Full version: Cellprovskontroll
Magdis
Jag kallades för gynekologisk cellprovstagning för några veckor sen, en rutinkontroll. Idag fick jag papper att de måste ta om provet. Jag antar att det inte är något ovanligt? Fick tid nu på fredag, risken är att jag måste avboka det p.g.a att maken har fullt upp med jobb nu och man inte gärna kan släpa med sig en vattkoppig liten flicka till en vårdcentral! rolleyes.gif

Hur är det i era landsting, kallas ni för cellprov vart 3:e år som det är här? Det är jättebra att det är så, annars skulle jag antagligen aldrig komma mig iväg på nån sån kontroll.
Rossi
Ja, man kallas till kontroll vart tredje år fram tills man är 60, tror jag att det är och därefter vart femte år. Cancern de kollar (livmoderhalscancer) är de unga kvinnornas cancer - därför blir intervallet större när man är äldre.

Enligt min gynekolog är det väldigt vanligt att det blir fel resultat på de här testerna. Om du inte har fått beskedet att cellförändringar har hittats så har de kanske bara strulat till det. Jag hade definitivt gått till den här kontrollen. Om man upptäcker förändringar i tid så finns det mycket goda utsikter att mota Olle i grind.
Lady Hamilton
Jag har jobbat på Gyn-mott tidigare och jag säger bara att det finns hur många anledningar som hellst att provet måste tas om.
Men det vanligaste "felet" är att "utstryket" inte blev bra, inte tillräckligt med celler kom med. Och det kunde hända även den "mest erfarne" gynekolog/barnmorska. Och jag håller med Rossi, inget att oroa sig för smile.gif
*Felix matte*
Precis innan jag loggade in och såg den här tråden kontrollerade jag när mitt senaste "cellprovsbesök" var... dec 2000. Kallelse borde komma när som helst eftersom vi kallas vart tredje år fram till 50 och därefter när man är 55 och 60.
Sedan får man själv gå till gynekolog om man önska ta prov... man kallas alltså inte fler ggr.
Rossi
Visste ni dessutom att livmoderhalscancer är en sexuellt överförbar cancerform? Kvinnor som aldrig haft samlag behöver aldrig ta cellprover eftersom de inte kan få den här cancertypen. Det är viktigt med hygienen vid samlag (från mannens sida - tvagning, tack!) för att minimera benägenheten hos kvinnan att så småningom få livmoderhalscancer.

Likaså är det något vanligare att få den här cancertypen om man fick sitt första barn i hög ålder eller om man aldrig har fött några barn. Det har också spekulerats i att IVF-försök skulle kunna öka risken något.

Nyss kom man dessutom fram till i en avhandling att oralsex kan ge cancer i munhålan. Det är samma virus (HP-virus - humant papillomavirus) som smittar både här och där.
Reserv
CITAT (Rossi @ 12-12-2005, 16:27)
Nyss kom man dessutom fram till i en avhandling att oralsex kan ge cancer i munhålan. Det är samma virus (HP-virus - humant papillomavirus) som smittar både här och där.

Gäller det både män och kvinnor? rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:31)
CITAT (Rossi @ 12-12-2005, 16:27)


Nyss kom man dessutom fram till i en avhandling att oralsex kan ge cancer i munhålan. Det är samma virus (HP-virus - humant papillomavirus) som smittar både här och där.

Gäller det både män och kvinnor? rolleyes.gif

Hmmm... wub.gif av nån anledning inbillar jag mig att det skulle vara kvinnor som drabbas av det mest. Men om man aldrig varit utsatt för det viruset så borde ju inte risken att drabbas av cancer vare sig här eller där wub.gif vara särskilt stor?
Homosexuella män borde ju med andra ord löpa risk att drabbas av rektalcancer av HP-viruset då.
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:47)
Hmmm... wub.gif av nån anledning inbillar jag mig att det skulle vara kvinnor som drabbas av det mest. Men om man aldrig varit utsatt för det viruset så borde ju inte risken att drabbas av cancer vare sig här eller där wub.gif vara särskilt stor?
Homosexuella män borde ju med andra ord löpa risk att drabbas av rektalcancer av HP-viruset då.

Fast dom är juh så mycket bättre än oss på att skydda sig, dom har juh så mycket värre saker att skydda sig mot, cancer kan man juh bota om man kommer i tid. HIV finns det dessvärre inget bot emot ännu.
Magdis
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:47)

Hmmm... wub.gif av nån anledning inbillar jag mig att det skulle vara kvinnor som drabbas av det mest. Men om man aldrig varit utsatt för det viruset så borde ju inte risken att drabbas av cancer vare sig här eller där  :wub: vara särskilt stor?
Homosexuella män borde ju med andra ord löpa risk att drabbas av rektalcancer av HP-viruset då.

Fast dom är juh så mycket bättre än oss på att skydda sig, dom har juh så mycket värre saker att skydda sig mot, cancer kan man juh bota om man kommer i tid. HIV finns det dessvärre inget bot emot ännu.

Ja det är ju bra. Fast undrar om de tänker på att skydda sig vid oralsex också? Det gäller ju förresten inte bara dem, heterosexuella kanske inte heller tänker på sånt... unsure.gif
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:53)
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:47)

Hmmm... wub.gif av nån anledning inbillar jag mig att det skulle vara kvinnor som drabbas av det mest. Men om man aldrig varit utsatt för det viruset så borde ju inte risken att drabbas av cancer vare sig här eller där  wub.gif vara särskilt stor?
Homosexuella män borde ju med andra ord löpa risk att drabbas av rektalcancer av HP-viruset då.

Fast dom är juh så mycket bättre än oss på att skydda sig, dom har juh så mycket värre saker att skydda sig mot, cancer kan man juh bota om man kommer i tid. HIV finns det dessvärre inget bot emot ännu.

Ja det är ju bra. Fast undrar om de tänker på att skydda sig vid oralsex också? Det gäller ju förresten inte bara dem, heterosexuella kanske inte heller tänker på sånt... unsure.gif

Alltså, två bögar det fattar man väl hur dom skulle skydda sig vid oralsex.........men två fruntimmer då?????? blink.gif Fast det kanske är som du säger, det är vårt fel, det är vi som är smittkällan, roten till allt ont huh.gif (hoppas jag inte)
wolkenkrabber
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:56)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:53)
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-12-2005, 18:47)

Hmmm... wub.gif av nån anledning inbillar jag mig att det skulle vara kvinnor som drabbas av det mest. Men om man aldrig varit utsatt för det viruset så borde ju inte risken att drabbas av cancer vare sig här eller där  :wub: vara särskilt stor?
Homosexuella män borde ju med andra ord löpa risk att drabbas av rektalcancer av HP-viruset då.

Fast dom är juh så mycket bättre än oss på att skydda sig, dom har juh så mycket värre saker att skydda sig mot, cancer kan man juh bota om man kommer i tid. HIV finns det dessvärre inget bot emot ännu.

Ja det är ju bra. Fast undrar om de tänker på att skydda sig vid oralsex också? Det gäller ju förresten inte bara dem, heterosexuella kanske inte heller tänker på sånt... unsure.gif

Alltså, två bögar det fattar man väl hur dom skulle skydda sig vid oralsex.........men två fruntimmer då?????? blink.gif Fast det kanske är som du säger, det är vårt fel, det är vi som är smittkällan, roten till allt ont huh.gif (hoppas jag inte)

det finns faktiskt "kondomer" för kvinnornas underliv med. dem är som en filt eller vad man skall kalla det, så den andra personen har ett skyddande hölje.
Pirum
Könssjukdomar smittar man sig själv med minst lika mycket som man smittar andra, det är min åsikt. Utom vid hemska undantagsfall såklart, finns ju exempel på blödarsjuka som fått HIV, och en stor spridning av HIV i Afrika är väl i krigszoner etc.

Men, skrämmande det här med virus, det är så mycket vi vet så lite om. Å andra sidan blir man ju mer rädd ju mer man får reda på... smile.gif
Reserv
CITAT (wolkenkrabber @ 12-12-2005, 19:00)
det finns faktiskt "kondomer" för kvinnornas underliv med. dem är som en filt eller vad man skall kalla det, så den andra personen  har ett skyddande hölje.

Aj som tusan, här blir man slagen av en ung grabb i sexualkunskaper tongue.gif Har du möjligtvis själv sett nån sån eller? Det är väl inte pessar du menar, för den kan väl näppeligen skydda vid oralsex då klitoris inte är skyddad av pessaret. wacko.gif Nu känner jag att vi kanske är ute på lite väl svag is här tror att vi hamnat ifrån ämnet med ett par meter
Magdis
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:56)
Alltså, två bögar det fattar man väl hur dom skulle skydda sig vid oralsex.........men två fruntimmer då?????? blink.gif Fast det kanske är som du säger, det är vårt fel, det är vi som är smittkällan, roten till allt ont huh.gif (hoppas jag inte)

Det var absolut inte så jag menade med det jag skrev om att kvinnor skulle vara mer benägna att få sjukdomen. Tänkte inte alls den tanken att män skulle vara roten till allt ont...nej huvvaligen det får du inte tro att jag tycker!
Jag menade av mer tekniska skäl...tror inte jag vill gå in på de detaljerna nu! wub.gif Fast jag säger inte att jag har rätt, jag har faktiskt ingen aning. Det kanske smittar lika lätt båda vägarna.
Magdis
CITAT (wolkenkrabber @ 12-12-2005, 19:00)
det finns faktiskt "kondomer" för kvinnornas underliv med. dem är som en filt eller vad man skall kalla det, så den andra personen har ett skyddande hölje.

Gladpack? biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
Annlo
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 19:06)
CITAT (wolkenkrabber @ 12-12-2005, 19:00)

det finns faktiskt "kondomer" för kvinnornas underliv med. dem är som en filt eller vad man skall kalla det, så den andra personen  har ett skyddande hölje.

Aj som tusan, här blir man slagen av en ung grabb i sexualkunskaper tongue.gif Har du möjligtvis själv sett nån sån eller? Det är väl inte pessar du menar, för den kan väl näppeligen skydda vid oralsex då klitoris inte är skyddad av pessaret. wacko.gif Nu känner jag att vi kanske är ute på lite väl svag is här tror att vi hamnat ifrån ämnet med ett par meter

Har lärt mig av Gert Fylking på radio rix att det heter "slicklapp" och den klipps till av en kondom sleep.gif

Men nu är vi som sagt långt från ämnet! laugh.gif

Jadå, Magdis, här i Örebro län kallas man var tredje år också! Det är bra tycker jag. Så försök att komma i väg på någé vis wub.gif
netaave
Skrattar så jag nästan kissar på mig, gladpack!!!! Du är rolig du Magdis! Skulle man kunna linda in gubbens i gladpack också tro? tongue.gif
wolkenkrabber
OT: ingen pessar inte. de går säkerligen att göra av kondomer. men det finns speciella slicklappar.

från rfsl:
Slicklappen används om du ska ha oralsex med en kvinna och den skyddar mot könssjukdomar som kan smitta via mun till kön; klamydia, och herpes.

Slicklappen är en tunn duk av gummi eller latex som läggs över kvinnans könsorgan. Du kan köpa färdiga slicklappar eller göra egna av en kondom. RFSU:s kondom 17006 fungerar bra eftersom den inte är glidmedelsbehandlad. Gör så här: Rulla inte upp kondomen, klipp först av toppen och klipp sen upp längs sidan. När du nu rullar upp kondomen får du en fyrkantig lapp. Placera över kvinnans könsorgan vid oralsex.

Använd inte gladpack, eftersom detta material har små hål. rolleyes.gif


hoppas Off topicen godkännes.
Hannele
CITAT (Rossi @ 12-12-2005, 16:27)
Visste ni dessutom att livmoderhalscancer är en sexuellt överförbar cancerform?

Ja, men bara 53% av fallen. Det är drygt 400 kvinnor per år som drabbas och det finns ett par miljoner sexuellt aktiva kvinnor (så jag tror inte jag tänker börja leva i celibat). Rökning ökar chansen för infektioner.
Annlo
CITAT (wolkenkrabber @ 12-12-2005, 19:33)
OT: ingen pessar inte. de går säkerligen att göra av kondomer. men det finns speciella slicklappar.

från rfsl:
Slicklappen används om du ska ha oralsex med en kvinna och den skyddar mot könssjukdomar som kan smitta via mun till kön; klamydia, och herpes.

Slicklappen är en tunn duk av gummi eller latex som läggs över kvinnans könsorgan. Du kan köpa färdiga slicklappar eller göra egna av en kondom. RFSU:s kondom 17006 fungerar bra eftersom den inte är glidmedelsbehandlad. Gör så här: Rulla inte upp kondomen, klipp först av toppen och klipp sen upp längs sidan. När du nu rullar upp kondomen får du en fyrkantig lapp. Placera över kvinnans könsorgan vid oralsex.

Använd inte gladpack, eftersom detta material har små hål. rolleyes.gif


hoppas Off topicen godkännes.

Kanon!

Vem behöver RFSL när vi har ODLA laugh.gif

Här behandlas alla frågor från ogräs till oralsex!
Reserv
CITAT (Annlo @ 12-12-2005, 19:35)
CITAT (wolkenkrabber @ 12-12-2005, 19:33)
OT: ingen pessar inte. de går säkerligen att göra av kondomer. men det finns speciella slicklappar.

från rfsl:
Slicklappen används om du ska ha oralsex med en kvinna och den skyddar mot könssjukdomar som kan smitta via mun till kön; klamydia, och herpes.

Slicklappen är en tunn duk av gummi eller latex som läggs över kvinnans könsorgan. Du kan köpa färdiga slicklappar eller göra egna av en kondom. RFSU:s kondom 17006 fungerar bra eftersom den inte är glidmedelsbehandlad. Gör så här: Rulla inte upp kondomen, klipp först av toppen och klipp sen upp längs sidan. När du nu rullar upp kondomen får du en fyrkantig lapp. Placera över kvinnans könsorgan vid oralsex.

Använd inte gladpack, eftersom detta material har små hål. rolleyes.gif


hoppas Off topicen godkännes.

Kanon!

Vem behöver RFSL när vi har ODLA laugh.gif

Här behandlas alla frågor från ogräs till oralsex!

Den grabben går inte av för hackor laugh.gif laugh.gif Ingen större risk att du drabbas av nån könssjukdom om du lever som du lär, Wolkenkrabber, störthärligt jag behövde verkligen det här garvet tongue.gif
Flamingon - växtgalning
apropå det där med slicklappen, har för mig att de har framtagit nåt speciellt för det oxå så folk inte behöver klippa sönder kondomer.

har läst någon undersökning att lesbiska har svårare att smitta varandra med diverse sexuellt överförbara sjukdomar. betyder ju inte att det inte finns en smittrisk men den är mindre. likaså är risken större att en man smittar en kvinna vid sex än att en kvinna smittar en man.

tyvärr är det ju så att folk slarvar mer och mer med att skydda sig idag, särskilt yngre som inte varit med om hiv-hysterin och idag anses det inte vara samma dödsdom att få hiv som förr p g a alla bromsmediciner som gör att man kan leva ett relativt normalt liv, man käkar en massa fler piller än andra.

går ju inte att dra alla över en kam, men homosexuella slarvar ju med skydd som alla andra gör.

man lär sig en hel del och får en annan insyn när flera av ens vänner och bekanta är homosexuella. även saker som man helst inte skulle vilja veta.

det bästa skyddet är ju att inte ha sex alls brukar man ju säga. men man kan ju minska risken genom att tänka efter före och skydda sig på olika sätt och gå och testa sig ihop.
Magdis
CITAT (netaave @ 12-12-2005, 19:22)
Skrattar så jag nästan kissar på mig, gladpack!!!! Du är rolig du Magdis! Skulle man kunna linda in gubbens i gladpack också tro? tongue.gif

Hihi...ja varför inte!! laugh.gif Lika bra att linda in hela gubben på en gång! biggrin.gif Skämt åsido, skönt att man slipper oroa sig för sånt där iallafall.
AndreasBlomquist
Dagens nya ord som jag har lagt till i min hjärnas ordförråd är "slicklapp"! Helt hysteriskt roligt faktiskt.. laugh.gif biggrin.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 12-12-2005, 18:31)
CITAT (Rossi @ 12-12-2005, 16:27)


Nyss kom man dessutom fram till i en avhandling att oralsex kan ge cancer i munhålan. Det är samma virus (HP-virus - humant papillomavirus) som smittar både här och där.

Gäller det både män och kvinnor? rolleyes.gif

Ja, enligt avhandlingen gäller det både män och kvinnor. Cancer i munhålan alltså.
Magdis
CITAT (AndreasBlomquist @ 13-12-2005, 06:47)
Dagens nya ord som jag har lagt till i min hjärnas ordförråd är "slicklapp"! Helt hysteriskt roligt faktiskt.. laugh.gif biggrin.gif

Det var ett nytt ord för mig också...nytt fenomen också för delen. wub.gif

För att återgå till det ursprungliga, jag har synkat almanacka med maken och sett till att han skrivit in att han ska vara hemma på fredag e.m. Som tur var funkade det, hade det varit en begravning t.ex. hade man ju inte bara kunnat ställa in den hur som helst. Men nu gick det bra. Jag är inte ett dugg orolig att det ska vara nåt fel på mig, antagligen har de bara strulat till det med provet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon