Full version: Tre bilsläp!
katti
Sådärja då var vårens undanröjning i trädgården gjord smile.gif . Jag och min sambo har fyllt tre bilsläp med löv barr och gud vet vad... Det var tur att vi inte tänkte på hur otroligt mycket det skulle bli att räfsa när vi köpte huset i höstas.. Fjorton granar omringar tomten..., tre björkar plus en rönnhäck, jag blir trött bara jag tänker på det sad.gif Men nu är det gjort och man får känna sig otroligt duktig smile.gif smile.gif
Almdalen
Lövräfsning brukar vara ett av de tråkiga momenten i trädgårdsskötsel. För att se lite positivt på det så får man bra motion, oftast räcker det med någon omgång på hösten och en ordentlig på våren. Tänk på att allt måste inte göras på en gång. Alternativet är att ta bort en del träd, men det låter inte så bra eller???
unsure.gif
Ingegerd
andersen
Katti ja det är härligt när man är klar med sådant jobb, men en tanke bara jag tycker det är synd att köra bort allt med bilen, fixa en kompost så får du andvändning för blad och barr mm.
Cilla
Ja, en kompost är bra. Då blir släpandet av löv och annat inte så besvärligt, och dessutom blir släpandet till trädgården av jordförbättring inte så kämpig heller - mullen finns nära och alltid till hands på egna tomten.
e_sedell
Att det borde komposteras var det första jag också tänkte på när jag läste ditt inlägg. Då får du ju jättefin jord som belöning för allt slit........
katti
Jo, det är sant.. en kompost skulle sitta fint. Fast eftersom vi är ganska nyinflyttade finns det så mycket annat jag vill göra i trädgården först wub.gif . En kompost kommer nog att dyka upp så småningom... fast det får nog bli en väldans stor en om den ska rymma vårrensningens alla löv rolleyes.gif . Att ta bort lite träd går faktiskt inte eftersom de flesta står på grannarnas tomter sad.gif . Fast jag tycker om dom... träd inger lugn smile.gif
Hannele
Jag krattar inte utan låter löven ligga kvar i rabatterna.
Resten slänger jag i komposten - skulle aldrig frakta bort gratisjord!
katti
Jo, i rabatterna får de väl gärna ligga ett tag till om de vill... men gräsmattan full vill man väl inte ha smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon