Gillan
I januari fyller jag märkvärdiga 50 år. Vad det nu är som
är så förskräckligt märkvärdigt med det vet nu inte jag,
men det sägs ju så och då är det väl bara att acceptera fakta wub.gif laugh.gif

Nu är det så att jag vill ha ett " enkelt " kalas. Med mycket gott
att äta och dricka, utan att det blir märkvärdigt.
Folk ska kunna komma när de vill under dagen och kvällen,
Så jag vill inte ha nån bestämd äta kl då eller då-tid.

Jag vill ha ett " mingelkalas ".

Ett sådant där "ordnat" kalas med bordsplacering, förrätt,
huvudrätt och efterrätt ,med tal och hela baletten, hade jag
när jag fyllde förtio och det räcker för en hel livstid

biggrin.gif wub.gif

I vilket fall som helst så är det väl hög tid att börja fundera på
hur jag ska göra om det ska bli nåt alls. blink.gif

Jag behöver alltså förslag och tips på hur jag ska göra.
Så har ni lust att anta utmaningen så kan jag ju säga sen
att det var Odlaister som fixade det hela wub.gif
/Gillan
Biggan_
Öppet hus smile.gif med olika kallskuret, olika grönsallader och potatissallad, så att du slipper springa och värma mat hela tiden. Kan man ha färdigt på mindre fat och skålar och ta fram allteftersom det går åt. Fruktsallad och vispgrädde till efterrätt och bara tårta till kaffet. Ställ maten på ett bord där gästerna förser sig och sedan sätter sig var dom vill. Bra att du fyller år när det är kyligt, för om kylen är knökafull så har du kanske något kallförråd där du kan ställa färdiga fat och skålar. Jag brukar använda uterummet att kallförvara i under julen. Smörgåstårtor är ju ett annat alternativ bara dom inte får stå i rumstemperatur för länge. Du kanske skall ha hjälp med serveringen och då kan du ju ha varm mat, men just det att ställa på ett bord där var och en förser sig och placerar sig var dom vill tycker jag är bra. Det behöver inte vara en buffé med en massa lagade rätter (du skall ju inte vara helt slutkörd när det är dags) utan lite enkelt sådär. Bröd och smör kan man också ställa fram. Nu har jag svamlat färdigt! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
Ordna öppet hus och anlita en cateringfirma.
LadyG
Knytkalas brukar kunna bli trevliga smile.gif

Annars är kallskuret och potatissallad, som Brigitta nämnde, ett nästan helt säkert kort. Det finns så många goda korvar, skinka, rostbiff och annat smaskens man kan kombinera.

Om du har lust, tid och ork kan du ju göra en mängd pajer, de flesta kan serveras både kalla och varma. Gör dem i folieformar så slipper du en massa disk. Det finns så mycket gott man kan lägga i äggstanningen, skinka/broccoli, äldelost/broccoli, bacon/ost, ost/skinka, köttfärs eller vad du nu gillar. (Det där var bara mina favoriter i pajträsket smile.gif )
ninnisky
fyllde 50 för länge, länge sedan rolleyes.gif rolleyes.gif

Hade öppet hus från 12 - 17 och en cateringfirma som stod för en italiensk buffe (drickan hade jag köpt tex-free). Det bästa kalaset vi har haft.
Visst kostade det en slant - men väl vädra pengar. Jag kunde fira utan behöva stå i köket. Barnen fixade det som behövde serveras.

Därutöver hade vi sedan en enkel middag de närmast sörjande. Svärdottern fixade wub.gif wub.gif
Biggan_
Man kan också ha en ris & räksallad som bara är att fylla på skålarna hela tiden. Jag brukar göra en sallad på isbergssallad, gurka, tomat, kokt kall vildrisblandning, skalade räkor och ägghalvor. Till det, olika dressingar och baguetter och smör.
Betty
CITAT (Birgitta P @ 31-10-2005, 14:36)
Man kan också ha en ris & räksallad som bara är att fylla på skålarna hela tiden. Jag brukar göra en sallad på isbergssallad, gurka, tomat, kokt kall vildrisblandning, skalade räkor och ägghalvor. Till det, olika dressingar och baguetter och smör.

...och en ost&skinksallad för dem som inte äter skaldjur. smile.gif
fifi
När jag fyllde 50 år hade jag öppet hus.
Av min natur är jag lat, fel, fel, fel bekväm. Det vet också alla mina vänner. Så när de tvingade mig att fylla 50 år (jag fyllde varken 30 eller 40) så marinerade jag kött, fläsk och fågel. Grillningen fick gästerna sköta själva vid elgrillen som stod på spisen (hade tänkt ha det ute men det regnade).

Potatisgratäng (färdig djupfryst i påsar från affären) ställde jag in i ugnen eftersom och gästerna fick servera sig själva. En treveckorssallad hade jag också gjort. Till kaffet tårta.

Det här arrangemanget var uppskattat eftersom alla inte kände varandra men kom i naturligt samspråk vid grillningen.
Sedan var det ingen som kunde klaga på kocken eftersom det var de själva.
Jag hade tid till att prata med gästerna och hade en mycket trevlig dag. Men 60 år ska jag aldrig fylla.
LarsV
Och jag som trodde att du skulle bjuda alla odlaiter... wink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade öppet hus när min gubbe fyllde 50. Och eftersom han hade mycket med Idrott och föreningar och så , så blev det mycket folk. Vi hade det i sommarstugan för han trodde inte att det kommer så många.

Men jag räknade med drygt hundra och det blev det. Jag lagar ju alltid för mycket mat för det värsta är för mig när det inte räcker till alla.

Dom första kom kl 11.00 och dom sista slängde jag ut kl 04.00. roligt var det men mycket jobb.

Jag stekte bl.an. många skinkstek som jag skar upp kallt. Till det gjorde jag min potatissallad som alltid är uppskattad. I södra Tyskland och Österrike har vi ingen majonäs i potatissalladen.
Även lite andra sallader hade, nudelsallad, rissallad o.s.v.

Lax och räkor fanns så klart också.

Och så olika ostar fanns det för den som ville ha

Gubbens flickor bakade mycket som vi hade till kaffét efteråt.

Och sedan fanns det så klart också flytande näring för den som kom utan bil och ville ha.

Elisabeth
AndreasBlomquist
Evgeni, om du är intresserad av Catering så kan jag prata med en kompis, Magnus Hammar (Hasselfors Gardens kock). Han driver en liten cateringfirma vid sidan om..

// Andreas
pejori
CITAT (ninnisky @ 31-10-2005, 14:20)
fyllde 50 för länge, länge sedan  :rolleyes:  :rolleyes:

Hade öppet hus från 12 - 17 och en cateringfirma som stod för en italiensk buffe (drickan hade jag köpt tex-free). Det bästa kalaset vi har haft.
Visst kostade det en slant - men väl vädra pengar. Jag kunde fira utan behöva stå i köket. Barnen fixade det som behövde serveras.

Därutöver hade vi sedan en enkel middag de närmast sörjande. Svärdottern fixade wub.gif  :wub:

på tal om svärdotter fixade.....
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.
börjar att lipa bara jag tänker på det..
Gillan
Oj vad en massa bra förslag wub.gif
det bästa med att be om hjälp är ju, att på nåt vis
får ens egen hjärna lite hjälp med att komma igång
och tänka tongue.gif
jag har med tiden blivit väldigt bekväm och tycker heller
inte att det är den som fyller som ska slita ut sig.

Det mest optimala är ju vad gäller bekvämligheten, Rossi´s
förslag med catering. Men jag önskar mig för dyr present
för att våra stackars besparingar ska går till det wub.gif tongue.gif

På tal om presenter så har jag den sista veckan blivit
idiotförklarad när det gäller önskningar. Först tjatar folk som
galningar och säger att jag ju MÅSTE veta vad jag önskar!
Sen när jag väl öppnar munnen och säger kul grejor till
trädgården. Ja då gapar dom och frågar om jag galen ohmy.gif

Det är väl inte mitt fel att jag fyller mitt i vintern ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

Och du Lars V, är det öppet hus , så är det tongue.gif laugh.gif

Jag skall i alla fall fortsätta fundera på alla förslag ett tag wub.gif wub.gif
/Gillan
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 31-10-2005, 16:41)
CITAT (ninnisky @ 31-10-2005, 14:20)
fyllde 50 för länge, länge sedan  rolleyes.gif  rolleyes.gif

Hade öppet hus från 12 - 17 och en cateringfirma som stod för en italiensk buffe (drickan hade jag köpt tex-free). Det bästa kalaset vi har haft.
Visst kostade det en slant - men väl vädra pengar. Jag kunde fira utan behöva stå i köket. Barnen fixade det som behövde serveras.

Därutöver hade vi sedan en enkel middag de närmast sörjande. Svärdottern fixade wub.gif  wub.gif

på tal om svärdotter fixade.....
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.
börjar att lipa bara jag tänker på det..

Pejori det är väl underbart eller hur?

Vi firade gubbens 60 års dag i år och var i f.d. östtyskland. En trädgårdskompiss fixade en lägenhet till oss och så kom det också ett annat pår som hörde att vi åker dit. Middagen var beställd och allt var klart. Lungt och fint var det.

Han firade stort sin 50 års dag och det räcker, nu la vi pengarna på oss själva. Det är klart en gång är det roligt.

Edelweiss

PS total OT men när är det orchidéutställning i Partille?
ninnisky
CITAT (pejori @ 31-10-2005, 16:41)
på tal om svärdotter fixade.....
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif  :lol:  :lol:
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.
börjar att lipa bara jag tänker på det..

wub.gif wub.gif wub.gif såå omtänksamt!
Gillan
Åh, milde himmel pejori, jag blir alldeles blöt i ögonen. wub.gif tongue.gif
Vad lycklig du måste ha blivit wub.gif

Jag vet ju också vad jag får. En helvecka i Göteborg
2008 ( så jag får ju vänta lite då)
med alla underbara konståkare. Och det är ju inte fy
skam det heller wub.gif
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-10-2005, 16:48)
PS total OT men när är det orchidéutställning i Partille?

det 10-21 nov.
pejori
ja...jag är så glad såå....
åker den 22:a dec och kommer hem den 29:e
sonen passar vovvar och blommor och dotter följer med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
så slipper jag jul också.... smile.gif
mulle
CITAT (pejori @ 31-10-2005, 16:41)
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif  :lol:  :lol:
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.
börjar att lipa bara jag tänker på det..

wub.gif
Du vet väl vad det betyder, Pejori?
Så firas bara en supermamma!
Vilken underbar present!
Mulle
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 31-10-2005, 16:41)
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.
börjar att lipa bara jag tänker på det..

Fantastiskt... vilken present. wub.gif
förstår att du blev rörd
Hannele
CITAT (Evgeni @ 31-10-2005, 13:16)
Så jag vill inte ha nån bestämd äta kl då eller då-tid.

Jag vill ha ett " mingelkalas ".

Jag tycker man kan styra lite, för det blir inget mingel, om bara en person kommer klockan 09:00.. biggrin.gif
Som gäst känner man sej kanske lite osäker, när man ska komma.
Man kan väl säga, välkomna efter 14:00 exempelvis?
Så är det lättare att ordna med maten också.
Hannele
CITAT (pejori @ 31-10-2005, 16:41)
jag fyller femtio en månad före evgeni, och igår fick jag veta att
mina två underbara ungar har köpt en resa till mej, så jag kommer att få fira min födelsedag någonstans i AFRIKA!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag får till och med fickpengar av dom......
visst är dom underbara mina två.

Wow! Följer "barnen" med?
Gillan
CITAT (Hannele @ 01-11-2005, 10:13)
CITAT (Evgeni @ 31-10-2005, 13:16)
Så jag vill inte ha nån bestämd äta kl då eller då-tid.

Jag vill ha ett " mingelkalas ".

Jag tycker man kan styra lite, för det blir inget mingel, om bara en person kommer klockan 09:00.. biggrin.gif
Som gäst känner man sej kanske lite osäker, när man ska komma.
Man kan väl säga, välkomna efter 14:00 exempelvis?
Så är det lättare att ordna med maten också.

Kan inte låta bli att skratta Hannele. laugh.gif
Självklart har du rätt. Skulle ju uppskatta att
få vara för mig själv en stund också innan folk
dräller in wub.gif
Så efter ett visst klockslag blir ju perfekt biggrin.gif

/Gillan
netaave
tryckte fel
evelina
Hej!
Jag har varit med och ordnat massor med 50-års fester allt från slott till koja,och jag måste säga att mingelfesterna har varit dom roligaste! jag hade en sådan själv när jag fyllde 50 för några år sedan.

Jag tycker personligen att teman är kul för vuxna blir som barn på nytt då och alla blir så avslappade laugh.gif laugh.gif .

Jag ordnade en Mexiko fest med allt från Tacos, Enchiladas till spanska tapas m.m. Drink när folket kom var Frosen Tequila efterrätt halva meloner med färsk frukt i.


Ringde helt enkelt Ambassaden och fick låna massor med flaggspel hattar bonader etc.dom tyckte det var kul att hjälpa till.(nu bor ju jag nära Stockholm förstås).

Själv klippte jag ut kaktusar av en sådan där grön matta man lägger på altanen som jag la på golvet överallt.

Köpte färsk gurka som jag satt gelehallon med tandpetare i så blev det en blommande kaktusar att dekorera bordet med, M.M det är bara fantasin som sätter stopp på allt man kan fixa.
Gjorde marrakas av tomburkar med ärtor i sedan dansade vi salsa halva natten tills solen gick upp och alla hade skitkul. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon