Full version: Dammat av datorn
Annkina
Har en dator som inte ville vara med igår. Först en blå ruta med text. Startade om och så hände det igen. Sedan låste den sig helt. Skärmen svart.

Idag på morgon gick den igen, men lät som ett reaplan.
Fick tipset att öppna den och blåsa bort damm.

Nu är det gjort. Hade ingen "luft på flaska" så jag fick blåsa själv. Gissa om det kliar i halsen av allt damm.

Men nu går den för stunden och är MYCKET tystare.
Sulawesii
Ja, de drar till sig en massa damm........

Har du kollat så den inte har något virus? ohmy.gif
Annkina
CITAT (Sulawesii @ 03-12-2005, 18:20)
Ja, de drar till sig en massa damm........

Har du kollat så den inte har något virus? ohmy.gif

Ja, det första jag gjorde i morse när den väl startade igen. Har norton så det borde väl inte vara något då.

Men det var väldigt vad tyst och fin den blev efteråt. Hoppas att det var detta som var problemet. Har låtig ganska illa nu ett tag. Fast värre sista dagarna.
Snöflinga
Fick någon gång ett set med miniatyrborstar som man kan koppla till dammsugaren. De tar verkligen effektivt bort damm i datorn, kan varmt rekommenderas wub.gif
Annkina
CITAT (Snöflinga @ 03-12-2005, 19:17)
Fick någon gång ett set med miniatyrborstar som man kan koppla till dammsugaren. De tar verkligen effektivt bort damm i datorn, kan varmt rekommenderas wub.gif

Men alla säger att man inte ska dammsuga i datorn så jag vågde inte det. Kan visst bli statiskt och förstöra.
*Felix matte*
Tror att det var för ett par år sedan som min dator lät liiite högt men inte så att jag var irriterad på ljudet.
Men... så en dag när jag slog på den så tog det inte många minuter innan det började lukta bränt i hela lgh. Sedan när burken öppnades så såg vi att fläkten var full med damm och den snurrade inte.... någon minut till och det hade tagit eld.

Man rekommenderas att rengöra burken ett par ggr/år... antingen blåsa eller dammsuga. Vi öppnar och ställer burken vid balkongdörröppningen, blåser med dammsugaren. vågar inte borsta eftersom vissa grejer är väldigt känsliga, vad jag fått lärt mig.
Ju längre ner mot golvet som burken står... desto mer damm dras in. Numera har jag min ovanpå databordet.
Annkina
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 19:59)
Ju längre ner mot golvet som burken står... desto mer damm dras in. Numera har jag min ovanpå databordet.

Har jag aldrig tänkt på. Men det säger sig själv. Blir att flytta upp den någon dag.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 19:59)
Man rekommenderas att rengöra burken ett par ggr/år... antingen blåsa eller dammsuga..

Oops, dags för dammsugning då, har aldrig dammsugit datorn wink.gif
krister
LadyG
Luft på flaska, blås inte på nära håll om ni "mun-blåser" datorn. Annars kan spott hamna på kretsarna och det är inte bra. Borsta inte, kretsarna kan ta skada. Om i tänker damsuga måste ni ansluta datorn till elementet med en antistat-snodd så att ni jordar maskinen. Annars kan datorn laddas med statisk elektricitet som skadar kretsarna. Alltid, innan man tar i kretskorten, bör man ta i elementet eller i chassit så att man jämnar ut laddningen (man är alltid statiskt laddad). Om det hoppar en gnista från dig till datorn och den träffar ett kretskort kan det förstöra kortet.

Jag lärde mig mycket sånt som springtekniker (en sån som springer ut till kund och lagar deras datorer ifall uttrycket är obekant). smile.gif

För det mesta är statisk elektricitet inget problem, men har man otur och har kläder av syntetmateriel (som är mer benäget att orsaka höga laddningar i kroppen) kan det bli dyrt att inte ha klappat elementet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon