Full version: Blomman för natten
Christoffer
Jag letar efter det latinska namnet på "Blomman för natten" men hittar det ingenstans. Någon som vet?
Nutten
Den heter Ipomea noctiflora. Kallas även för (vit) månblomma
Hampus
Finns även Ipomea alba (moonflower/månvinda) men vet inte om det är den du syftar på.
Hampus
Efter en snabb koll upptäckte jag att Ipomea noctiflora och Ipomea alba är samma blomma. Den heter alltså moonflower på engelska och månvinda på svenska.

Har själv köpt den som Ipomea alba för ett par år sedan. Växer som attan men vägrade blomma då det var för lite sol den sommaren.
e_sedell
Det är altså ingen blomma som blommar om natten som det handlar om eller?!
Hampus
Jo den blommar om kvällen/natten men knopparna behöver mycket solsken för att växa sig tillräckligt stora.
e_sedell
okej, jag älskar blommor som blommar om natten... får nog köpa sådana till någe annat år....
Hannele
Tänker du på Nattens Drottning, Selenicereus grandiflorus?
Almdalen
Nattens drottning är väl en sorts kaktus? Det fanns två sådana i mitt barndomshem, det var min pappas skötebarn, minns att han kunde sitta uppe på nätterna för att se den blomma. Vi andra i familjen tyckte att den var tråkig och ful då det vara var långa "grågröna pinnar". Kanske för att vi aldrig såg den blomma?
smile.gif
Ingegerd
Hannele
Visst är Nattens drottning en kaktus. I
ngegerd, varför väckte inte er pappa er??
Själv väcker jag alla mina fyra ungar vid varje månförmörkelse, meteorid och stjärnfall... tongue.gif

Nattljus - Oenothera biennis
Nattblomster - Zaluzianskya capensis
Nattstjärna - Brassavola nodosa
Almdalen
CITAT (Hannele @ 24-04-2003, 19:55)
Visst är Nattens drottning en kaktus. I
ngegerd, varför väckte inte er pappa er??

Inte vet jag, kanske han tyckte vi var för unga och ointresserade. På den tiden hade man nog en annan syn på vad som var viktigt för barn. Jag själv visar allt som jag uppskattar för min son, tyvärr delar han inte alltid mina intressen men han får chansen.
wink.gif
Ingegerd
Hampus
Säker på att det är nattens drottning han menade? jämför blomman för dagen / blomman för natten...

Nån som vet vart man kan köpa sig en fin nattens drottning per postorder. Letar även efter fina stora epiphyllum men det är så svårt att hitta ställen som visar bild på både växt och blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon