Full version: Tomatfrö
bikiv
Har idag, medan snön fallit utanför fönstret, tittat i frökataloger från Impecta och Rockdala, med hur många tomatsorter som helst!
Kom fram till att jag ville ha 19 (!) olika tomatsorter ohmy.gif
Ner på jorden igen... och tillbaka till verkligeheten (som är ett växthus på 4 kvm och minimalt med frilandsutrymme) har jag nu bestämt mig för 8 sorter. Några som Ampeltomater (Uteplatsen), några som får växa fritt och några i växthuset.
Men varför är fröportionerna så gigantiska? 10 - 30 frö/påse! Jag behöver ju bara en planta! Dyrt blir det också!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (bikiv @ 26-12-2005, 22:42)
Men varför är fröportionerna så gigantiska? 10 - 30 frö/påse! Jag behöver ju bara en planta! Dyrt blir det också!

Fast när det gäller tomat som har frön med lång hållbarhet så kan du ju använda fröerna i runt 7år så handlar du en massa fröer nu behöver du ju inte köpa så mycket tomatfrö de närmsta 7 åren.


Glöm inte att titta efter hur lång utvecklingstid sorterna har, är du otålig kan det ju vara bra med åtminstone någon/några snabba sorter.

+Du verkar ju ha glömt kolla in Runåbergs tomatsortiment och tomatklubbens sortiment.
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-12-2005, 23:12)
Fast när det gäller tomat som har frön med lång hållbarhet så kan du ju använda fröerna i runt 7år så handlar du en massa fröer nu behöver du ju inte köpa så mycket tomatfrö de närmsta 7 åren.


Glöm inte att titta efter hur lång utvecklingstid sorterna har, är du otålig kan det ju vara bra med åtminstone någon/några snabba sorter.

+Du verkar ju ha glömt kolla in Runåbergs tomatsortiment och tomatklubbens sortiment.

Åh, så pass lång hållbarhet på tomatfrön!!!

Jo jag har tittat på utvecklingstiden, från 70 till >100 dagar efter sådd. Jag är otålig!!!

Ska kolla Runåbergs och tomatklubben också, TACK för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon