yenny
Ja vi har ju pratat om det... att skaffa barn alltså!
Det är forfarande bara i planeringsstadiet.
Men nu har jag börjat fundera över mina mediciner, jag har ju Astma och tar ju då medicin för det.
Symbicort tutbuhaler heter den som jag tar morgon och kväll
och så har jag bricanyl vid behov.

Är det nån annan här som har astma och har varit gravid... hur gör man med medicinen då? Kan man ta samma gamla vanliga eller måste man bytra ut den mot nån annan?

Ja självklart får jag väl ta och prata med en läkare innan vi gör slag i saken o sätter igång, jag bara satt här o funderade lite och tänkte att nån här kanske har erfatenhet!?
Kathy
Hej yenny!

Såhär säger Vårdguiden.

Astma
Har du astma är det viktigt att fortsätta behandlingen under graviditeten. Tala med din barnmorska eller läkare om vilka preparat du använder. Kanske kan du byta ut något.
Latmask
Jag har astma och var inne och pratade med en läkare om detta. Jag använder pulmicort dagligen och bricanyl vid behov.

Bricanyl var ingen skada alls. Pulmicort har visat sig ge skador på möss i liten grad, men inga alls bevisade på människor (undersökningsgrupp på 1000 personer tror jag det var).

Men hon sa hur som helst att det är viktigt att jag fortsätter med medicinerna, för om man väger mot risken för barnet mot hur dåligt jag kommer må av att inte medicinera, så är det ingen tvekan om vad som är rätt väg att gå. smile.gif
yenny
Tack för era svar... nu har jag lite mer kött på benen smile.gif

Det är ju ganska självklart när man tänker efter att jag måste ta min medicin, hur skulle barnet annars må om jag inte fick luft. Antagligen inte bra alls.
pialotta
ta din medicin du - men bo inte i stad åk aldrig bil ät obesprutade frukter och grönsaker inget kött drick bara destillerat vatten - ohmy.gif
yenny
CITAT (pialotta @ 27-12-2005, 13:02)
ta din medicin du - men bo inte i stad åk aldrig bil ät obesprutade frukter och grönsaker inget kött drick bara destillerat vatten - ohmy.gif

detta försår jag inte alls... vad menar du?
Att jag ska få andnöd så varken jag eller eventuella barn om jag blir gravid inte får syre och blir gravt skadade!?
kerstin z5-6
Du kan ta dina mediciner -astma och graviditet är inga problem -Och skulle du ha någon astmamedicin som behöver bytas ut under graviditeten -så får du veta det av din barnmorska
De vanligaste sorterna är helt ok

Lycka till ! smile.gif
K
yenny
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-12-2005, 15:31)
Du kan ta dina mediciner -astma och graviditet är inga problem -Och skulle du ha någon astmamedicin som behöver bytas ut under graviditeten -så får du veta det av din barnmorska
De vanligaste sorterna är helt ok

Lycka till ! smile.gif
K

Tack! det låter bra
Nu kan jag vara lugn smile.gif
pialotta
CITAT (yenny @ 27-12-2005, 14:53)
CITAT (pialotta @ 27-12-2005, 13:02)
ta din medicin du - men bo inte i stad åk aldrig bil ät obesprutade frukter och grönsaker inget kött drick bara destillerat vatten -  :o

detta försår jag inte alls... vad menar du?
Att jag ska få andnöd så varken jag eller eventuella barn om jag blir gravid inte får syre och blir gravt skadade!?

hej
jag sa ju att du SKULLE ta din medicin men låta bli alla andra gifter - för det är väl rädsla för att ev gift i astmamedicinen (cortison i pulmicort) skulle skada fostret, det kan ju vara så att du får i dig en massa gifter i ditt dagliga liv och det är bättre att minska på dem än att minska på din egen livsviktiga medicin.

Lite ironisk såklart men det tål du väl - du vet väl hur mycket gift ammande barn får i sig via modersmjölk och hur fyllda vi är av gifter, så lite extra cortison spelar nog ingen roll - lev så sunt du kan bara.
yenny
Okej... då förstår jag hur du mena... ja det lät ironiskt det du skrev och jag tyckte nog inte det var så kul när jag ställde en allvarligt menad fråga.
Eftersom jag på allvar är orolig över vad som skulle kunna hända när jag är tvungen att ta min medicin för att själv överleva.

Jag har nog en dålig dag idag, ursäkta om jag lät irreterad.
pialotta
jadå smile.gif å gott nytt år själv!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon