LadyG
EDIT: DNA-register ska det ju vara och ingen annat smile.gif

Men vill vi verkligen det? Vem ska sköta så viktig information? Hur ska det regleras vem som har rätt att ta del av den genetiska informationen?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=278365

Personligen tycker jag att de möjligheter polisen redan har att registrera DNA räcker gott och väl. En person som har dömts till två års fängelse eller mer idag får läggas in i DNA-registret (personregistret), men detta görs inte i någon större utsträckning, och idag finns enbart drygt 2000 personer registrerade i Sverige.

Visst, sänk gränsen till att man måste dömas till fängelse i ett halvår eller nått, men låt bli PKU-registret. Jag har aldrig dömts för något, och vill inte lämna ut min DNA.
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 30-10-2005, 21:27)
Visst, sänk gränsen till att man måste dömas till fängelse i ett halvår eller nått, men låt bli PKU-registret. Jag har aldrig dömts för något, och vill inte lämna ut min DNA.

Inte heller jag har någonsin stått inför skranket men i motsats till dig så har jag inget emot att PKU-registret används.
Jag har ingen aning om vad mitt DNA kan komma till att användas framledes.. m en bara att det kan spåra mördare m.flera.. det gör att jag säger OK!
Lady Hamilton
För mig får de gärna också använda sig av PKU-registret, jag har inget att dölja smile.gif
Annlo
CITAT (LadyG @ 30-10-2005, 21:27)
EDIT: DNA-register ska det ju vara och ingen annat smile.gif

Men vill vi verkligen det? Vem ska sköta så viktig information? Hur ska det regleras vem som har rätt att ta del av den genetiska informationen?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=278365

Personligen tycker jag att de möjligheter polisen redan har att registrera DNA räcker gott och väl. En person som har dömts till två års fängelse eller mer idag får läggas in i DNA-registret (personregistret), men detta görs inte i någon större utsträckning, och idag finns enbart drygt 2000 personer registrerade i Sverige.

Visst, sänk gränsen till att man måste dömas till fängelse i ett halvår eller nått, men låt bli PKU-registret. Jag har aldrig dömts för något, och vill inte lämna ut min DNA.

Har iofs inte funderat så mycket över det men känner spontant att, så länge jag har rent mjöl i påsen så kan det väl inte vara negativt för mig som person, eller?
Magda16
Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller på något annat sätt mitt DNA och planterar det på någon annans brott. Männens DNA är ju lätt att sno, då de glatt ger bort det hit och dit smile.gif och hur kul är det när det provet hamnar någonstans där det inte borde och att man blir anklagad för ett brott man inte begått. Jag är inte heller emot en regestrering, man kan säkert lösa en hel del brott på det sättet, men man måste tänka långa tankekjedjor för att komma fram till alla de konsekvenser som följer med ett beslut.
Annlo
CITAT (Magda16 @ 30-10-2005, 23:22)
Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller på något annat sätt mitt DNA och planterar det på någon annans brott. Männens DNA är ju lätt att sno, då de glatt ger bort det hit och dit smile.gif och hur kul är det när det provet hamnar någonstans där det inte borde och att man blir anklagad för ett brott man inte begått. Jag är inte heller emot en regestrering, man kan säkert lösa en hel del brott på det sättet, men man måste tänka långa tankekjedjor för att komma fram till alla de konsekvenser som följer med ett beslut.

Fast det borde ju kunna hända även i dagsläget?

Ett litet DNA rör med...(ja ni vet jag jag menar... sleep.gif ) som spills ut på lämplig plats och ett tips om vem den "skyldige" är till polisen så har ju denne oskyldige blivit ditsatt med planterad DNA... huh.gif
Farbror Blå
CITAT (Annlo @ 30-10-2005, 23:32)
CITAT (Magda16 @ 30-10-2005, 23:22)
Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller på något annat sätt mitt DNA och planterar det på någon annans brott. Männens DNA är ju lätt att sno, då de glatt ger bort det hit och dit smile.gif och hur kul är det när det provet hamnar någonstans där det inte borde och att man blir anklagad för ett brott man inte begått. Jag är inte heller emot en regestrering, man kan säkert lösa en hel del brott på det sättet, men man måste tänka långa tankekjedjor för att komma fram till alla de konsekvenser som följer med ett beslut.

Fast det borde ju kunna hända även i dagsläget?

Ett litet DNA rör med...(ja ni vet jag jag menar... sleep.gif ) som spills ut på lämplig plats och ett tips om vem den "skyldige" är till polisen så har ju denne oskyldige blivit ditsatt med planterad DNA... huh.gif

Redan idag kan man ju sätta dit nån om man vill, plantera din mans kaffekopp på platsen, eller fimpar för att sätta dit honom.
(eller annan person såklart..)

Jag lämnar gärna mitt DNA till PKU-registret så att dom kan använda det för att söka bland, för jag kommer aldrig att göra mej skyldig till något som det kan användas till!

Jag tycker man kan DNA-registrera alla medborgare, för att underlätta processen.
Man skulle då lättare kunna få bukt med våldtäkter och andra grova våldsbrott. Dessutom blir då alla faderskapsmål ett minne blott, vilket besparar staten miljoner.

Dessutom kan vi på det sättet finna lämpliga donatorer av blod, benmärg och även organ mycket lättare.

Denna oro för statens totalitära kontroll tror jag är överdriven.

Visste ni, att idag kan polisen säkra DNA vid tex våldtäkt, när de sedan hittar en misstänkt, så räcker inte detta som bevisning för ett gripande!!
DVS polisen kan inte tvinga den utpekade att ge DNA om inte vittnen kan placera honom på brottsplatsen!

Alltså, jag tar det igen... Vid en mördad kvinnas kropp kan DNA säkras.
Polisen har en huvudmisstänkt. Men om dom inte kan säkerställa att mannen varit på platsen på annat sätt, kan inte DNA användas som bevisning. Mannen kan då neka att ta blodprov och kommer alltså undna, utan vittnen, eller andra graverande uppgifter.

Är det rättvist?
Kanske vi inte behöver öppna PKU-registret, kanske vi behöver en ny lagstiftning?

Artt tillåta en sökning i PKU_registret för att finna dubbelmördaren i Linköping, vem kan motsätta sej det?
Menar nån att principerna är viktigare än att mördaren grips?

Jag är mycket skeptisk.



Diabolique
CITAT (Farbror Blå @ 30-10-2005, 23:44)
CITAT (Annlo @ 30-10-2005, 23:32)
CITAT (Magda16 @ 30-10-2005, 23:22)
Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller på något annat sätt mitt DNA och planterar det på någon annans brott. Männens DNA är ju lätt att sno, då de glatt ger bort det hit och dit smile.gif och hur kul är det när det provet hamnar någonstans där det inte borde och att man blir anklagad för ett brott man inte begått. Jag är inte heller emot en regestrering, man kan säkert lösa en hel del brott på det sättet, men man måste tänka långa tankekjedjor för att komma fram till alla de konsekvenser som följer med ett beslut.

Fast det borde ju kunna hända även i dagsläget?

Ett litet DNA rör med...(ja ni vet jag jag menar... sleep.gif ) som spills ut på lämplig plats och ett tips om vem den "skyldige" är till polisen så har ju denne oskyldige blivit ditsatt med planterad DNA... huh.gif

Redan idag kan man ju sätta dit nån om man vill, plantera din mans kaffekopp på platsen, eller fimpar för att sätta dit honom.
(eller annan person såklart..)

Jag lämnar gärna mitt DNA till PKU-registret så att dom kan använda det för att söka bland, för jag kommer aldrig att göra mej skyldig till något som det kan användas till!

Jag tycker man kan DNA-registrera alla medborgare, för att underlätta processen.
Man skulle då lättare kunna få bukt med våldtäkter och andra grova våldsbrott. Dessutom blir då alla faderskapsmål ett minne blott, vilket besparar staten miljoner.

Dessutom kan vi på det sättet finna lämpliga donatorer av blod, benmärg och även organ mycket lättare.

Denna oro för statens totalitära kontroll tror jag är överdriven.

Visste ni, att idag kan polisen säkra DNA vid tex våldtäkt, när de sedan hittar en misstänkt, så räcker inte detta som bevisning för ett gripande!!
DVS polisen kan inte tvinga den utpekade att ge DNA om inte vittnen kan placera honom på brottsplatsen!

Alltså, jag tar det igen... Vid en mördad kvinnas kropp kan DNA säkras.
Polisen har en huvudmisstänkt. Men om dom inte kan säkerställa att mannen varit på platsen på annat sätt, kan inte DNA användas som bevisning. Mannen kan då neka att ta blodprov och kommer alltså undna, utan vittnen, eller andra graverande uppgifter.

Är det rättvist?
Kanske vi inte behöver öppna PKU-registret, kanske vi behöver en ny lagstiftning?

Artt tillåta en sökning i PKU_registret för att finna dubbelmördaren i Linköping, vem kan motsätta sej det?
Menar nån att principerna är viktigare än att mördaren grips?

Jag är mycket skeptisk.




Åh Farbror blå! wub.gif

Du är så klok.

Instämmer helt igen.

Den som någon gång har blivit oskyldigt misstänkt inser nog hur mycket lidande det skulle kunna bespara människor om man kunde bevisa oskuld.

Jag har blivit misstänkt för stöld en gång och har inte kunnat få upprättelse från misstnken. Även om allt pekade mer på en annan- och alla trodde mig, men inget kunde bevisas...

Det var nära att jag förlorade förtroendet för många nära vänner då.
Vilket inte går att värdera i pengar.

Hur är det inte då för de som misstänks för grövre brott?
Pirum
Jag är mer upprörd över att passbilder, personnummer, betalningsanmärkningar, skulder, skatteinformation, betyg, adresser, och fan och hans moster, är offentliga och åtkomliga för alla, än att mitt fingeravtryck eller DNA råkar finnas i nåt register. Visst, jag har inte blivit oskyldigt (eller skyldigt) anklagad för något, men det stora hotet mot integriteten är "vardagsregistren", som vi så sällan tänker på.

Tillägg : största hotet med DNA-register är nog inte att polisen ska manipulera med det (eller liknande), utan att försäkringsbolag kan hitta på en hel massa sattyg om de kan lägga vantarna på något sådant. "Jaså, du vill försäkra lilla Lisa, nyfödd? -Absolut inte, du själv har ju anlag för ZYX"
LadyG
SLK varnar för att man i DNA kan utläsa betydligt mer om individen än bara kön, hårfärg och ögonfärg. Förmodligen kommer man i framtiden kunna läsa ut ännu mer än vad vi kan idag.

En del experter menar att tekniken inte är perfekt, att DNA kan överföras mellan två personer bara man skakar hand. Dessutom finns det en överhängande risk att försökringsbolag, som är mycket intresserade av t ex ärftliga sjukdomar och annan information som går att utläsa, kommer över informationen.
När inte ens polisens egna register kan hållas hemliga utan uppgifter läcker ut, ja då vill jag inte veta hur snabbt ett DNA-register skulle säljas till högstbjudande.

Ingen har invänt mot att DNA-analys används inom brottsbekämpningen.

Diskussionen handlar om det stora statliga registret.

Vi tror inte att staten är alltigenom god och hederlig på andra områden, varför skulle vi tro det just när det gäller kartläggning av medborgarnas känsligaste uppgifter? Varför skulle ingenting gå snett på just detta område?

Nej, jag känner lite som Aftonbladets Johan Hakelius.

"polisen behöver den informationen för effektiv brottsbekämpning". Men allt är ju inte en nyttokalkyl för samhället. Det finns en helt annan dimension. Så långe vi inte misstänkts för ett grovt brott har vi människor rätt att ha vårt privatliv ifred - utan att behöva motivera det.

Denna rätt har till och med skrivits in i grundläggande dokument såsom FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Det fanns skäl till att den en gång skrevs in i sådana dokument. Har skälen försvunnit? Har deklarationerna i tysthet upphört att gälla?

Om vi enbart skulle se brottsbekämpning ur ett strikt samhälleligt nyttoperspektiv skulle vi exempelvis installera övervakningskameror i alla människors sovrum. Hur ska man annars effektivt bekämpa de relativt många brott - främst våldtäkter men även ett och annat mord - som begås där?

En viss övervakning är nödvändig, annars får vi anarki och ett rädslans samhälle där djungelns lag råder. Vi måste dock definiera en gräns för hur långt den får gå.
grycken
PKU-registret berör ju bara dem som är födda 1975 eller senare. Vi andra finns inte med.
pejori
registrering i registret är inget som stör mej direkt. sleep.gif
håller med farbror blå, med tanke på att det bara ska användas vid riktigt grova brott, så är det nog okay. smile.gif smile.gif
jag vänder på det...om jag skulle råka ut för ett våldsbrott och dom kunde få fast förövaren genom PKU, så skulle jag bli jättenöjd när jag vet att jag förhoppningsvis slipper att möta honom på stan. Då får jag också veta vem han är, så slipper man misstänka hela mänskligheten. wub.gif wub.gif
blir jag mördad, så vill nog mina barn få veta vem mördarenär, med vilka register som helst smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Jag säger som alltid i denna fråga -Aldrig i livet !
För det första går det inte att lägga fimpar eller liknande på en brottsplats nu -eftersom det inte finns något rikstäckande DNA register ÄN


Dna register kan användas på många sätt, utöver brottsbekämpning , men ni kanske tror att vi alltid kommer att leva i en demokrati ?Tyvärr helgar inte alltid ändamålet medlen .
Bär du på gener som ev kan ge ärftliga sjukdomar -så syns det
Alla i Sverige är redan registrerade på ett otal sätt bla med personnummer -
det är en tillräcklig integritetskränkning
jag behåller mitt DNA tack !


För övrigt tycker jag att Kallocain av Karin Boye borde läsas av fler
yla
tycker att dom får registrera mej hur mycke dom vill
om de leder till att en brottsling åker dit
vi finns redan dokumenterade i så många register hit o dit att det inte spelar störe roll om vi finns med i ett par till
har man rent mjöl i påsen så

jag förstår mej inte på den där rädslan o snacket om personlig integritet
nej fram för register så att man eventuellt kan knipa mördare o annat

som sagt plantera bevis har man kunnat göra jämt på olika sätt
o det har också alltid förekommeit justisiemord så det kommer vi inte ifrån ändå
människan e ju allom bekant inte fullkomlig


o vad det gäller försäkringsbolagen så har dom ju redan funnit på bra ursäkter för att inte betala ut pengar så dom kan ju konsten redan att slingra sej o ta bra betalt

det är en konstig ursäkt förresten att man e rädd för försäkringsbolagen så man hellre ser mördare gå fria sad.gif
Pirum
Men som påpekats, det är i sådana fall bara PKU-registrerade som berörs. Tycker det känns orättvist. Ska det finnas register ska det vara på alla svenska medborgare, invandrare, asylsökare, samt kanske turister. Det senare blir väl iofs svårt, men, USA har ju infört krav på biometrisk information eller nåt i passen. Så på sätt och vis blir det väl så här också. Även om vi stolligt nog inte längre behöver pass när vi reser mellan länder. Däremot verkar vi behöva ID-kort etc. Jaja. Det var bättre förr...smile.gif

(Jag är så inkonsekvent i mina åsikter att jag anser att pass när man reser mellan grannländer känns aningen onödigt, men när man reser längre känns nödvändigt. Tycker inte jag ska behöva visa pass i Norge exv...smile.gif Däremot förväntar jag mig att visa pass i Tyskland, Polen, Frankrike, etc, om jag reser dit)
kerstin z5-6
Rent mjöl i DNA påsen har ingen ..
Många genetiskt orsakade sjukdomar kan ses, och har kunnat ses sedan länge
Långt utöver ögonfärg och kön
Diabetes lär ju inte bli något problem eftersom så hög procent av befolkningen redan bär anlag för det
men andra sjukdomar -
Vilket försäkringsbolag vill försäkra personer med
gener för Chorea Huntington ? Familjär amyloidos ?
Vem vill anställa ?
Hur vet vi att uppgifterna är skyddade ?
Själv lär jag ju knappast bli drabbad -men vill jag att mina barn och barnbarn ska utsättas för den risken -aldrig
Sekretess är ett osäkert begrepp -10 personer utan insyn eller vårdgivande ansvar läste i Anna Lind journal ....
Det går att hacka sig in i vilket register som helst ....
LadyG
CITAT (Pirum @ 31-10-2005, 09:48)
Men som påpekats, det är i sådana fall bara PKU-registrerade som berörs. Tycker det känns orättvist. Ska det finnas register ska det vara på alla svenska medborgare, invandrare, asylsökare, samt kanske turister. Det senare blir väl iofs svårt, men, USA har ju infört krav på biometrisk information eller nåt i passen. Så på sätt och vis blir det väl så här också. Även om vi stolligt nog inte längre behöver pass när vi reser mellan länder. Däremot verkar vi behöva ID-kort etc. Jaja. Det var bättre förr...smile.gif

(Jag är så inkonsekvent i mina åsikter att jag anser att pass när man reser mellan grannländer känns aningen onödigt, men när man reser längre känns nödvändigt. Tycker inte jag ska behöva visa pass i Norge exv...smile.gif Däremot förväntar jag mig att visa pass i Tyskland, Polen, Frankrike, etc, om jag reser dit)

USA kräver biometrisk information, dvs fingeravtryck, i passet.

Det får vi också, senast 2007, på begäran av EU-kommissionen.

Det är inte alls lika allvarligt som att lagra den fullständiga koden till en männsika i en sökbar databas där man kan identifiera varje enskild individ.

Fingeravtrycker må vara unikt, men det talar fortarande bara om vem du är. Inte vilket kön du har, vilken hårfärg, vilka ärftliga sjukdomar och vilken hudfärg. Fingeravtrycket är inte mer än så, ett avtryck av ditt finger. DNA är den fullständiga ritningen till den du är.

Polisen kan redan spara DNA i sina register. De gör inte det, trots att de har möjligheten, och då kan man ju undra varför.
Pirum
Men polisen har väl tänkt att lagra en DNA-profil i sitt register, inte hela DNA-sekvensen? Dvs, de vill lagra en information som är jämförbar med de biometriska data som USA vill lagra.

Fast visst, man ska inte underskatta riskerna. Exempelvis borde det stiftas lagar som reglerar sånt här. Med straffsatser på många år till styrelsen för det försäkringsbolag som myglar till sig uppgifter de inte har rätt till, etc.
LadyG
CITAT (Pirum @ 31-10-2005, 11:42)
Men polisen har väl tänkt att lagra en DNA-profil i sitt register, inte hela DNA-sekvensen? Dvs, de vill lagra en information som är jämförbar med de biometriska data som USA vill lagra.

Fast visst, man ska inte underskatta riskerna. Exempelvis borde det stiftas lagar som reglerar sånt här. Med straffsatser på många år till styrelsen för det försäkringsbolag som myglar till sig uppgifter de inte har rätt till, etc.

Ur Polislagen
Register med uppgifter om DNA-analyser i brottmål

Ändamål

22 § Uppgifter om resultat av DNA-analyser får behandlas endast
för att underlätta identifiering av personer i samband med
utredning av brott. Rikspolisstyrelsen får föra register (DNA-
register och spårregister) i enlighet med 23-27 §§ över de
uppgifter som behandlas.


I paragraf 23-27 definieras när polisen får spara DNA från brottslingar och hur länge. Men det är inte fråga om enbart en profil, utan DNA och personuppgifter kopplade till varandra men för att slippa analysera DNA varje gång är den sökbara delen den färdiga profilen. Dvs vilka sekvenser och indikatorer som ska finnas för att det ska vara rätt person.

Fast polisens register försvinner du ur efter 10 år.

Det finns lagar som reglerar hur styrelser ska behandla renoveringar av direktörernas barns lägenheter också, Skandia fick betala ändå för att styrelsen trodde de kunde komma undan med det. Vem vet hur mycket mer sånt det finns i samhället?

Poliser som gör onödiga slagningar i databasen för att får veta hur förundersökningar går, sådana som de inte har med att göra. Journaler som läcks ut till obehöriga. Personer med hemliga identiteter som röjs helt i onödan av andra myndigheter. Risken för att ett nationellt register missbrukas är överhängande, tror jag.

Det räcker med ett brottsregister, om bara polisen uppdaterar det ibland.
Farbror Blå

Jag tror fortfarande att den största faran ligger i hackerprogram.
Om nån får din DNA-profil, tex ur PKU, så kan dom ju inte för den skull springa å stänka ditt dna omkring sej precis.....

det som däremot GÅR att fuska med är all information på våra datorer.
När du loggar in på bankens hemsida använder du en "för dej" unik teckenkod.. eller hur?
Nu är de ju bara så att datoere gör om alla tecken till bara ettor och nollor och det blir en låång rad såna istället. Rätt kombination= rätt kod

Alla försök med retinalscannrar och fingertryckskontroll av persondatorer är därför värdelösa, eftersom dom också bryts ner till - visserligen ofantlig --mängd ettor och nollor... som alltås av ett tillräckligt brta hackerprogram kan kopieras och spars.
faran skulle alltså med DNA vara m som emd alla andra bevis, att någon "kapade" din DNA-kod och lade in den i brottsutredningar, dvs bytte ut testresultaten EFTER att dom lämnat lab.
Skulle ingen upptäcka om man inte kollade igen...

DNA är ingen bov, men datorerna eller dom som hackar...

AndreasBlomquist
Jättebra är min första spontana åsikt! Klart att man ska kunna kartlägga och söka bland allas Sveriges invånares DNA om det kan hjälpa till med att få fast alla vedervärdiga våldtäktsmän, mördare och annat löst pack som springer löst!
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 01-11-2005, 01:43)

det som däremot GÅR att fuska med är all information på våra datorer.
När du loggar in på bankens hemsida använder du en "för dej" unik teckenkod.. eller hur?
Nu är de ju bara så att datoere gör om alla tecken till bara ettor och nollor och det blir en låång rad såna istället. Rätt kombination= rätt kod


Det är därför de flesta banker (alla svenska åtminstone) använder engångskoder, antingen genom att du skrapar fram en ny kod varje gång (Nordea t ex) eller genom att använda en dosa som genererar en kod åt dig (banken skickar en sifferkombination, som tillsammans med din PIN-kod ska bli en kod som bara går att använda en gång och bara under en begränsad tid).

Så de kan försöka logga in bäst de vill med den koden, om de vill. Den krypteras innan den skickas, genom en 128-bitarskryptering (som i bästa fall tar ett par tre timmar att knäcka, om du har en riktig bra dator - fem tio minuter om du har några hundra datorer) och skickas över https så när de väl knäckt den koden är det försent. Den blir nämligen värdelös i samma sekund som jag loggat in. De måste mao hinna snappa upp koden när jag börjar logga in, dekryptera den och använda den INNAN jag kommit in (vilket tar max 2 sekunder en dålig dag).

Nej du, det där går jag inte på. Jag har jobbat med IT och IT-säkerhet i över tio år innan jag blev stressad och bytte yrkesbana, och ska man hacka en svensk bank måste man komma över dosan/skrapkortet samt personens PIN-kod. Ett bankomaten-kort är osäkrare än det systemet. Dina kvitton när du betalar i butiken, som de flesta inte tar med isg, är osäkrare. Där finns det uppgifter som går att använda, om man kommer över kortet.

Jag vet att någon bank i Danmark inte använder varken dosa eller skrapkort, men jag skulle aldrig anlita en bank med så låg säkerhetspolicy. Våra svenska banker är duktiga på säkerhet - deras överlevnad hänger på förtroende och säkerhet. Vem placerar sina pengar hos en osäker bank?

Nej, ett nationellt register över vårt DNA, identifierbart med analyser och hela köret är inte bra. Om de skapar ett kommer det att bli ungefär i samma stil som de jag jobbat med som varit säkerhetsklassade, dvs skyddsobjekt. Sådana nät kopplas inte mot Internet, du når dem bara från givna (kameraövervakade) datorer som kräver att du identifierar dig och i två av fallen kontrollerades alla in och utpasserande av säkerhetsvakter. Alla som skulle jobba med de näten kollades av Säpo.

Så hur skulle den informationen kunna läcka? Hur läcker brottsregister t ex? De är inte kopplade till Internet. Sjukhusens journaler och dataregister ligger på nätverk som inte kopplats till Internet. De läcker. Informationen ges ut, säljs eller slarvas med.

Läcker informationen ur ett nationellt DNA-register är det en katastrof, och med tanke på att inte ens brottsregister och journaler är skyddade idag så ska vi nog fundera en gång till innan vi ger bort vårt DNA till vem som helst.

För det blir vem som helst som kommer att komma över informationen om regeringen ska sköta registret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon