Bara en undran...invaderar inte Bambu?? Läste att i Asien varnar dom för Bambu därför att det är nästan omöjligt att få bort den ...eller är det en annan sorts Bambu ni pratar om ??
Jonte_rm
Det beror helt på vad det är för bambu..Vissa arter är invasiva och man kan vara tvungen att spränga bort den i princip medans andra inte alls växer på det sättet..


mvh // Johannes
Micke
CITAT (LageB @ 28-12-2005, 09:24)
Tyvärr blåser det på min tomt och den enda plats jag har som ligger i lä, är i skugga större delen av dagen (norrläge).

Kan bambu överleva i skugga i zon 2?  Vilken sorts bambu i så fall?

Så kallad glansbambu (Fargesia nitida) borde passa bra, lika härdig som kusinen bergsbambu (dvs ska tåla minst -29, min bergsbambu har klarat -35 utan problem) men har lite mörkare "stammar". Den växer också mer upprätt än den lite yviga bergsbambun. Enligt en del engelska och tyska källor är glansbambun mera vindtålig än bergsbambun. Den klarar också skugga hyfsat, men stammarna blir inte lika mörka i skugga. Blir den stressad på vintern kan den snabbt släppa alla blad, men det kommer förstås nya när växtsäsongen kommer igång på nytt. Ett litet tips om bambu: ju större och äldre planta desto större chans har den i allmänhet att klara en hård vinter.

Micke

(som hoppas att hans nya Phyllostachus aurea ska klara sin första vinter i Finland i en zon motsvarande ungefär 4 i Sverige)
Micke
CITAT (lissa @ 12-01-2006, 01:29)
Bara en undran...invaderar inte Bambu?? Läste att i Asien varnar dom för Bambu därför att det är nästan omöjligt att få bort den ...eller är det en annan sorts Bambu ni pratar om ??

Det finns två huvudtyper av bambu: bambun som klumpar ihop sig (pachymorfa rizomer) och bambun som ränner iväg (leptomorfa rizomer - liknande rotsystem som ogräset kvickrot/vitrot). Men även om många av de leptomorfa sorterna återfinns bland dem som växer i tempererade klimat (icke tropiska alltså) innebär det inte nödvändigtvis ett så stort problem i nordiska förhållanden - ju kallare klimat desto mer stryps bambuns tillväxt, både i höjdled och i sidled. Vill man vara på säkra sidan gräver man ner en rotmatta runt plantan där man vill sätta stopp för bambun, från 50 cm:s djup upp till ytskiktet. Bambuns rizomer eller rötter tvingas då försöka ta sig över rotmattans övre kant och är därför lätta att upptäcka så att man kan knipsa av dem - om man inte vill passa på och låta rymligen etablera sig några år så att man får en ny planta... smile.gif

Micke
lissa
Uj Micke...vet inte varför jag inte kollade här förut..visserligen har jag inte varit inne under helgerna, så det var nog därför. Ville bara tacka för din förklaring..detdärmed rotmattan och att man där får tag på rötterna som försöker ta sig över är ett bra tips att använda till andra växter också.. smile.gif smile.gif
Ludvig Johansson
Jag har testat lite olika bambu här i zon 3/4 Västergötland och tycker mig kunna dra följande slutsatser:

Glansbambu är en bättre gränslandsbambu än bergsbambu eftersom den först skickar upp skotten, och sedan kommer bladen följande säsong. Det medför att bladen inte fryser bort vilket de gärna gör i februari i temperaturer nedåt -20 med blåst och solsken.

Phyllostachys bissettii klarar vårt klimat bättre än P.nuda som borde vara den härdigaste phyllostachysen. P.nuda börjar skjuta mitt i vintern om man har otur. Kan dock funka bättre i jämnare klimat än mitt.

Vindskyddad plantering är ett stort plus.

De älskar kväverik gödsel och belönar dig rikligen med snabb tillväxt.

Bambu går att driva upp från frö men grobarheten är mycket variabel.

I alla fall P. bissettii kan stå mycket vått vintertid

/Ludvig
Åsa E
Vad är en rotmatta gjord av?
Var kan man köpa en sådan?

Undrar Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon