Full version: Dagens bakelse
Hannele
Ni har väl inte glömt? Smaskens!
Gustav Adolfs bakelse recept
Elvy
Tack för receptet!!!!!!!! biggrin.gif Skall baka dessa till min
födlsedag i december, mer spännande tycker barnen än
den gamla vanliga tårtan sad.gif det blir ingen kungabild på
eller är det fusk? + en månad för sent. Elvy
Hannele
Nej, ingen kungabild - det fnns ju massa roliga godisfigurer; råttor, ormar, spindlar, löständer, mm. tongue.gif
Hannele
Vi göteborgare bör i alla fall gå och handla idag....
En av de få svenska traditioner vi har...?
Ewa L
Ja, men var är dimman? unsure.gif

Nej, förresten ingen dimma vill jag ha idag. Min dotter flytter till Malaysia om 3 timmar.
Vad dum jag är, det gör ju inget om det är dimma när planet lyfter, det är ju långt — och länge — tills det landar.
(Och som den hönsmamma jag är tuggar jag på naglarna i ett dygn tills hon har tagit mark, spelar ingen roll att hon är "vuxen".) wub.gif
ingmet
Enligt artikel i DN el SVD idag har tydligen en ny bakelse skapats som ska överta den gamla bakelsens plats. Serveras på Vetekatten i Stockholm fr.o.m idag.. Undrar hur den ser ut? Någon som sett den?
Annki
Har inte sett den nya. Men hörde nyss på radio att de även fått in ett förslag på bakelse som hette Dimma. Dimman var gjord av marräng!
adrian
Ewa: flyttar hon till Malaysia?
Ska hon bo i Kulala Lumpur?

Lite nyfiken på priserna där...
Mvh Dick
Ewa L
CITAT (adrian @ 06-11-2003, 13:37)
Ewa: flyttar hon till Malaysia?
Ska hon bo i Kulala Lumpur?

Lite nyfiken på priserna där...
Mvh Dick

Grejjen är den att när jag skilde mig från min ex-make, var jag så vansinnig på honom att jag önskade att han skulle flytta till Korpilombolo. (Fårlåt alla norr om Gävle, det hade inte varit trevligt för er.) mad.gif

Eftersom han hör vad han vill höra fick han det till Kuala Lumpur, och dit drog han alltså. TACK högre makter!! tongue.gif

Enda nackdelen är då alltså att barnen har fått ganska långt att åka — minst sagt! Årets resa tar 26 timmar.
Numera är det bara min dotter som åker, sonen vägrar. Det brukar bli någon vecka i KL + 1 vecka i Thailand.

Priser (på vad??) och dyl. vet jag egentligen inte mycket om. Hon brukar inte ha shoppat så jättemycket när hon kommer hem. (Hon vill alltså inte direkt åka.)

Nu kommer jag att sitta och längta till 23 november! sleep.gif sad.gif unsure.gif sleep.gif
renate
tongue.gif Jag såg bakelsen alledes nyligen i tv.Det är en rund,rosa sak med en krona av schokolad,ska smaka hallon.Då jag inte tycker om bakelse har jag inte ätit någon,på jobbet har vi glömd bort att det är GAdagen,det var konstig. ohmy.gif ohmy.gif
Hälsar Renate
Mariann
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,387259,00.html
Så här ser den ut
Ewa L
CITAT (Ewa L @ 06-11-2003, 10:54)
Ja, men var är dimman? unsure.gif

Idag är dimman här! Den hade bara försovit sig eller tagit fel på dag! biggrin.gif
Posse


huh.gif Jag tycker den ser lite läskig ut... som någon slags fälla med vassa spetsar man kan råka trampa på och börja blöda....
vickeva
CITAT (Posse @ 07-11-2003, 16:09)


huh.gif Jag tycker den ser lite läskig ut... som någon slags fälla med vassa spetsar man kan råka trampa på och börja blöda....

Det ser nästan ut som någon redan har trampat och börjat blöda...
Mariann
Det kanske ska föreställa en Kungakrona med en jätte rubin mitt i sleep.gif
Wilmer
Kan inte låta bli att försöka. Har nämligen sett bättre bilder på denna underbara skapelse - hoppas jag lyckades med länken?

Jag har lyckan av att känna skaparen av receptet, gladare försökskanin är svårt att hitta!

Prova själva receptet. Väl värt ett försök!



Berith
Här är receptet på bakelsen! smile.gif
sanna
Ja, Wilmer, den sista bilden såg betydligt läckrare ut!
Tycker att den är jättefin och av ingredienserna att döma verkar det vara riktigt smaskigt! Den ska definitivt provas! Tack för receptet Berith!

Sanna smile.gif
Hannele
Har ni fått Gustav Adolfs bakelse idag?

pejori
näää mad.gif mad.gif
var tvungen att själv gå och handla dom smile.gif smile.gif
men det var det värt laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Jag köpte 2 GAbakelser igår. Dom hade 2 sorter och det var svårt att välja. rolleyes.gif En rosa i en form och så den infernaliska typen med hård ovandel och lös i mitten. Glassbakelse? Jag har formbakelsen kvar till i kväll.

Ewa L, jag vet att man inte skall märka ord, men hur bär man sig åt för att skiljas från sin ex-make??? tongue.gif
Hannele
Ni har väl ätit bakelser idag? Dottern påminde, köpte de sista. sleep.gif

pejori
inga bakelser här inte. sad.gif
inte ens chokoladbiten fick jag sad.gif sad.gif
får hoppas på att nån granne förbarmar sej över mig i morgon, för dom har haft dop idag biggrin.gif
ninnisky
Nej, inga bakelser här men däremot en god äppelkaka! Undrar om GA gillade sådana???? Jag gillar däremot inte bakelser!
rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jäklar sleep.gif Här har man missat ett tillfälle till frosseri laugh.gif

Dottern fyller visserligen år idag, men hon bor 40 mil bort, så inte ens tårta har det blivit idag.
Hannele
Glöm inte att köpa bakelse till fikat idag, göteborgare. wub.gif

faith
CITAT (Hannele @ 06-11-2006, 09:23)
Glöm inte att köpa bakelse till fikat idag, göteborgare. wub.gif


Men jag då, som inte bor i Göteborg, får jag ingen då? wink.gif rolleyes.gif tongue.gif
Castea
CITAT (ninnisky @ 06-11-2005, 20:36)
Jag gillar däremot inte bakelser!

Inte jag heller. Mår illa av sånt sötslisk. Samma med allt med vispgrädde.
Whiskuchi
CITAT (Berith @ 08-11-2003, 18:23)

I Aftonbladet stod det
CITAT
Det gällde att skapa bakelsen med ingredienser som fanns i Sverige på 1600-talet: smör, ägg, mjöl, socker, mjölk och grädde.


...men den innehöll väl en hel massa som inte fanns då..? (däribland gelatin vilket gör den oätlig för mig)
herkules
CITAT (Whiskuchi @ 06-11-2006, 19:22)
...men den innehöll väl en hel massa som inte fanns då..? (däribland gelatin vilket gör den oätlig för mig)

tänkte på det om gelatin, i dag så använder väl de flesta bagerier gelatin som även veganer kan/vill äta? om det nu är av den orsaken du inte äter. smile.gif
Hannele
CITAT (faith @ 06-11-2006, 11:28)
CITAT (Hannele @ 06-11-2006, 09:23)
Glöm inte att köpa bakelse till fikat idag, göteborgare.  :wub:


Men jag då, som inte bor i Göteborg, får jag ingen då? wink.gif rolleyes.gif tongue.gif

Dom har börjat sälja Gustav Adolfs bakelser i Stockholm. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (herkules @ 06-11-2006, 19:32)
CITAT (Whiskuchi @ 06-11-2006, 19:22)
...men den innehöll väl en hel massa som inte fanns då..? (däribland gelatin vilket gör den oätlig för mig)

tänkte på det om gelatin, i dag så använder väl de flesta bagerier gelatin som även veganer kan/vill äta? om det nu är av den orsaken du inte äter. smile.gif

Gör de? Heter det gelatin då också? (borde heta något annat tycker jag, då det ju inte är samma sak)
faith
CITAT (Hannele @ 08-11-2006, 13:05)
CITAT (faith @ 06-11-2006, 11:28)
CITAT (Hannele @ 06-11-2006, 09:23)
Glöm inte att köpa bakelse till fikat idag, göteborgare.  wub.gif


Men jag då, som inte bor i Göteborg, får jag ingen då? wink.gif rolleyes.gif tongue.gif

Dom har börjat sälja Gustav Adolfs bakelser i Stockholm. smile.gif

Inte bara där, de finns nog lite överallt. Här tex. smile.gif
herkules
CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2006, 15:21)
CITAT (herkules @ 06-11-2006, 19:32)
CITAT (Whiskuchi @ 06-11-2006, 19:22)
...men den innehöll väl en hel massa som inte fanns då..? (däribland gelatin vilket gör den oätlig för mig)

tänkte på det om gelatin, i dag så använder väl de flesta bagerier gelatin som även veganer kan/vill äta? om det nu är av den orsaken du inte äter. smile.gif

Gör de? Heter det gelatin då också? (borde heta något annat tycker jag, då det ju inte är samma sak)

jag kallar det för veganvänligt gelatin laugh.gif finns också i de flesta matbutiker så du kan göra din egen pannacotta! smile.gif

(har en svärson som är vegan så jag lär mig nya saker hela tiden)
Whiskuchi
CITAT (herkules @ 08-11-2006, 17:37)
CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2006, 15:21)
CITAT (herkules @ 06-11-2006, 19:32)
CITAT (Whiskuchi @ 06-11-2006, 19:22)
...men den innehöll väl en hel massa som inte fanns då..? (däribland gelatin vilket gör den oätlig för mig)

tänkte på det om gelatin, i dag så använder väl de flesta bagerier gelatin som även veganer kan/vill äta? om det nu är av den orsaken du inte äter. smile.gif

Gör de? Heter det gelatin då också? (borde heta något annat tycker jag, då det ju inte är samma sak)

jag kallar det för veganvänligt gelatin laugh.gif finns också i de flesta matbutiker så du kan göra din egen pannacotta! smile.gif

(har en svärson som är vegan så jag lär mig nya saker hela tiden)

Kan prova att göra egna bakelser då, jag litar inte på finbageriet wink.gif
Hannele
CITAT (Whiskuchi @ 08-11-2006, 18:47)
Kan prova att göra egna bakelser då, jag litar inte på finbageriet wink.gif

Det fanns ju recept på Gustaf Adolfs bakelser.
Men bakelser är ju inte livsnödvändiga.. Gillar man inte, kan man låta bli. sleep.gif
Hannele
Hoppas ni haft en bra dag och fått njuta av Gustav Adolfs bakelser. wub.gif

[attachment=9258:6564gustavBakelser.jpg]
Hannele
I ICA fanns bara gamla inplastade halloween-tårtor igår. thumbdown.gif
Betty
Oj då, jag har helt och hållet missat GA-dagen i år! blink.gif
Får väl råda bot på det genom att fixa nåt extragott till eftermiddagskaffet idag då, får fira "den gamle" lite i efterskott... whist.gif
Alphaville
Åh nej... Jag har missat en bakelse!!

Tja, jag kan ju äta två nästa år i stället.
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2004, 16:30) *
Ewa L, jag vet att man inte skall märka ord, men hur bär man sig åt för att skiljas från sin ex-make??? tongue.gif

Ja du, det var inte lätt men det var det värt. rotfl.gif (Hade missat din fråga.) Märka ord... skall du gå med i syföreningen?

Missat har jag dessvärre också att äta bakelse. Får dubblera nästa år. Hannele påminner förhoppningsvis traditionsenligt. wub.gif
Wilmer
Hejhå dags att baka tummenupp.gif
Alphaville
CITAT (Alphaville @ 07-11-2007, 17:44) *
Åh nej... Jag har missat en bakelse!!

Tja, jag kan ju äta två nästa år i stället.


Det blev bara en bakelse i år. Två hade blivit för mycket, även om de är goda. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon