Full version: Förkyld!
LadyG
Jag har inte tid, lust eller råd att vara förkyld nu!!! Honungste, värme och vila brukar fungera efter ett tag men om man inte har ett tag? Vad göra? Mitt i julklappsstöket och matplaneringen kan jag ju inte bara sätta mig i ett hörn och pilla navelludd heller?!

Så fruktansvärt jobbigt sad.gif
andersen
Mitt råd är följande, krossa några vitlöksklyftor lägg i dom i ett glas med mjölk värm i mickron, drick hastigt smakar för djävligt men du klarar dej i från förkylning jag lovar smile.gif
Castea
Echinagaard-droppar har hävt förkylningar snabbare för mig. Finns att köpa på hälsokostbutiker samt i större matbutiker. Står på flaskan hur du ska dosera. Varje timme första dygnet.
LadyG
Echinagard? Är det det man kan få näsblod av om man är känslig?

Jag minns inte om det var det, men jag testade ett preparat en gång som förvisso botade förkylningen (eller mildrade den så jag inte led av den åtminstone) fast jag fick näsblod så fort jag böjde mig fram.

Fast det kan ha varit någon annan tinktur smile.gif

Vitlök i mjök låter så otroligt vidrigt att jag inte ens kan börja tänka mig smaken biggrin.gif

Fast jag förstår om man inte blir förkyld - inte en kotte kommer att komma nära tongue.gif
Rossi
Krya på dig Ladyn! Det är inte alls kul att vara förkyld. Jag kan vara helt däckad när jag väl drabbas.

Tyvärr finns det inte mycket man kan göra trots alla huskurer. De påverkar nog mest mentalt. Hade det funnits en bot mot förkylning så hade den personen som uppfann medlet varit mångmiljardär, sanna min ord!

Hoppas att du snart blir bättre!
Magdis
CITAT (LadyG @ 15-12-2005, 16:59)
Vitlök i mjök låter så otroligt vidrigt att jag inte ens kan börja tänka mig smaken biggrin.gif

Vitlök i apelsinjuice låter inte lika vidrigt, det brukar jag köra med. En rejäl klick honung också. Juicen ska vara varm alltså. Det är inte alls så dumt faktiskt. Echinacea brukade jag använda förut men jag upplevde bara att jag sköt upp förkylningen. Nuförtiden har jag mest bekymmer med att mina förkylningar aldrig bryter ut nån gång, jag kan gå i flera månader och vara halvförkyld.
LadyG
Tack för omtanken wub.gif

Det är nog inget annat att göra än att härda ut. Och gnälla. Jag blir otroligt gnällig och stingslig när jag är förkyld.

Stackars min omgivning... tongue.gif
Ophelia
God hygien och gurgla med saltvatten. Det rensar i halsen och håller bakterier borta. Forsätt med honungsvatten. Mycket och ofta. Drick vatten däremellan.

Äta bra och inte snåla med frukten. Hinner du inte ligga och lata dig under dagarna så ska du se till att du ändå sover ordentligt på natten. Inga sena nätter med tidiga morgnar med dålig sömn däremellan.

Berocca är prestationshöjande. Jag har använt mig av det och fått det rekommenderat av en kollega (läkare). Tycker faktiskt det hjälper. Kanske skulle vara nåt att testa? Ta även och införskaffa nässpray "Renässans" som bara är koksaltlösning så sköljer du rent i näsgångarna och svalget.
Castea
CITAT (LadyG @ 15-12-2005, 16:59)
Echinagard? Är det det man kan få näsblod av om man är känslig?

Vet inte, faktiskt.... Har aldrig hört talas om dessa biverkningar.
Hannele
CITAT (LadyG @ 15-12-2005, 16:47)
Mitt i julklappsstöket och matplaneringen kan jag ju inte bara sätta mig i ett hörn

Tja, kanske dags at börja fira lite enklare jul?
Mamma Scan har räddat mångas jular, fin skinka finns det färdigt och goda pepperkakor,
prioritera & delegera. Sömn är bra medicin.
Latmask
Min huskur är lite udda och inget jag hört från nån annan, sova med raggsockor. Det brukar ta bort förkylningen ganska fort för min del.

Mamma tvingade mig att dricka mjölk som kokats upp med lökbitar i. Det var för ohyggligt vidrigt för att ens rekommendera och jag kan inte minnas att det hjälpte heller. wacko.gif
Whiskuchi
Ska du prova Echinagard eller liknande, ska du kombinera med sötlakrits, det verkar öka effekten (funkar på mig iaf) rolleyes.gif
netaave
Tips på en mycket effektiv
FÖRKYLNINGSKUR


1-2 tabletter ur Fischernans gula påse (lakritssmak)
1-2 tabletter ur Fischermans vita påse (Extra starka, orginal)
4-5 dl kokhett vatten (stor mugg/kopp)
1-3 hackade vitlöksklyftor
1-3 msk Honung

Koka först uppvattnet och häll det i en stor mugg/kopp (4-5 dl). Lägg i fischermanstabletterna och rör om tills de löst sig ordentligt.Tillsätt den hackade vitlöken och därefter honungen. Vattnet ska ha svalnat något innan honungen tillsätts, annars förstör man allt det "goda" i den. Det är därför som man sist tillsätter honungen!

TIPS 2
För att inte "lukta vitlök" efter så ät något grönt direkt efteråt, jag brukar äta en kiwi (mycket C-vitamin) men det går även bra med persilja, en bit grön paprika eller skjälkcelleri t.ex. Då luktar du garanterat ingen vitlök efteråt! (Glöm ej heller att borsta din tunga också vid tandborstningen!)
(Obs! Om du väntar till dagen efter att äta nåt grönt, så är det försent!)

Sug gärna på en "Fischermans gul" om du känner av luftrören/heshet osv. och från vita påsen om du har halsont eller är täppt i näsan! Man slipper då bli beroende av nässpray/droppar!

Förebyggande: Börja alltid varje dag (vare sig du är kärnfrisk eller krasslig) med en sked honung och ett glas vatten eller två, gärna med en matsked äppelcidervinäger i (bra för hyn, urinvägar och förbränningen i kroppen), det gör alltid jag. Då kommer du att stå dig bättre mot förkylningar mm

Lycka till!
*Felix matte*
När jag var barn/tonåring fick vi alltid under den mörka årstiden en vitamindryck... den höll bacilluskerna borta (om jag minns rätt tongue.gif )

Pressa en apelsin och knäck ett ägg i juicen, vispa med gaffel och drick direkt.
Mumsigt gott... tyckte jag då iaf rolleyes.gif smile.gif
Latmask
Mamma tipsade om att man kan dricka te med rom i.

jag minns inte om det hjälpte mot förkylningen, men det var en väldigt trevlig kväll annars. rolleyes.gif laugh.gif
Caprice
Har fått detta tips, dock aldrig provat... wacko.gif

Svälj 8 hela vitpepparkorn, så ska man bli bra...

Har en kompis som kör med detta, hon vet att det hjälper..
LadyG
Tack snälla för att ni delar med er, det verkar som om jag egentligen borde försöka somna om (om jag tolkar tipsen rätt) så det ska jag. wub.gif

Och så tar jag Hannele på orden och "fuskar lite", det är det ändå bara jag som märker (hoppas jag) smile.gif
grycken
Caprice!

Vitpepparkorn verkar vara ett universalmedel. Jag har nämligen hört att det hjälper mot maginfluensa! tongue.gif
Bessie
Rå vitlök, tillsammans med skivat äpple för att det ska gå ner lite lättare. Svartvinbär och kiwifrukter för C-vitaminernas skull. Ångbad med Carmolisdroppar i för att lindra svullna slemhinnor och tömma bihålorna.

Min drickbara favoritkur är ca 1 1/2 tsk fint riven färsk ingefära, rejält med citronsaft och honung efter smak i en stor mugg, utblandat med hett vatten. Det värmer upp kroppen ordentligt.
Zarah P
Grovt bröd med honung och skivad vitlök funkar fint - och är förvånansvärt gott.

Echinacea kan säkert framkalla näsblod - den ska visst vara släkt med gräs, så jag får inte använda några medel med Echinacea i - eftersom jag är allergisk mot gräs. Kan tänka mig att det har med det att göra?
Tesa
Min gammelfarmor kurerade sig alltid med en konjakstoddy när hon misstänkte att förkylning var på gång...och tanten var aldrig sjuk en dag i sitt liv...
Anki på Öland
Rödvinstoddy funkar också bra!
Anki
*Felix matte*
Konjakstoddy.. Rödvinstoddy sleep.gif Kan man få recept.

Maken har plötsligt blivit vrålförkyld... skulle behöva få snabbt slut på bacelluskerna.
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 17-12-2005, 21:47)
Konjakstoddy.. Rödvinstoddy sleep.gif Kan man få recept.

Maken har plötsligt blivit vrålförkyld... skulle behöva få snabbt slut på bacelluskerna.

Jag brukar ta ung 1/3 glas rödvin resten kokande vatten och 2 msk socker.
Anki
Snöflinga
Min far som var av den gamla stammen blandade en mixtur med varmt vatten, en rejäl slatt av Grönstedts tre* konjak och en uppvispad äggula...Antigen blev man bra eller så dog man
wub.gif
*Felix matte*
Tack Anki och Snöflinga wub.gif
På måndag får han ta en tur till bolaget och inhandla rött och konjak smile.gif
Allis
Hostmedicin

2 lättöl
1 burk brun farin
1 påse anis
kokas i 20 minuter
silas i duk
LadyG
Tack alla snälla, nu är förkylningen helt borta (inte ens rinnig näsa) biggrin.gif

Jag vet inte om det var massor med sömn, vatten och honungste som gjorde det, eller om det var köttfärssåsen med en hel vitlök i (jag pallade inte att dricka mjölk med vitlök i, hur mycket jag än avsåg att göra det...) tongue.gif

Men herre j-lar vad det luktade illa om mjölk med vitlök i!!! wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon