netaave
Hur mycket pyntar ni?
När börjar ni?
Tar ni fram allt 1:a advent?
Visa gärna bilder!
Zarah P
Har, än så länge, fyra stjärnor på plats - en i köket, en i vardagsrummet, en på kontoret och en i sovrummet. Samtliga är silvriga och enkla. I köksfönstret står även en silvrig kon som jag fått, och som alltid står där - pga minnena den väcker. (Den lyser, alltså, fast den är inte tänd på sommaren & så.)
Annars har jag... Tre (vita) hyacinter i en vit kruka, med "mossa" (renlav) runtom, och ett silverfärgat durkslag fyllt med citrusfrukter med kryddnejlikor i.
På balkongen har vi en fushgranslinga med ljus runt räcket.
Det var allt.
Mer kommer strax innan jul - en gran, och så.
*Felix matte*
Fyra adventsstjärnor och tre st ljusstakar placerades ut inför första advent....
och idag kände vi att här behövdes mera ljus.. därför kläddes granen redan wub.gif
AndreasBlomquist
Hej!

Än så länge är det bara adventsljusstakar som sitter uppe. 7 adventsstakar till antalet och sen har vi 5 fönster där vi har stjärnor i. Dagen innan julafton så kommer granen upp och tomtar och allt annat plock.
pejori
två adventsstakar i köksfönstret och en för levande på bordet.
en julstjärna med mossa på köksbordet.
tre stjärnor i fönstrena, en blå i sonens rum, en silver med röd lampa i balkongfönstret och en traditionel med röd lampa i mitt sovrum, där en adventtsake också finns.
nån enstaka tomte efter lucia...thats all
bilder i morgon wub.gif
Snöflinga
Just nu, i dagsläget...... Tre adventsstakar, en fönster-stjärna, krans på ytterdörren och lingonkrans med hjärtan på kökslampan + julstjärnor lite varstans rolleyes.gif

Till lucia blir det istället för julkrubba en "grankrubba" med en pyntad bordsgran, mini-tomtar,-klappar-bock och bomullssnö smile.gif Så förståss juldukar och massor av levande ljus..... Vill inte ha för mycket pynt sleep.gif
Pirum
Adventsljusstake från första advent. Då korkar jag även upp första julmusten och äter första pepparkakan.

Mellan 1 advent och lucia bakar jag någon gång pepparkakor och lussebullar. Aldrig hemma hos mig dock smile.gif

Någon/några dagar (beror på) innan julafton så tar jag fram hur många tomtar och andra hedniska symboler som helst, och så ställer jag dem lite överallt. Har inga julgardiner eller så i min lägenhet, men fortfarande i mitt föräldrahem där jag brukar spendera julen.

Granen brukar kläs dagen innan julafton, beroende på hur tidsplaneringen går.
silos
dagen före Julafton tar jag fram den gamla lådan där all Julpynt finns och hänger numera upp i gardiner och väggar eftersom jag inte har julgran längre och då minns jag Juletider då barnen var små wub.gif

Har inga Julgardiner och har nog aldrig haft.
Magdis
Så här ser det ut när jag flippar ut med belysningen! biggrin.gif biggrin.gif


Jag satte upp den för skojs skull men sen blev det så mysigt att gå i trappan så den fick vara kvar. smile.gif

Annars har vi bara 4 adventsljusstakar och 3 stjärnor uppe än så länge.
Hannele
Från 1:a Avvent blir det julgardiner och annat.
Och självklart adventskaffe i julkoppar, införskaffades
eftersom maken fyller år i december, används en månad, hela jul & nyår.

olgak
Jag tycker vi pyntar ytterst lite, men är glad att se att det är fler som pyntar först dan före julafton!

Nu: en adventsstjärna (som jag ärligt talat är lite trött på).

Dan före julafton tar vi fram en julkrubba och ett par tomtar och kanske lite glitter åker upp någonstans. That's it. Men i år ska jag köpa en julstjärna för första gången, en på stam. Och så ska jag göra en egen julgrupp smile.gif.
pejori
här kommer bilderna

ena ljusstaken i köket

adventsstaken

silverstjärnan i balkongens fönster

min sovrummsstjärna

och sonens blåa stjärna.
Latmask
Vi pyntade helgen som var, men vi ska köpa till lite.

Det blev två adventsljusstakar, lite snöspray på fönstren. En tomte nerstucken i en kruka med en ros jag fick av sambon, fyra små glada juliga svampar på en byrå, två "granrisgirlanger", en uppe ovanför innetrappen och en runt vedspisfläkten tillsammans med lite lulgransbollar och andra prydnader, några enstaka tomtar till och ett par små julhus som man kan ha värmeljus i. Och ett tomteansikte som jag hängde upp på väggen.

Två små tomtar sitter på varsin kälke i kryddhyllan och på ett par ställen sitter det tomtar i blomkrukorna. I en blomma sitter en liten talgoxe.

Jag tycker om att pynta så att det inte SYNS att det är pyntat. Att det finns lite småsaker här och där och att man upptäcker dem efterhand. Det tycker jag är fint. Det ska vara diskret och tomtarna ska vara fina, jag har lite svårt för tomtar så de måste se exakt rätt ut för att jag ska tycka om dem.
Betty
CITAT (netaave @ 06-12-2005, 22:42)
Hur mycket pyntar ni?
När börjar ni?
Tar ni fram allt 1:a advent?
Visa gärna bilder!

Vi pyntar rätt mycket, den här mörkaste tiden behöver lysas upp och mysas till!
Vi börjar 1:a Advent med elljusstakar och stjärnor i fönstren. Julgardiner i köksfönstren. Juldukar på alla bord. Krans på ytterdörren. Vi tänder 1:a ljuset i adventsljusstaken till frukosten.
Vi tar inte fram riktigt allt redan till 1:a Advent, jag fyller på allt efter som julen närmar sig. Byter ut några "vanliga" småtavlor mot några broderade jultavlor.
Grangirland med lampor kring farstukvistens tak, en äkta gran med lampor i på framsidan, "Ljusgardin" kring altantaket och en ljusslinga i ett litet träd på baksidan.
Jag är rätt svag för tomtar, speciellt om de ser lite kul eller knasiga ut så tomtar har jag lite "överallt", köpte ännu en idag...
Dagen före julafton ramar jag in den öppna spisen med en grangirland med ljusdioder. Då hänger vi även upp grön/röda girlander som ett kryss med ett par decimeterstora guldhjärtan hängandes i mitten, i kökstaket. Sedan klär vi granen och lägger alla julklappar under den. Jag ställer även en stol bredvid granen, där ska nämligen jultomten sitta och dela ut alla klapparna - till både stora och små barn. wub.gif
Jag älskar julen, nu är det bara 16 dagar och 19 minuter kvar! laugh.gif
Gillan
Det här med att pynta har ändrat sig allt eftersom
åren går.
för inte många år sedan var jag/vi väldigt strikta, och
gjorde enbart som gammaldags sed sa.

Idag pyntar vi med lusstakar, utebelysning och advents-
ljusstake till 1:a advent. Efter lucia börjar vi sakta men säkert
att julpynta, med tomtar, kulor, glitter och all annat som
ska fram. Julgranen kläs nånstans däremellan wub.gif

Tycker att det är rätt skönt att ha gjort sig av med alla
måsten, vad det gäler pyntet smile.gif wub.gif
Carex
Vi har adventsljustakar, eller rättare sagt föräldrarna har det, jag har slopat min pga. platsbrist och klär in min hoya australis med en ljusslinga istället! Funderar på om man skulle sätta glitter i den också. I övrigt kommer det förmodligen att sitta en liiten tomte i någon kruka och en liten nöt av okänd art kommer att härbärgera en tomte inuti. Jag vet inte om någon har hört talas om det förut, mne jag tar mig friheten att kalla traditionen dansk, för det säger mor min! Traditionen består iaf av att jag sätter upp papperstomtar i olika komiska situationer i hela mitt rum, på tavelkanter, bokhyllor, etc.
Hoyan blir föremål för den ordentliga pyntningen, för där kommer det att hänga polkagrisar! *mums* Tänkte ha apelsiner först men kom på att orkidéerna blommade... så det får bli någon annanstans.
Yin o Yang
Utegran, adventsstake, elljusstakar och stjärnor åker fram första advent smile.gif . Likaså hängs julgardiner upp i köket - nya för i år wub.gif . Helgen före jul blir det lite mer med tomtar, juldukar, en tomtefamilj som jag fått av min mor. Gran förstås, men först dagen före julafton sleep.gif . Och det ska vara riktig gran wub.gif , inte plastgran
Klematis
Till advent sätter vi bara upp adventsstjärnor och adventsstakarna samt utebelysningen. Bytar gardiner där jag inte har riktigt juliga gardiner med tomatar, barnens rum. Allt julpynt och den riktiga granen sätts upp den 23e. Vi sätter upp en utegran med ljus i till advent med fågelmat i. Till jul får de en havrekärve i granen. Jag tycker det är så skönt när man kommer ner på julaftons morgon och allt står där. Bästa stunder på året!!
Klematis
Klematis
En sak till. På julafton vill jag höra på julmusik. Vill gärna ha någon ny cd varje år. Men Carolas är väldigt bra tycker jag.
Klematis
yenny
Just nu har jag tre stjärnor uppe... en ljusstake och massor med levande ljus.
Ute har jag slingor i syrenen och sockertoppsgranen.

Kan hända att jag tar fram nått mer till lucia... granen o resten (tomtar, stora glaskulor mm) kommer fram kvällen innan julafton.
mamamaggan
Förr när barnen var små så började vi pynta till 1 avdent men granen och juldukarna åkte varken då eller nu fram förrän kvällen före julafton. Vi har som tradition att hjälpas åt med det och sedan provsmakar vi skinkan.

Vår äldste son kommer hem just 23 dec i år och han sa häromdagen att vi sätter väl upp granen då.

Just nu har vi endast en ljusstake i köket och sedan blir det lite grejor här och var bl a ljusslinga på balkongen vartefter.
Tesa
Byter till lite murrigare gardiner...gärna gröna eller vinröda till 1:a advent...sätter fram ljusstakar och hänger upp stjärnor...
Sen kommer resten dan före julafton...gran, några tomtar, bonader...tallris i kruka inne och granris på trappan är "måsten" för att julstämning skall infinna sig..
Sen använder jag saker som ser gammaldags ut...massor av stearinljus överallt..
Vill helst få till en riktig "Fanny och Alexanderjul"..fast jag har inte så stort hus då..wink.gif
Men julförberedelserna äri full gång redan ändå...grisen är slaktad och skall styckas på lördag och skinkan skall läggas i saltlake..pressyltan skall kokas, brödet skall bakas och köttbullarna rullas..
Men det är julstämning för mig... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 08-12-2005, 21:15)
Byter till lite murrigare gardiner...gärna gröna eller vinröda till 1:a advent...sätter fram ljusstakar och hänger upp stjärnor...
Sen kommer resten dan före julafton...gran, några tomtar, bonader...tallris i kruka inne och granris på trappan är "måsten" för att julstämning skall infinna sig..
Sen använder jag saker som ser gammaldags ut...massor av stearinljus överallt..
Vill helst få till en riktig "Fanny och Alexanderjul"..fast jag har inte så stort hus då..wink.gif
Men julförberedelserna äri full gång redan ändå...grisen är slaktad och skall styckas på lördag och skinkan skall läggas i saltlake..pressyltan skall kokas, brödet skall bakas och köttbullarna rullas..
Men det är julstämning för mig... wub.gif

Låter som hemma hos mig då jag var liten wub.gif
vickeva
Jag var i Danmark för ett par veckor sedan, på gröntorget, ni vet där, butiker handlar blommor, till bra priser... det blev ett flak vita hyacinter, som nu är utplacerade lite varstans, några står svalt för att blomma till julafton, så blev det amaryllis, fyra vita som står i en zinkbalja på golvet, den första börjar nog blomma i nästa vecka, sedan är det mest mossakransar lite varstans och snart en mistel eller ett gäng...

Ett par jättestora vita adventsstjärnor i vardagsrumsfönsterna och en adventsljusstake i köksfönstret. Thats about it. Till dopparedagen tillkommer egentligen bara en julgran. Inga tomtar och sånt för min del (jo på ungarnas rum förstås, de pyntar som de vill)
Castea
Jag tycker inte om modernt julpynt, typ en minimalistisk adventsljusstake i betong.

Det jag har är mera i gammaldags stil, ungefär sekelskiftet och 20-30 år framåt + litet etnoinspirerat, typ Indiskas julpynt.

Köpte en adventsljusstake på Tradera nyligen, från 30-talet ca. Den är för el, har en dito snidad i trä för levande ljus.

Har någon tomte, inte mer. Någon ängel.

Julduk på köksbordet. Julgardiner vissa år.

Mycket lyktor och doftljus.

Adventsstjärnor i papp och glas i några fönster.

Hyacinter. Sällan vita, hänger ihop med att mamma förbjöd den hyacintfärgen när jag var barn, för hon förknippade den med ett dödsbud av hennes far vid juletid när hon var liten och han var med i finska vinterkriget.

Julgran var det ett par år sedan jag hade, när jag var sambo med en kille. Har kvar julpyntet, och det går också i gammaldags stil med glaskulor, sockerkristyr-pynt med bokmärken... Gillar julgranspynt i rysk stil också.

Har en jättefin stor halmbock, som en gammal farbror gjort till mig.

Julskivor av lugnare slag lyssnar jag på. Även annat stillsamt, t ex den fina cd-boxen "Änglar" som gavs ut av Naxos för några år sedan.

Julgrejerna kommer fram ungefär denna vecka hos mig.
netaave
Jag är en julhuligan. Ni som vet var jag bor och åkt förbi här vet nog det redan, ändå ser ni bara baksidan biggrin.gif
Jag har julgardiner överallt, ja till och med i badrummet, i hallen och i tvättstugan.
11 elljusstakar, två stjärnor, en s.k. Uppsalalykta, min är gammal och har Betlehemsmotiv, en julkyrka och lysande röda julstjärnor runt hallspegeln.
Amaryllisar, hyacinter och julstjärnor både vita och röda i fönstren.
Levande ljus precis överallt, bara i badrummet har jag 11 värmeljus varav 6 i fönstret. (kan ju inte ha elljusstake där).
Har nu plockat undan några av alla mina grisar för att få plats med julgrisarna och alla tomtar. Allt utom granen plockas upp nu till lucia. Granen kläs i år helgen före jul.

Ute har jag slinga i en stor jasminbuske, ljusnät på ett vindskydd i trä, och i en spaljé. Båge med två julgransbelysningar på altanen, två röda hjärtan i ljusslang på varsin sida om den. Snöstjärnor i ljusslang en mot E4 och en mot gatan. En ren med släde som styrs av en lysande tomte med en ljusslinga som töm på baksidan. På altanutbyggnaden har vi en ljusslang virad runt överliggarna, en liggande tomte och en gran i ljusslang på golvet. En lysande snögubbe på bron.
Inga från Närke
Ingen bra bild men ändå. Det är köksfönstret m. stjärnor som hänger ner.

Datarummet

Sedan i vardagsrummet har vi ett ljusnät i fönstret. I hallen en 5-armad elljusstake, i sovrummet elljusstake, i lilla rummet även där en lite modernare elljusstake.
Groventrén utifrån.

Har en amaryllis på köksbordet och en lykta för levande ljus. Juldukar kommer inte på förän straxt före jul.
Lägger på röda mattor där vi har mattor, även badrummet har röda gardiner, matta och handdukar. Kökshandukar och grytlappar går även de i julens tecken. Även till spisen har jag lock till plattorna med julmotiv. Gran har vi ingen eftersom vi inte firar stor jul utan vi har en köpt glittrig granaktig sak med ljus i som vi sätter upp. Ska vi fira större jul hos oss så kommer självklart en gran upp men inte äkta eftersom vi har allergi i släkten.
Zarah P
CITAT (netaave @ 11-12-2005, 00:12)
Jag är en julhuligan. Ni som vet var jag bor och åkt förbi här vet nog det redan, ändå ser ni bara baksidan biggrin.gif
Jag har julgardiner överallt, ja till och med i badrummet, i hallen och i tvättstugan.
11 elljusstakar, två stjärnor, en s.k. Uppsalalykta, min är gammal och har betlehemsmotiv, en julkyrka och lysande röda julstjärnor runt hallspegeln.
Amaryllisar, hyacinter och julstjärnor både vita och röda i fönstren.
Levande ljus precis överallt, bara i badrummet har jag 11 värmeljus varav 6 i fönstret. (kan ju inte ha elljusstake där).
Har nu plockat undan några av alla mina grisar för att få plats med julgrisarna och alla tomtar. Allt utom granen plockas upp nu till lucia. Granen kläs i år helgen före lucia.

Ute har jag slinga i en stor jasminbuske, ljusnät på ett vindskydd i trä, och i en spaljé. Båge med två julgransbelysningar på altanen, två röda hjärtan i ljusslang på varsin sida om den. Snöstjärnor i ljusslang en mot E4 och en mot gatan. En ren med släde som styrs av en lysande tomte med en ljusslinga som töm på baksidan. På altanutbyggnaden har vi en ljusslang virad runt överliggarna, en liggande tomte och en gran i ljusslang på golvet. En lysande snögubbe på bron.

blink.gif blink.gif blink.gif

...får NI plats?!
netaave
CITAT (Zarah P @ 11-12-2005, 13:48)
CITAT (netaave @ 11-12-2005, 00:12)
Jag är en julhuligan. Ni som vet var jag bor och åkt förbi här vet nog det redan, ändå ser ni bara baksidan  :D
Jag har julgardiner överallt, ja till och med i badrummet, i hallen och i tvättstugan.
11 elljusstakar, två stjärnor, en s.k. Uppsalalykta, min är gammal och har betlehemsmotiv, en julkyrka och lysande röda julstjärnor runt hallspegeln.
Amaryllisar, hyacinter och julstjärnor både vita och röda i fönstren.
Levande ljus precis överallt, bara i badrummet har jag 11 värmeljus varav 6 i fönstret. (kan ju inte ha elljusstake där).
Har nu plockat undan några av alla mina grisar för att få plats med julgrisarna och alla tomtar. Allt utom granen plockas upp nu till lucia. Granen kläs i år helgen före lucia.

Ute har jag slinga i en stor jasminbuske, ljusnät på ett vindskydd i trä, och i en spaljé. Båge med två julgransbelysningar på altanen, två röda hjärtan i ljusslang på varsin sida om den. Snöstjärnor i ljusslang en mot E4 och en mot gatan. En ren med släde som styrs av en lysande tomte med en ljusslinga som töm på baksidan. På altanutbyggnaden har vi en ljusslang virad runt överliggarna, en liggande tomte och en gran i ljusslang på golvet. En lysande snögubbe på bron.

blink.gif blink.gif blink.gif

...får NI plats?!

Inga problem, enda stället det är trångt är mellan granen och soffan när den kommer in.
Ophelia
Mycket lite denna jul och föregående jul.
Anki på Öland
Mycket lita alla jular........... En liten 7-armad elektrisk (fast inte i fönstret, där får den inte plats) en halmkrans på ytterdörren och en hemmagjord julkrans (som jag fick i veckan av en kompis) på dassdörren och en tavla av en tomte som min dotter broderat.
Finito....
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon