Full version: Vad är detta
Inga från Närke
Är det någon som är kunnig på detta. Har fått i present och vet inte riktigt vad det är och hur gammalt. Har ett par.
Det är malm eller mässning. Ska sitta på väggen, går att svänga. Det är som en skål men ingen kant för glas eller fäste för vanliga ljus på ovansidan. Den är 25 cm från väggen, skålen är 11 cm i diameter och 10 cm djup smalnar av. Fästet som ska sitta mot vägg är 19 cm långt och 7 cm på det bredaste stället på mitten.Som ni ser är den prydd med en fågel ,druvklasar, blad och blommor.
*Felix matte*
Omöjligt att veta ålder..tror jag... om du inte kan hitta någon stämpel.
Det kan lika väl vara nytillverkat som riktigt gammalt.
Jag har haft två väggamplar som såg väldigt antika ut... de var tillvekade på 1990-talet tongue.gif
Inga från Närke
De har funnit i raserat gammalt hus som fraktats bort för att nya hus skulle byggas så de är inte så nya i alla fall.
Gossen Ruda
Jag gissar på nån form av belysningshållare, kanske för en fotogenlampa. Ålder? Tja, säg det. Håller med Agneta, omöjligt att säga. Tycker att skruven och muttern som agerar gångjärn ser moderna ut men dom kan ju å andra sidan vara utbytta under årens lopp. Kommer inte Antikrundan åt ditt håll nån gång? smile.gif
netaave
CITAT (Inga från Närke @ 18-11-2005, 21:22)
Är det någon som är kunnig på detta. Har fått i present och vet inte riktigt vad det är och hur gammalt. Har ett par.
Det är malm eller mässning. Ska sitta på väggen, går att svänga. Det är som en skål men ingen kant för glas eller fäste för vanliga ljus på ovansidan. Den är 25 cm från väggen, skålen är 11 cm i diameter och 10 cm djup smalnar av. Fästet som ska sitta mot vägg är 19 cm långt och 7 cm på det bredaste stället på mitten.Som ni ser är den prydd med en fågel ,druvklasar, blad och blommor.

Kan det vara så att man haft olja i skålen, en veke och kunnat lysa så?
Eller är det något man lagt glödande kol i för värmen

Maila bilden till Knut Knutsson på Uppsala auktionskammare.
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 18-11-2005, 23:20)
Kan det vara så att man haft olja i skålen, en veke och kunnat lysa så?
Eller är det något man lagt glödande kol i för värmen

Maila bilden till Knut Knutsson på Uppsala auktionskammare.

Skålen är inte kompakt utan hålig möjligen att det skall vara en annan skål eller behållare inuti i så fall.

Tack för tipset skall prova det. Skall försöka ta några mera bilder i annan vinkel.

På hållaren för väggfästet står det på baksidan B och ett mindre D och ett No 272865 på båda. Det kan jag hitta men ingen annan stämpel om det är malm eller mässing.
Den lilla fågeln har en skruv som man kan skruva bort ficka jag se nu och då är det som en liten fördjupning i båda halvorna, som man skulle kunna gömma något i.
yla
den är i vilket fall som helst attans fin tycker jag rolleyes.gif
Berit
Vackert, oavsett det är gammalt eller nytt.

Försök med www.antikviteter.net/antikprat/

där får man svar ganska fort och jag tror att det är en hel del kunnigt folk där.

Jag är också väldigt nyfiken på vilken ålder ungefär det är på mina gamla saker och möbler så jag besöker den sidan ofta.
unsure.gif biggrin.gif
kristerh
Den tiden man använde sig av fåglar druvklasar, och sirliga kurviga prydnadssaker, är ju barocken, men som någon skrev ser ju bultarna ganska nya ut wink.gif men de kan ju var utbytta som sagt, kanske nybarock wink.gif
runt sekelskiftet 1900 var det ju populärt med metall saker av alla de slag,
tror kelt klart att den används till någon slags ljus, det kanske har varit någon glaskupa till wink.gif
helt klart är den läcker wub.gif
krister
Berith
Håller med dom andra, jättefin! smile.gif (vad det nu än är för nåt) Berätta gärna om du får veta nåt mer om den!
LadyG
Ja, berätta vad det egentligen är och hur gammal den är när du vet. Nu har man ju gått och blivit nyfiken tongue.gif smile.gif
Annlo
Jättefin! Men vad kan det va?
...kanske en marshall hållare?
Fin oavsett om den är ny eller gammal! wub.gif
Inga från Närke
Har lagt ut den på http://www.antikviteter.net/antikprat/ som Berit föreslog och där fått en del svar. Tack Berit för tipset.
De tror det kan vara någon slags fotogenlampa, att det skall vara någon slags glasbehållare i kupan. Tidsepoken enligt stämpeln runt 1893 men det är ju en gissning men de är nästan säkra. Skall ta några fler bilder och lägga in där men batteriet tog slut så jag får ta det imorgon.
Det är inte mässing eller malm utan brons.
Gå gärna in och kolla på länken och Koppar o Mässing.
olgak
Mina tankar går till rökelsekar. Men det verkar lite långsökt.

I så fall sådan rökelse som består av korn eller pulver (eller torkade örter!) som man strör över en antänd träkolsbit (små svarta, runda "pastiller", som en stor svart treo).

Kanske kan du sätta dem på altanen och bränna något mot myggen på sommaren
biggrin.gif !
Berith
Tack Inga för länken till det forumet, har sparat i Favoriter. Gamla prylar är intressant. smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Berith @ 20-11-2005, 08:35)
Tack Inga för länken till det forumet, har sparat i Favoriter. Gamla prylar är intressant. smile.gif

Tacka inte mig det var Berits förslag. biggrin.gif Men håll till godo. Det var en kul länk satt flera timmar igår och kollade på alla fina saker som fanns där.

Så en del av Berits frågor också.
Berith
biggrin.gif Då tackar jag Berit då! Har inte hunnit kolla så mycket där än, men det ska bli.
Berit
Vassego för länken tongue.gif

Inga, jag förstår att du begriper vem jag är på antikprat fast jag inte använder mitt namn, det syns ju tydliga spår laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon