AndreasBlomquist
Så att det inte börjar brinna för då går det såhär:

Tidsförlopp när en julgran fattar eld
Swingtime
Hu så hemskt .Det vill vi inte vara med om
yenny
fy så läskigt ohmy.gif
karjo
Vad otäckt!! ohmy.gif ohmy.gif
kristerh
Är det någon som fortfarande har levande ljus i granen wink.gif
hemska tanke,
krister
vickeva
CITAT (kristerh @ 07-12-2005, 11:12)
Är det någon som fortfarande har levande ljus i granen wink.gif
hemska tanke,
krister

jag har... fast värmeljus i glaskoppar, så de är väl lite säkrare... men nu blir jag orolig förr dem också
Rossi
CITAT (vickeva @ 07-12-2005, 12:42)
CITAT (kristerh @ 07-12-2005, 11:12)
Är det någon som fortfarande har levande ljus i granen wink.gif
hemska tanke,
krister

jag har... fast värmeljus i glaskoppar, så de är väl lite säkrare... men nu blir jag orolig förr dem också

Värmeljus!!!!!!!! *tar mig för pannan*

I all välmening - ta genast bort dem! De är mycket, mycket farligare att ha i närheten av granen än vanliga stearinljus. Värmeljus kan orsaka både explosioner och bränder långt efter att du har släckt dem dessutom. Kom ihåg att alltid låta värmeljus brinna ut. Men om du måste släcka dem i förväg - gör det genom kvävning. Blås ABSOLUT inte ut dem!
vickeva
Det är ju så fint med riktiga ljus
Rossi
CITAT (vickeva @ 07-12-2005, 12:45)
Det är ju så fint med riktiga ljus

Som sagt ..... Ta bort dem.
kristerh
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 12:45)
Men om du måste släcka dem i förväg - gör det genom kvävning. Blås ABSOLUT inte ut dem!

Voffö inte de då?
jag blåser ofta ut mina värmeljus unsure.gif
vad är det som kan hända?
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 07-12-2005, 13:28)
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 12:45)

Men om du måste släcka dem i förväg - gör det genom kvävning. Blås ABSOLUT inte ut dem!

Voffö inte de då?
jag blåser ofta ut mina värmeljus unsure.gif
vad är det som kan hända?
krister

Det kan bli gasexplosioner.

Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.
Magdis
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:43)
Det kan bli gasexplosioner.

Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.

Usch vad läskigt! Det hade jag ingen aning om! unsure.gif
Vi har en fönsterstjärna av glas som man ska ha ett värmeljus i. Vore inte så muntert om den exploderar mitt i köket! sad.gif
*Felix matte*
LÄS HÄR om ljus och risker med värmeljus.

Räddningsverket om värmeljus
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-12-2005, 13:48)
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:43)
Det kan bli gasexplosioner.

Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.

Usch vad läskigt! Det hade jag ingen aning om! unsure.gif
Vi har en fönsterstjärna av glas som man ska ha ett värmeljus i. Vore inte så muntert om den exploderar mitt i köket! sad.gif

Nej, man ska definitivt INTE stänga in värmeljus i glasbehållare eller behållare överhuvudtaget. De avsöndrar som sagt mycket mer värme och kan explodera.

Och glöm inte att kväva ljuset om du inte låter det brinna upp av sig självt. Långt efter att du har blåst ut det kan det slå upp flammor och har du otur tar de tag i gardiner och annat och då har du kanske redan gått och lagt dig.
kristerh
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:43)
Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.

men inte om de står i en öppen behållare väl wink.gif
jag vet att de kan explodera om de står så att gaserna inte försvinner o det blir för varmt men att de skulle kunna explodera med fri luft tillförsel har jag inte hört talas om wink.gif unsure.gif
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 07-12-2005, 13:53)
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:43)
Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.

men inte om de står i en öppen behållare väl wink.gif
jag vet att de kan explodera om de står så att gaserna inte försvinner o det blir för varmt men att de skulle kunna explodera med fri luft tillförsel har jag inte hört talas om wink.gif unsure.gif
krister

Titta i länkarna som Felix matter har skickat här ovanför så får du en förklaring.

Jag kan inte alla tekniska detaljer men jag VET att man ska vara mycket försiktig och jag vet värmeljus som har slagit upp lågor och tagit tag i gardiner trots att värmeljusen har stått fria.
kristerh
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:55)
Titta i länkarna som Felix matter har skickat här ovanför så får du en förklaring.

Jag kan inte alla tekniska detaljer men jag VET att man ska vara mycket försiktig och jag vet värmeljus som har slagit upp lågor och tagit tag i gardiner trots att värmeljusen har stått fria.

Tack Rossi,
jag var precis inne o kollade..
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 07-12-2005, 13:53)
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 13:43)
Värmeljus är ursprungligen inte gjorda för att ha i hemmet som myspys. De har mycket starkare värme än vanliga ljus.

men inte om de står i en öppen behållare väl wink.gif
jag vet att de kan explodera om de står så att gaserna inte försvinner o det blir för varmt men att de skulle kunna explodera med fri luft tillförsel har jag inte hört talas om wink.gif unsure.gif
krister

Värmeljus kan flamma upp även om de står i helt öppna fat... en bekant råkade för några år sedan ut för att ljuset som stod på bordet nära fönstret helt plötsligt blev som ett eldhav... det var ytterst nära att gardinen tog eld, men de hann dra undan så den blev bara svedd.
Hela ljusmassan hade börjat brinna.
*Felix matte*
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!

Är det kanske en sådan du har NorrbottensMagdis? På bilden finns de i färgerna blå, grön, röd och gul.
De har upptäckt att några lyktor är för täta och värmeljuset riskerar överhettas, flamma upp och glaset kan spricka. Tydligen gäller det lyktor sålda 11nov - 2 dec 2005.
Lyktorna bör återlämnas till butiken.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 10:52)
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!

Är det kanske en sådan du har NorrbottensMagdis? På bilden finns de i färgerna blå, grön, röd och gul.
De har upptäckt att några lyktor är för täta och värmeljuset riskerar överhettas, flamma upp och glaset kan spricka. Tydligen gäller det lyktor sålda 11nov - 2 dec 2005.
Lyktorna bör återlämnas till butiken.

Fy bubblan, sådana har jag köpt nyligen, jag frågade speciellt om de skulle vara farliga pga det lilla lufthålet, men de var så säkra, de hade aldrig hört talas om att de kunde vara farliga wink.gif de hade minsann inte fått en enda reklamation unsure.gif
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 08-12-2005, 11:11)
CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 10:52)
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!

Är det kanske en sådan du har NorrbottensMagdis? På bilden finns de i färgerna blå, grön, röd och gul.
De har upptäckt att några lyktor är för täta och värmeljuset riskerar överhettas, flamma upp och glaset kan spricka. Tydligen gäller det lyktor sålda 11nov - 2 dec 2005.
Lyktorna bör återlämnas till butiken.

Fy bubblan, sådana har jag köpt nyligen, jag frågade speciellt om de skulle vara farliga pga det lilla lufthålet, men de var så säkra, de hade aldrig hört talas om att de kunde vara farliga wink.gif de hade minsann inte fått en enda reklamation unsure.gif
krister

Det finns tel nr 033-20 69 57 och e-post linda.johansson@hemtex.se
om man har frågor.
Rossi
CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 10:52)
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!

Är det kanske en sådan du har NorrbottensMagdis? På bilden finns de i färgerna blå, grön, röd och gul.
De har upptäckt att några lyktor är för täta och värmeljuset riskerar överhettas, flamma upp och glaset kan spricka. Tydligen gäller det lyktor sålda 11nov - 2 dec 2005.
Lyktorna bör återlämnas till butiken.

Jag såg också annonsen i tidningen idag och tänkte på Magdis. Och så tänkte jag på hur osedvanligt KORKAT det är att tillverka såna lyktor. Hur kan de gå igenom säkerhetskraven?

Ursäkta om jag verkar helt fixerad vid värmeljus och riskerna med dem men så fort jag får en chans så upplyser jag eftersom jag vet hur farliga de är och kan mitt tjat förebygga en enda brand så är det värt det!

Vi använder värmeljus hemma också men är väldigt försiktiga.

Så då kan jag ju lika gärna tjata om en annan sak också! laugh.gif Hur många är vi inte (ja, jag gjorde också så förut) som tar stekjärnet från spisen, tömmer innehållet och sen spolar järnet med kallt vatten? LIVSFARLIGT! Det måste först svalna. Det kan bildas explosioner så att köksinredningen rasar. Och be mig inte förklara det rent tekniskt. Jag fick lära mig detta för några år sedan av en man som sysslar med sånt här.
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 08-12-2005, 11:25)
Så då kan jag ju lika gärna tjata om en annan sak också! laugh.gif Hur många är vi inte (ja, jag gjorde också så förut) som tar stekjärnet från spisen, tömmer innehållet och sen spolar järnet med kallt vatten? LIVSFARLIGT! Det måste först svalna. Det kan bildas explosioner så att köksinredningen rasar. Och be mig inte förklara det rent tekniskt. Jag fick lära mig detta för några år sedan av en man som sysslar med sånt här.

Jag spolar aldrig med vare sig varmt eller kallt vatten innan pannan har kallnat.. så står det ju faktiskt i skötselinfo också. Man skadar pannans ytskikt om den diskas medan den är varm.
Rossi
CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 11:33)
CITAT (Rossi @ 08-12-2005, 11:25)


Så då kan jag ju lika gärna tjata om en annan sak också!  :lol:  Hur många är vi inte (ja, jag gjorde också så förut) som tar stekjärnet från spisen, tömmer innehållet och sen spolar järnet med kallt vatten? LIVSFARLIGT! Det måste först svalna. Det kan bildas explosioner så att köksinredningen rasar. Och be mig inte förklara det rent tekniskt. Jag fick lära mig detta för några år sedan av en man som sysslar med sånt här.

Jag spolar aldrig med vare sig varmt eller kallt vatten innan pannan har kallnat.. så står det ju faktiskt i skötselinfo också. Man skadar pannans ytskikt om den diskas medan den är varm.

Och hudens ytskikt kan som sagt också skadas .....
kristerh
CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 10:52)
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!

ÖB sålde precis likadana för några veckor sedan wink.gif
undrar när de vaknar wink.gif
krister
yenny
är de nån som har en bild på de där lyktorna?
yenny
jag hitta en själv.... jag har en liknande från indiska.
Fast min är öppen upptill på den piggen som är uppåt, och är även utan glas på sidorna uppåt.
(vad det nån som fatta det där?)
bild på lykta
Rossi
CITAT (yenny @ 08-12-2005, 15:55)
är de nån som har en bild på de där lyktorna?

Gå in på deras hemsida www.hemtex.se så finns det länkar där.
*Felix matte*
Så här ser de ut

Magdis
Japp, det ser precis ut som den vi har, fast jag har inte köpt den på Hemtex. Den kommer vi inte att tända igen! Fast hur ska man veta om den är för tät, våran har öppningar vid de tre översta stjärnuddarna. Men man vågar ju inte chansa.
rosita
Vi har vissa jular en liten gran placerad inom synhåll från köksbordet. I den granen har vi levande ljus i gammaldags ljushållare, men vi tänder så klart bara ljusen när vi sitter stilla och andäktigt vid bordet och tittar på ljusen hela tiden. Det infinner sig faktiskt en alldeles speciell stämning när de levande ljusen är tända i granen! wub.gif Det blir andäktigt och alldeles tyst! Jag uppskattar verkligen de stunderna! rolleyes.gif
Naturligtvis kan man inte gå ifrån dessa ljus!
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2005, 17:50)
Japp, det ser precis ut som den vi har, fast jag har inte köpt den på Hemtex. Den kommer vi inte att tända igen! Fast hur ska man veta om den är för tät, våran har öppningar vid de tre översta stjärnuddarna. Men man vågar ju inte chansa.

Ta som regel att aldrig stänga inne värmeljus på något sätt överhuvudtaget eller att ha dem under en gardin eller annat brännbart (även om det är ett par meter upp till gardinen).

Flytta aldrig ett brinnande värmeljus och blås aldrig ut det.
yenny
Nu känns det som jag blev nojig på den där stjärnan... min har som sagt endel öppet uppåt.
Jag har försökt rita hur det är öppet... vad tror ni, vågar man använda den?
(jag är ingen mästare på att rita i paint direkt, men jag tror ni förstår unsure.gif )
*Felix matte*
Jag skulle aldrig ha värmeljus i en sådan. Värmeljus kan ju flamma upp och hela ljusmassan bli en enda stor låga även om de står i öppna koppar.


Inte visste jag att man kan rita i Paint ohmy.gif ...du har lyckats bra med att visa. smile.gif
Rossi
CITAT (yenny @ 08-12-2005, 20:00)
Nu känns det som jag blev nojig på den där stjärnan... min har som sagt endel öppet uppåt.
Jag har försökt rita hur det är öppet... vad tror ni, vågar man använda den?
(jag är ingen mästare på att rita i paint direkt, men jag tror ni förstår unsure.gif )

Yenny! Läs mina tidigare inlägg här i tråden och läs länkarna som Felix matte gav. Använd inte värmeljus i några som helst täckta behållare eller i närheten av brännbara föremål.
Magdis
CITAT (yenny @ 08-12-2005, 20:00)
Nu känns det som jag blev nojig på den där stjärnan... min har som sagt endel öppet uppåt.
Jag har försökt rita hur det är öppet... vad tror ni, vågar man använda den?
(jag är ingen mästare på att rita i paint direkt, men jag tror ni förstår unsure.gif )

Precis så där ser våran ut! Jag törs inte tända den mer medan maken tycker att vi kan väl ha den tänd medan vi sitter där bara...nej tack jag vill inte att den ska explodera i ansiktet på Caroline! ohmy.gif Den får hänga som prydnad utan ljus eller så fixar man en glödlampa i den istället.
bikiv
Det är ju mycket populärt med lyktor, glas o s v för värmeljus. En del t o m av papper! Stjärnorna (från Hem..x???) i tidigare inlägg är jättefina med överkomligt pris och det finns massvis med andra mer eller mindre "farliga" ljushållare i handeln.

Jag är lite förvånad över att det inte i "vårt säkra land" finns någon "myndighet" som ser över farliga ljusstakar eller andra brandfarliga produkter.

Denna tråd har fått mig att vara på min vakt! Har inte alls tänkt på värmeljus som en brandfara tidigare!
Kathy
CITAT (yenny @ 08-12-2005, 20:00)
Nu känns det som jag blev nojig på den där stjärnan... min har som sagt endel öppet uppåt.
Jag har försökt rita hur det är öppet... vad tror ni, vågar man använda den?
(jag är ingen mästare på att rita i paint direkt, men jag tror ni förstår unsure.gif )

Indiska säljer några liknande hängande julstjärnor i glas för värmeljus.
yenny
CITAT (Scrollan @ 09-12-2005, 00:08)
Indiska säljer några liknande hängande julstjärnor i glas för värmeljus.

min är köpt på indiska
titti49zon6
Såg likadana på Domus...tänkte köpa men ångrade mig wub.gif
tydligen finns dom på många ställen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon