Full version: element
labarradepan
I vårat nya hus sitter det elemet av den "gamla" typen som består av tunn plåt, kan man tjäna några kronor på att byta dessa till olje element?
*Felix matte*
Personligen har jag ingen kunskap i det men jag vet att syrran hade tunna el-element som hon bytte ut till oljefyllda el... hon gjorde det för att det skulle sänka elkostnaden. smile.gif
Säkert finns här många som har erfarenhet och kunskap om hur det ligger till.
pisanggoreng
De tunna el-elementen är nog de värsta energislukarna där finns att få tag på, så man tjänar nog på att byta. Kolla om inte kommunen har en (gratis) energirådgivare- det finns mycket att välja på.
gammelnalle
Du tjänar på att byta till NYA radiatorer med ELEKTRONISKA termostater.

Olja eller ej spelar mindre roll... men KAN till och med vara negativt om man har yttre värmeinstrålning (från tex fönster) ..

men väldigt många UPPLEVER oljefyllda som mera "naturliga" .... i vanliga öppna panelradiatorer kan luften torka ut närt den passerar genom.

Men du skriver "nya hus"... hur gamla är radiatorena??

Är de kopplade 400V (380V) eller 230 (220) ???

Personligen anser jag att man NOGA skall överväga inna man byter... kolla gärna om det KANSKE skulle bli mer KONFORTABELT att sätta in ett styrsystem ?? Billigare än att byta alla radiatorerna iallafall..

och kolla med flera leverantörer.... och kolla inte bara priset.... även kvaliteten och servicen

björn
kristerh
Du får mycket jämnare " mjukare värme med oljefyllda element, de vanliga elektriska värms upp sedan stängs de av hela tiden beroende på temperaturen, alltså de blir upphettade och sedan svalnar de,
på de elementen som är oljefyllda ligger värmen kvar hela tiden eftersom oljan är upphettad, de olje fyllda värms ju oxså upp o stängs av men det märks inte på samma sätt eftersom de behåller grundvärmen ett bra tag.
krister
labarradepan
tack tack för svaren wub.gif
labarradepan
Vårt "nya" hus är byggt 1937 o tillbyggt 1971, så jag antar de "vanliga elementen" är från -71.. men vi har inte flyttat in än, så jag vet inte så mycket mer...
Svante, zon 1
Lyssna på Gammelnalle! Hans inlägg var mycket bra. Det är de dåliga gamla termostaterna som man tjänar på att byta, om elementen är oljefyllda eller ej spelar mindre roll. Här är en sida från en tillverkare av styrsystem (alltså part i målet) om oljefyllda element som du bör läsa innan du byter:
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/8/...rm/subdet12.htm
Visserligen kommer detta från en tillverkare som vill sälja styrsystem men jag har aldrig hört några övertygande motargument från något annat håll.
gammelnalle
CITAT (Svante @ zon 1,09-11-2005, 12:52)
Lyssna på Gammelnalle! Hans inlägg var mycket bra. Det är de dåliga gamla termostaterna som man tjänar på att byta, om elementen är oljefyllda eller ej spelar mindre roll. Här är en sida från en tillverkare av styrsystem (alltså part i målet) om oljefyllda element som du bör läsa innan du byter:
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/8/...rm/subdet12.htm
Visserligen kommer detta från en tillverkare som vill sälja styrsystem men jag har aldrig hört några övertygande motargument från något annat håll.

Kommentar till 6:e myten:
CITAT
Jag är i allafall installatörens bästa vän
...


antag att installatören tjänar 10% på varje radiator...

på vilken tjänar han då mest ??? den som kostar 600:- eller på den som kostar 1200:- (i kronor räknat...)

"själv installatör"
Svante, zon 1
CITAT (gammelnalle @ 09-11-2005, 13:21)
antag att installatören tjänar 10% på varje radiator...

på vilken tjänar han då mest ???  den som kostar  600:- eller på den som kostar 1200:-   (i kronor räknat...)

Det har du naturligtvis rätt i...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon