Anma
Vi har helt plötsligt fått ett jättesug att åka iväg på en solsemester, jag och min gubbe. Har aldrig någonsin tidigare varken velat eller kunna göra det... Men nu ska det bära i väg!

Det blir tidigast i april på grund av att maken inte kan ta semester innan dess.

Har stirrat mig blind på alla dessa resebolagens hemsidor men kan inte bestämma vart vi ska åka!!

Därför vänder jag mig till er, kära Odlater som har koll på det mesta och mer där till...

Här är lite fundringar på vad jag vill och inte vill ha.

Jag vill ha sol, palmer och massor med blått vatten.
Jag vill ha minst 20 grader varmt, men helst inte varmare än runt 30 grader.
Jag vill ha sandstrand, inte nödvänligtvis milslånga, hellre då små och "privata" där man slipper trängas med tusentals andra.
Jag vill ha lugn och ro.
Jag vill ha god mat, helst inga svenska köttbullar!
Jag vill ha små, mysiga restauranger med trevlig personal.
Jag vill ha naturupplevelser som är lättillgängliga. (pga mitt handikapp klarar jag inte av bergsklättring eller långa promenader)
Jag vill kunna klara mig på halvbra engelska. (man är ju lite orolig hur man klarar sig annars, har ju ingen vana av att resa)

Jag vill inte ha diskotek i varje gathörn, klarar mig till och med utan bar på hotellet.
Jag vill inte ha ett partyställe med massa liv överallt.
Jag vill inte ha regn.
Jag vill helst inte ha massa barnfamiljer, då vi själva inte har barn.
Jag vill (helst) inte ha långa bussresor till hotellet från flygplatsen.
Jag vill inte åka mitt i den svenska underbar sommaren!

Ja, finns det någon som kan ge tips om vart vi ska åka?
Vi har funderat på om inte kanarieöarna skulle vara ett bra "nybörjarval", men finns det öar som inte är fulla med skrikande ungdomar som är ute och partar?

Kanske ska nämna att budgeten till resan har vi lagt på max 20000:-
och då inkluderar det fickpengar...
Kathy
Santorini - reseguide (där är det otroligt fint, en liten, liten grekisk ö)


Algarvekusten - Portugal
De har stränder som aldrig tycks ta slut wub.gif
karjo
Visst finns det ställen på Kanarieöarna utan en massa party!

Jag och sambon var i San Augustin för några år sedan. Lugnt och bra. Åkte till närliggande byn när vi kände för party!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Poerto Mogan är en liten mysig ort på Gran Canaria.

Sedan finns ju Gomera och La Palma.
La Palma skall ju vara underbart men då får man nog tänka på vart man åker p.g.a. att det är bergig

Edelweiss
Anki på Öland
CITAT (Scrollan @ 25-11-2005, 07:41)
...............otroligt fint, en liten, liten grekisk ö)

Någon grekisk ö skulle jag rekommendera. Underbar mat, trevliga människor och oftast vacker natur.
Anki
Jonte_rm
Kreta i byn/staden...vad fan heter den nu då...fan jag har glömt namnet..får fråga mor min...

Dock så låg den en bit från chania (som är den största staden på kreta) och bestog av en stor gata som gick genom staden med hus och restauranger och affärer på varje sida om vägen.

Trevligt folk, god mat, fina stränder, lagom med folk, fin natur..ja det var nice helt enkelt smile.gif


mvh // Johannes
Rossi
Egypten
Betty
HÄR finns allt det du räknade upp på din önskelista! Perfekt nybörjarcharter. Min första solsemester gick till en liten badort,Kato Stalos, norr om Chania, lugnt och skönt - inget busliv, god mat, vacker natur, intressant kultur för den som är intresserad av sånt, grekerna är ett mycket gästvänligt folk.
Anma
Tack så jättemycket för alla förslag, men...

VI SKA ÅKA TILL FLORIDA!!! biggrin.gif Det är USA vi båda velat åka till, men det har känts som en utopi med tanke på vår magra reskassa.
Och man kan ju undra hur två personer kan åka till Florida med en budget på 20000:- i två veckor.... Men det går när man har en släktning som jobbar på ett flygbolag och man kan utnyttja dessa biljetter.

Sh*t, känns helt overkligt...

När vi pratat om resor har jag inte haft en tanke på att utnyttja billiga flygbiljetter, men som tur var kom min släktning med förslaget när jag pratade med honom. Efter en lång diskussion kom vi fram till att Florida är vårt förstahandsval. Det blir i försig mycket mer än "bara" en solsemester, men allt det andra är bara bonus!

Så nu bär det i väg framåt vårkanten! YEPEEE!!!
Caprice
Försök att besöka Disneyworld, det är en upplevelse...!
Rekommenderar delfinshowerna....
Ophelia
Seychellerna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon