stina
Jag har beställt en doftolvonbuske (bl a) och undrar om det är någon som kan berätta något om den. Vet inte så mycket annat än att den ska dofta gott och bli ca 1 meter hög.
Gossen Ruda
En bild säger mer än 1000 ord brukar man säga. Busken är väl 20-25 år nu och börjar närma sig 2 meter i höjd. Bilden tagen i dag från rumsfönstret. Kan även blomma sent på hösten om denna blir varm och sen. Doftar givetvis men överträffas med råge av busken som syns bakom, en smultronschersmin.
kerstine
hur pass tät blir busken när den satt löv? kan den fungera som del i häck på skuggigt ställe?
Cilla
Jag skulle inte sätta den på helskuggigt ställe, men halvskugga klarar den och så här tät kan den bli.


Denna bild (ovan) kommer från http://hem.passagen.se/lansmansgarden/ - fin sajt!

kerstine
oj vad fin den såg ut. vet du något om vad den gillar för jord?
Cilla
En snabb titt i en av böckerna säger "woodland", som ser ut som det som olwolfie byggt upp för sitt fina exemplar. Woodland beskrivs här.
kerstine
bra länk. läget stämmer, likaså surhetsgraden men det jag måste arbeta med är matjordslagret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon