netaave
Är jättenervös, har känt den någon gång tidigare men tyckte den försvann. När jag smorde in mig efter duschen idag kände jag den igen. Sitter någon dm ovanför midjan ganska långt ut mot sidan. Är kanske 2 cm i diameter, sitter liksom innanför inget som står ut på huden alltså.

Ringde husläkaren men hon kommer inte förrän måndag. Distriktan kunde kika först på fredag.
Reserv
Förmodligen bara en muskelknuta, inget att oroa sig över, lite linement och massage så brukar dom lätta. Värre med knölar i brösten kan jag säga, dom ska man inte ta så lätt på (har vi fått lära oss den hårda vägen)
Christina i Taxinge~
Det kan nog vara en tilltäppt talgkörtel. Känns knölen 'stadig'....alltså inte mjuk & geléig?
Talgknölar kan sitta i flera år ibland och rätt som det är har de försvunnit - då har talget tömts ut och kroppen tar hand om det naturligt.
Sen kan den rätt som det är vara tillbaka igen, men det är inget farligt!
Biggan_
CITAT (Reserv @ 15-11-2005, 22:38)
Förmodligen bara en muskelknuta, inget att oroa sig över, lite linement och massage så brukar dom lätta. Värre med knölar i brösten kan jag säga, dom ska man inte ta så lätt på (har vi fått lära oss den hårda vägen)

Det var tråkigt att höra Reserv. Läkarna är ju duktiga idag, så man skall ändå hålla modet uppe, för många blir ju faktiskt friska. Det är ju klart sorgligt om man mister ett bröst men får man bara tillräckligt stöd av partnern så går det nog vägen. Då får vi ju göra allt vi kan för att stötta dej så att du orkar både fysiskt och psykiskt ta hand om din käresta, och det klarar du säkert bra, för är det någon här på forumet som har ställt upp och tröstat andra, så är det ju du.
Kram wub.gif wub.gif wub.gif från mej!

Netaave, jag tycker man skall gå iväg till doktorn med alla knölar och knutor man är orolig över så fort som möjligt. För det allra mesta är det ofarligt och man slipper att gå och vara orolig i onödan, och ju tidigare man upptäcker något som är allvarligt desstu bättre är det.
mamamaggan
Netaave, inget ont ment men det kan vara en " fettknöl". Har själv en just på ryggen ( eller lite längre ner då) som jag haft i åratal. Var till doktorn med den och han konstaterade fettknöl.

Den har inte växt men heller inte försvunnit. Hoppas att det är en sådan för den ger inga besvär.

wub.gif
Gillan
Säger som övriga att det " nog " inte är nåt farligt, men
huvudsaken är att du kommer iväg och får den undersökt.
Det är ju först då du vet och bli lugn igen. Man ska aldrig
nonchalera ( var det verkligen rättstavat ) knölar som dyker
upp så där. Lycka till wub.gif

/Gillan
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 15-11-2005, 23:52)
Netaave, inget ont ment men det kan vara en " fettknöl". Har själv en just på ryggen ( eller lite längre ner då) som jag haft i åratal. Var till doktorn med den och han konstaterade fettknöl.

Den har inte växt men heller inte försvunnit. Hoppas att det är en sådan för den ger inga besvär.

wub.gif

Även jag har sedan några år tillbaka en sådan fettknöl på ryggen. Visade den för hudläkaren vid ett besök men fick beskedet att den är ofarligt.

Edelweiss
silos
Det värsta är nog oron man upplever förran man kommer till doktorn.
Det är bra att du får knölen undersökt.
pejori
CITAT (Reserv @ 15-11-2005, 22:38)
Förmodligen bara en muskelknuta, inget att oroa sig över, lite linement och massage så brukar dom lätta. Värre med knölar i brösten kan jag säga, dom ska man inte ta så lätt på (har vi fått lära oss den hårda vägen)

håller tummarna för er vet du wub.gif wub.gif
håll ut wub.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 15-11-2005, 22:36)
Är jättenervös, har känt den någon gång tidigare men tyckte den försvann. När jag smorde in mig efter duschen idag kände jag den igen. Sitter någon dm ovanför midjan ganska långt ut mot sidan. Är kanske 2 cm i diameter, sitter liksom innanför inget som står ut på huden alltså.

Ringde husläkaren men hon kommer inte förrän måndag. Distriktan kunde kika först på fredag.

Hoppas och tror att det är en helt ofarlig... men visst är det jobbigt att inte få komma på en gång och få svar sad.gif Håller tummar... wub.gif
netaave
Distriktan blev lite konfunderad över att knölen var avlång.
Muskelknutar och fettknölar brukar vara som ärtor eller stenkulor.
Dessutom var den här så stor tyckte hon.
Inte blev jag så lugnad precis.
sad.gif
Rossi
CITAT (netaave @ 18-11-2005, 14:55)
Distriktan blev lite konfunderad över att knölen var avlång.
Muskelknutar och fettknölar brukar vara som ärtor eller stenkulor.
Dessutom var den här så stor tyckte hon.
Inte blev jag så lugnad precis.
sad.gif

Usch, stackare! Inte kul att få höra något sådant.

Ska du skickas vidare till röntgen nu, eller? För hon släppte väl inte det hela med bara det beskedet får jag hoppas.

Jag håller tummarna för dig!
netaave
Ringer husläkaren direkt på månd morgon
Castea
Hoppas att det här kommer att gå bra för dig... jobbigt med oron. sad.gif
Sulawesii
*kram*
stina
Här kommer några lugnande ord: En kompis hade för många år sedan en jättestor avlång knöl på vänster sida över revbensbågen. Och jag menar jättestor!!! Den var som en avlång korv och syntes tydligt. Hon tog bort den och det var en fettknöl, helt ofarlig. Och den var alltså väldans avlång!!!!

Är övertygad om att du inte behöver vara orolig. Väldigt ovanligt att den stygga sjukdomen (du vet vilken) börjar med en knöl där!!!

Hälsningar
Stina
netaave
CITAT (stina @ 18-11-2005, 19:55)
Är övertygad om att du inte behöver vara orolig. Väldigt ovanligt att den stygga sjukdomen (du vet vilken) börjar med en knöl där!!!

Hälsningar
Stina

Jag vet att det är väldigt ovanligt, men med den ryggsäcken jag har blir jag inte lugn förrän jag har svart på vitt.
*Felix matte*
Fortsätter hålla mina två och hoppas att du får positivt besked av doktorn wub.gif
Gossen Ruda
Tror också på fettknöl efter att ha googlat lite. Får man dra en vits för att lätta upp stämningen?

En gubbe hade fått en knöl på halsen så till slut gick han till doktorn. Kärringen skulle givetvis följa med. När han kom in till doktorn utbrast denne genast: Oj, det var en stor knöl! Varpå kärringen replikerade: Javisst, men han är snäll mot barnen!

laugh.gif Natti natti.
*Felix matte*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Tror inte att Neta har något emot det roliga...
Vad vore världen och vardagen utan humor tongue.gif wub.gif
netaave
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Min "knöl" sover han, helt slut nu stackarn. Han har ju fått gå i affärer med frun idag. Men han fick en ny fin cardigan till snyggt. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 18-11-2005, 22:55)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Min "knöl" sover han, helt slut nu stackarn. Han har ju fått gå i affärer med frun idag. Men han fick en ny fin cardigan till snyggt. smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
1 dec fick jag tid hos doktorn.
Trodde jag skulle få komma direkt. ohmy.gif
Snöflinga
Det absolut värsta är väntan och oron sad.gif
Håller tummarna hårt, hårt ...............
Eva i Skåne
Jag förstår precis hur du känner det Neta sad.gif När man oroar sig för nåt sånt vill man ju komma till bums. Innan man varit hos doktorn kan man inte koppla av oron.

Tyvärr finns det inget man kan göra - mer än vänta sad.gif unsure.gif
*Felix matte*
Trist, men så är verkligheten numera... väntan, väntan vart man än ska ha tid inom sjukvården. Vi fortsätter hålla våra två wub.gif
netaave
Jo doktorn hon kände och kände på min knöl. Hon tyckte den rörde på sig uppåt och neråt lite då hon tryckte.
Det är en fettknöl sa hon.
10 kg tryck över mitt bröst försvann! tongue.gif

För säkerhets skull ska jag få göra ultraljud på njurarna!

Något annat roligt har hänt!
Jag har ju gått ner en massa och allt skinn har inte hunnit med. I vår ska jag få göra en bukplastik.
Trodde väl aldrig jag skulle komma dithän. Har alltid varit emot skönhets/lyxoperationer men efter att ha levt med eksem "därnere" ett antal år för att det helt enkelt är för tätt, har jag totalt ändrat mig.
*Felix matte*
Dubbelt Grattis! wub.gif
fantastiskt måste det kännas för dig att få göra bukplastik wub.gif ..ö sånt är inte "lyxop"
Gillan
Ja, verkligen dubbelgrattis.
Och håller med Agneta. Det kallas inte skönhetsoperation biggrin.gif

/Gillan
Magdis
CITAT (netaave @ 01-12-2005, 22:02)
Något annat roligt har hänt!
Jag har ju gått ner en massa och allt skinn har inte hunnit med. I vår ska jag få göra en bukplastik.
Trodde väl aldrig jag skulle komma dithän. Har alltid varit emot skönhets/lyxoperationer men efter att ha levt med eksem "därnere" ett antal år för att det helt enkelt är för tätt, har jag totalt ändrat mig.

Skönt att du blir ordentligt undersökt och grattis till viktnedgången! Det är dig väl unt att få göra en bukplastik och bli av med massa onödigt skinn. Det kommer säkert bli jättebra! smile.gif
yenny
Grattis! va skönt att det gått bra!
Annlo
Vad skönt att det var en fettknöl! Ska den tas bort? Grattis till viktnedgången också! Bra jobbat wub.gif
Lady Hamilton
Vad bra att det "bara" var en fettknöl smile.gif
Och din bukplastik är verkligen INGEN skönhets eller lyx operation!
Utan det tycker jag ALLA med samma problem är värda att få genomgå. Det handlar ju om livskvalite. smile.gif Alla har olika elastisk hud, en del klarar stora vikt ned gångar utan att det blir en massa "hud över"medans andra behöver "lite hjälp"

MYCKET BRA KÄMPAT!
Rossi
Vad skönt att det bara var en fettknöl!

Och grattis till den kommande operationen! Kom att tänka på dig när jag läste detta:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,739247,00.html
Biggan_
Vilken lättnad att du slipper att gå och oroa dej för knölen längre, och vad skönt att kunna bli av med eksemet också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon