solrosen
Har beskurit mina lavendelplantor för första gången och skulle gärna passa på att "göra fler" plantor av det beskurna :-).
Men hur gör man lämpligen? Ska de i vatten eller jord? Inne eller ute? Alla tips mottages tacksamt!
Behöver väl knappast tillägga att jag är novis!
KURT
Man sätter i sandblandad jord, se ytterligare instruktioner:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...6bf11d19d5a56dd
Cilla
Du kan också göra avläggare av det du inte beskurit, när de växer ut senare i sommar. Skrapa lätt med nageln på undersidan på en gren som blivit vedartad, dvs lite hård. Lägg ned på marken och täck med lite jord eller sand, och en sten eller grenklyka ovanpå så att den hålls i jorden. Håll lite vattnat första tiden. Efter ett tag växer här ut rötter, och nästa år kan du avskilja den nya lilla plantan från moderplantan om du vill ha den på annat ställe.
Eva St
Satte mina i sandblandad jord förra året och lät dem stå ute i sina krukor. De blev hur bra som helst inga problem alls.
Eva St
Louise i Göteborg
Rensa inte! Dom självsår sig ymmigt. En slarvigt skött grusgång är en guldgruva.
Kana
Ahaa... jag var och klippte i min nyinköpta lavendel igår eftersom några skott hade dragit iväg så förfärligt, det kanske är läge att se om jag kan rota de avklippta bitarna i lite såjord. Jag stoppade dem i ett glas vatten tillsammans med det jag klippte från lagern... tror ni att lagersticklingar kan ta sig? I vatten eller jord då?

K.
KURT
Man kan sticklingar från alla vedartade växter, det brukar oftast gå lättare i sanblandad jord. Bara man kan hålla den lahom fuktad. Om sticklingen har stor bladyta så bör man täcka över med en plastpåse för att förhindra uttorkning, men det får inte bli alltför fuktigt heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon