kryddan
Jag har tappat bort min bok med recept på olika krämer och salvor och det börjar bli lite kris: hade tänkt göra ringblomssalva och ge bort i julklapp unsure.gif

Jag vet att jag skulle ha i bivax, mandelolja och ringblomsextrakt.. men proprotionerna????

Är det någon som har en enkelt recept och kan hjälpa mig?? Jag har sökt runt på nätet men hittar bara en massa krångliga som jag inte känner igen wacko.gif
Reserv
Kan det här va´till nån nytta?

hustigern Skickat den: 27-11-2003, 17:09



Medlem


Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 28
Medlemsnummer: 817
Medlem sedan den
25-02-2003



Jag håller på ringblomssalva, alla gånger. Om man inte redan har samlat kronblad går det bra att använda kamomillblommor (finns att köpa som "löste"). Lägg i olja. När det dragit några veckor; blanda med bivax, ung 85 ml olja (tex mandel- eller jojoba) till 15 gr bivax. Bara att smälta samman och röra, röra tills det svalnar och man häller det i burk. Lätt som en plätt! Står sig gör det också eftersom det inte är något vatten i.

Vill man inte balta eller inte har tid att vänta på att växtdelar drar i oljan säljer Crearome extrakt av både ringblom och kamomill (förutom bivax, burkar och en massa annat kul).

Lycka till
/Anneli
Fenja
Jag har följande proportioner i min Ringblomssalva:
2,5/5 olivolja
1,5/5 ringblomsolja
>1/5 bivax
Mvh
Fenja
Betty
Information och sex olika recept på Ringblomsalva finns på: Shenet
Ingrid på Västkusten
Ringblomsextraktet skall lösas upp i olja ( antar det är CO2extrakt?) - sedan kan Du ju göra 90 % flytande olja och 10 % bivax. Jag kör med olivolja med med goda resultat för att inte tala om kallpressad rapsolja men den skall i när allt nästan svalnat. Men mandeloljan luktar mindre ;-)

Hälsar Ingrid
kryddan
Tack snälla! Nu ska här kokas salva wub.gif
Biggan_
...och vad använder man denna salva till? unsure.gif
Reserv
Fnöskiga händer.....tror jag unsure.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 22-12-2005, 17:48)
Fnöskiga händer.....tror jag unsure.gif

bättre att rulla lite köttbullar då! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (Birgitta P @ 22-12-2005, 18:28)
CITAT (Reserv @ 22-12-2005, 17:48)
Fnöskiga händer.....tror jag unsure.gif

bättre att rulla lite köttbullar då! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vet inte hur du rullar dom, men jag använder handflatorna rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 22-12-2005, 18:52)
CITAT (Birgitta P @ 22-12-2005, 18:28)
CITAT (Reserv @ 22-12-2005, 17:48)
Fnöskiga händer.....tror jag unsure.gif

bättre att rulla lite köttbullar då! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vet inte hur du rullar dom, men jag använder handflatorna rolleyes.gif

Jag knådar ihop smeten med händerna och jag gör köttbullar på fläskfärs som är lite fetare än blandfärsen. Smord och fin blir man om händerna och köttbullarna blir härligt saftiga tongue.gif laugh.gif
Nu äter jag inte sill, (tycker det är kattamat laugh.gif ) men annars så skall det vara bra för händerna att rensa sill eller strömming.
Reserv
Det är juh bara handflatorna ändå, vad gör du med fnöskiga överhänder då? Faen, heter det överhänder blink.gif wacko.gif unsure.gif jaja, ovanpå handen då....eller. wink.gif
kryddan
Ringblomssalva är superbra för vinterfnasiga händer. En av presentmottagarna är sjuksyrra och tvättar händerna konstant så hon brukar bli glad för feta härliga salvor rolleyes.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 22-12-2005, 21:36)
Faen, heter det överhänder blink.gif wacko.gif unsure.gif jaja, ovanpå handen då....eller. wink.gif

Handryggen... rolleyes.gif tongue.gif
stennie
Nu har jag precis rullat och stekt köttbullar i över en timme...

Och, joooo händerna är verkligen väldigt lena och mjuka nu.. tongue.gif
*Felix matte*
Kirurghandskar använde jag när jag rullade köttbullar... likadant gör maken. smile.gif
ingrid fuxwall
Vet att det i många recept står olivolja men jag har läst mig till att den kan vara allergiframkallande vid utvärtesbruk så jag använder mig alltid av solrosolja (är billigt och bra och fungerar för mig).

Ringblomssalva kan användas till allt, har helt slutat köpa salva, cirat och liknande och har vänner som använder salvan till sina hundar och nyligen var det några som testade den - åt upp en burk, och inga problem med magen så den är ätbar också.

ingrid som inte kan leva utan sin salva
*Felix matte*
Lilla barnbarnet hade ingen hjälp av ringblomssalva.. men däremot av Munkens Bisalva.. den gör hennes hud (eksem) mjuk och lindrar klådan. smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 22-12-2005, 23:42)
Lilla barnbarnet hade ingen hjälp av ringblomssalva.. men däremot av Munkens Bisalva.. den gör hennes hud (eksem) mjuk och lindrar klådan. smile.gif

Även den innehåller kanske natruliga ämnen?
Har med gott resultat använt min salva till mina allergiska hundar (på utslagen)

ingrid
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-12-2005, 23:45)
CITAT (Felix matte @ 22-12-2005, 23:42)
Lilla barnbarnet hade ingen hjälp av ringblomssalva.. men däremot av Munkens Bisalva.. den gör hennes hud (eksem) mjuk och lindrar klådan. smile.gif

Även den innehåller kanske natruliga ämnen?
Har med gott resultat använt min salva till mina allergiska hundar (på utslagen)

ingrid

Munkens Bisalva är en ren naturprodukt
Ingrid på Västkusten
Att den har goda resultat jämfört med många köpeklrämer har att göra mkt med fettinnehållet. Köpekrämer är till stor del bara vatten medans salvan är mkt fet och har bivax som sedan gammalt har goda lenande egensjkaper. Huden är helt enkelt 'hungrig' :-)) och många anser ju att en bra kräm är en kräm som försvinner fort in i huden. med 'hemgjort' sitter jag å smörjer läääänge - men så blir det bra med. tips är att smörja ins ig och sova med bomullsvantar - det hjälper. Och kylan gör också att man blir torrare.

Att tvätta ofta och med köpetvål, speciellt flytande tvål gör vem som helst fnösketorr. Tensiderna i flytande tvål och i vissa köpetvålar verkar fruktansvärt uttorkande.

Hälsar Ingrid som älskar naturlig tvål och hemkokta salvor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon